Zapoznanie z regulaminami, zasadami, procedurami, dokumentami szkolnymi, systemem oceniania, zakresem materiału przewidzianego do realizacji, diagnozy „na wejście”, podziały na grupy – początek roku szkolnego, to solidna paczka urzędowych spraw... Gdzieś pomiędzy nimi uśmiechają się do nauczyciela twarze trwające w oczekiwaniu. Mające nadzieję na ciekawie spędzony czas - chcieliby mieć pewność, że będą częścią czegoś ważnego. W końcu pamięć o chwilach spędzonych w szkole zostanie z nimi na zawsze...
Wspólnie zebraliśmy dla naszych czytelników garść sprawdzonych metod gotowych do zastosowania w pracy z uczniami i uczennicami. Oto cały zbiór „Back to School” (kliknij tutaj).
Poniżej prezentujemy trzy pomysły na rozgrzewkę.
1) Jak lubisz pracować nad zadaniem na lekcji? (autorka: Summer Wineteer, źródło: kliknij tutaj)
Zaproponowaną przez autorkę tabelę można wzbogacić o dwa dodatkowe obszary: „w znanym mi zespole osób” oraz „w losowo przydzielonym mi zespole osób”. Każdemu uczniowi i każdej uczennicy przydzielamy jedną naklejkę, a następnie prosimy o oddanie swojego głosu. Nie każda osoba chce, żeby inni wiedzieli o jej preferencjach, dlatego głosowanie równie skutecznie można przeprowadzić online, np. przy pomocy platformy Mentimeter lub w formularzu (Microsoft lub Google).
Co zyskuje nauczyciel? Może skutecznie planować aktywności, mając świadomość, że pozwolą one uczniom i uczennicom skupić się na zadaniach, a nie odczuwanym dyskomforcie.
2) Poznajmy się – emotkowe bingo (autorka: Kristin Palomares, źródło: kliknij tutaj)
Aktywność wymaga wcześniejszego przygotowania arkuszy z emotkami. Można to zrobić na dwa sposoby:
- każda osoba w klasie dostaje swoją kartkę i uzupełnia ją, poszukując odpowiedzi poprzez rozmowę z rówieśnikami
- tworzymy jeden duży arkusz i każda osoba dopisuje przy wybranej emotce coś o sobie.
Pierwszy sposób daje okazję do nawiązania kontaktu przez wszystkie osoby oraz sprzyja kreatywności, gdyż do jednej emotki można przypisać informacje tylko o jednej osobie. Im mniej niepodpisanych emotikonów, tym ciekawsze odpowiedzi, gdyż informacja podana przez rozmówcę musi się w jakiś sposób kojarzyć ze znakiem graficznym.
Co zyskuje nauczyciel? Obserwuje powstawanie zespołu ludzi ciekawych siebie nawzajem, jednocześnie szanujących swoją różnorodność.
3) Uważaj na słowa
Pierwsze zajęcia to dobry czas, by porozmawiać o odpowiedzialności za słowa – zarówno te, które padają na szkolnym korytarzu, jak i te, które są używane w sieci. Warto pamiętać, że drobne dokuczliwości, przezwiska, bycie narażonym na obcowanie w przestrzeni pełnej wulgarnych komentarzy i żartów, a nawet niewerbalne reakcje rówieśników (miny, gesty) przypominają krople padające na kamień – w pierwszej chwili wydaje się, że nic się nie stało, jednak po dłuższym czasie „krople” doprowadzają do erozji. Podobnie, jak z zaprezentowanym na ilustracji talerzem – po rozbiciu można go posklejać, jednak już nigdy nie będzie taki, jak przedtem.
Czytelniku, czytelniczko – podziel się z nami swoimi sprawdzonymi metodami na poznawanie nowych osób w klasie, zespole, społeczności.
Notka o autorce: Joanna Waszkowska jest nauczycielką języka polskiego w szkole ponadpodstawowej oraz trenerką edukacyjna. Microsoft Innovative Educator Expert. Entuzjastka gamifikacji, mediów cyfrowych oraz edukacji globalnej w nauczaniu. Pracuje metodą scaffolding dostosowaną do nauczania literatury. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Autorka bloga http://uczycielnica.blogspot.com/. Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze