Krótkie aktywności SEL na pierwsze zajęcia

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zapoznanie z regulaminami, zasadami, procedurami, dokumentami szkolnymi, systemem oceniania, zakresem materiału przewidzianego do realizacji, diagnozy „na wejście”, podziały na grupy – początek roku szkolnego, to solidna paczka urzędowych spraw... Gdzieś pomiędzy nimi uśmiechają się do nauczyciela twarze trwające w oczekiwaniu. Mające nadzieję na ciekawie spędzony czas - chcieliby mieć pewność, że będą częścią czegoś ważnego. W końcu pamięć o chwilach spędzonych w szkole zostanie z nimi na zawsze...

Wspólnie zebraliśmy dla naszych czytelników garść sprawdzonych metod gotowych do zastosowania w pracy z uczniami i uczennicami. Oto cały zbiór „Back to School” (kliknij tutaj).

Poniżej prezentujemy trzy pomysły na rozgrzewkę.

1) Jak lubisz pracować nad zadaniem na lekcji? (autorka: Summer Wineteer, źródło: kliknij tutaj)

Zaproponowaną przez autorkę tabelę można wzbogacić o dwa dodatkowe obszary: „w znanym mi zespole osób” oraz „w losowo przydzielonym mi zespole osób”. Każdemu uczniowi i każdej uczennicy przydzielamy jedną naklejkę, a następnie prosimy o oddanie swojego głosu. Nie każda osoba chce, żeby inni wiedzieli o jej preferencjach, dlatego głosowanie równie skutecznie można przeprowadzić online, np. przy pomocy platformy Mentimeter lub w formularzu (Microsoft lub Google).

Co zyskuje nauczyciel? Może skutecznie planować aktywności, mając świadomość, że pozwolą one uczniom i uczennicom skupić się na zadaniach, a nie odczuwanym dyskomforcie.

2) Poznajmy się – emotkowe bingo (autorka: Kristin Palomares, źródło: kliknij tutaj)

Aktywność wymaga wcześniejszego przygotowania arkuszy z emotkami. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • każda osoba w klasie dostaje swoją kartkę i uzupełnia ją, poszukując odpowiedzi poprzez rozmowę z rówieśnikami
  • tworzymy jeden duży arkusz i każda osoba dopisuje przy wybranej emotce coś o sobie.

Pierwszy sposób daje okazję do nawiązania kontaktu przez wszystkie osoby oraz sprzyja kreatywności, gdyż do jednej emotki można przypisać informacje tylko o jednej osobie. Im mniej niepodpisanych emotikonów, tym ciekawsze odpowiedzi, gdyż informacja podana przez rozmówcę musi się w jakiś sposób kojarzyć ze znakiem graficznym.

Co zyskuje nauczyciel? Obserwuje powstawanie zespołu ludzi ciekawych siebie nawzajem, jednocześnie szanujących swoją różnorodność.

3) Uważaj na słowa

Pierwsze zajęcia to dobry czas, by porozmawiać o odpowiedzialności za słowa – zarówno te, które padają na szkolnym korytarzu, jak i te, które są używane w sieci. Warto pamiętać, że drobne dokuczliwości, przezwiska, bycie narażonym na obcowanie w przestrzeni pełnej wulgarnych komentarzy i żartów, a nawet niewerbalne reakcje rówieśników (miny, gesty) przypominają krople padające na kamień – w pierwszej chwili wydaje się, że nic się nie stało, jednak po dłuższym czasie „krople” doprowadzają do erozji. Podobnie, jak z zaprezentowanym na ilustracji talerzem – po rozbiciu można go posklejać, jednak już nigdy nie będzie taki, jak przedtem.

Czytelniku, czytelniczko – podziel się z nami swoimi sprawdzonymi metodami na poznawanie nowych osób w klasie, zespole, społeczności.

 

Notka o autorce: Joanna Waszkowska jest nauczycielką języka polskiego w szkole ponadpodstawowej oraz trenerką edukacyjna. Microsoft Innovative Educator Expert. Entuzjastka gamifikacji, mediów cyfrowych oraz edukacji globalnej w nauczaniu. Pracuje metodą scaffolding dostosowaną do nauczania literatury. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Autorka bloga http://uczycielnica.blogspot.com/. Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie