Zabawy fabularyzowane

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pierwszy raz z zabawami fabularyzowanymi zetknęłam się podczas warsztatów organizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA. I choć od tamtego spotkania minęło już sporo czasu, zabawy te nie zostały pokryte kurzem czasu. Towarzyszą mi nadal w pracy z moimi uczennicami i uczniami i kiedy wracam do nich okazjonalnie podczas klasowych, jak i szkolnych imprez również z rodzicami, nadal wywołują uśmiech na twarzy jej uczestników. Jednak jak zawsze w edukacyjnym (choć nie tylko) życiu, we wszystkim cokolwiek robię towarzyszy mi pytanie „Po co”? I choć wtedy znalazłam na nie odpowiedź, czując niedosyt zaczęłam pisać własne zabawy na potrzeby klasy, na potrzeby konkretnych sytuacji.

Każda zabawa fabularyzowana to opowieść o czymś lub o kimś, zatem są w niej przedmioty, osoby. Wszyscy uczestniczący w zabawie podzieleni są na poszczególne osoby. I jeśli w treści zabawy występuje np.: MAMA, TATA, BABCIA, DZIADEK, czy też PANI to i w naszej zabawie muszą pojawić się te osoby… Oczywiście może być kilka tatusiów, dziadków… Ustawiamy krzesła/ ławeczki w rzędach jeden za drugim, by w każdym z nich siedzieli osobno poszczególni bohaterowie. Osoba prowadząca czyta opowieść, natomiast zadaniem uczestników jest reagowanie na własną postać. I kiedy w czytanym tekście padnie słowo „MAMA”, wszystkie „mamy” w naszym zespole klasowym wstają i… na przykład jak najszybciej obiegają wokół wszystkich siedzących uczestników zabawy i wracają na swoje miejsce. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa, a tym samym dość dużych odstępach pomiędzy poszczególnymi rzędami.

Jednak „Po co są zabawy fabularyzowane”? W moim przekonaniu służą one koncentracji uwagi, doskonalą uważność słuchania uczennic i uczniów. Dodatkowo piszę je kiedy pojawia się konkretny problem w klasie. Każda zabawa fabularyzowana porusza temat wychowawczy. W ten sposób jest to często początek dalszych rozmów na ważne tematy. Nie tylko wtedy, kiedy w klasie pojawia się jakiś problem. Tak było w przypadku zabawy MIKOŁAJ, którą przygotowałam na wspólne spotkanie wigilijne (zobacz tutaj). Z kolei zabawa „Wycieczka” była próbą rozmowy na temat klasowej kłótni (zobacz tutaj). Z kolei o tym, jak ważna jest wzajemna rozmowa, opowiada zabawa „Kociaki” (zobacz tutaj).

Serdecznie zachęcam do tego typu aktywności, które sprawdzą się także podczas klasowego spotkania z rodzicami, zabawy andrzejkowej, czy też spotkania wigilijnego. Bo zabawy fabularyzowane integrują zespół klasowy, ale i łączą pokolenia, o czym miałam możliwość przekonania się o tym podczas organizowania niespodzianki dla przyjaciół z okazji rocznicy ślubu. Napisana przeze mnie wtedy zabawa fabularyzowana z konkretnymi osobami, będącymi na tej uroczystości sprawiła frajdę nie tylko mnie, ale przede wszystkim zaproszonym gościom. Zachęcam zatem gorąco – a tutaj nagranie z INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH, w której zaprezentowałam zabawy fabularyzowane na żywo uczestnikom konferencji:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, reżyserka spektakli dzieci i młodzieży. Założycielka szkolnego kółka teatralnego, które prowadzi od 2002 r. Pracuje bez podręczników. Realizuje z uczniami projekty edukacyjne, w tym projekty eTwinning. Współtwórczyni autorskiego programu edukacji wczesnoszkolnej RAZEM. Współprowadzi blog edukacyjny https://programrazem.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie