Haczyki i kłódki

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W nauczaniu mamy trzy istotne fazy, pierwsza to wprowadzenie, druga nauczanie, a trzecia refleksja. Ciekawym wprowadzeniem możemy zachęcić uczniów do zaangażowania się i pobudzić ich motywację. Podsumowanie zapewnia uczniom możliwość przetworzenie i utrwalenia poznanego materiału.

W tym wpisie kilka propozycji na obie te fazy.

Trzeba pamiętać, że te skrajne fazy nauczania są bardzo ważne i nie można ich traktować po „macoszemu”. Od sposobu wprowadzenia zależy, czy uczniowie w ogóle zainteresują się lekcją, a od podsumowania, czy im coś w głowach z lekcji zostanie.

I. WPROWADZENIE

1. Szybka powtórka

Nauczyciel poleca uczniom, aby w parach przypomnieli sobie, o czym uczyli się poprzednio. Można przygotować pytania pomocnicze lub też poprosić uczniów o przygotowanie krótkiego wystąpienia. To ćwiczenie stanowi szybki sposób na rozgrzewkę, wyszukiwanie w pamięci i pokazanie innym, co uczniowie pamiętają z lekcji poprzedniego dnia.

2. Przynęta i zmiana

Nauczyciel przedstawia uczniom kilka błędnych opinii i prosi uczniów, aby w parach uzasadnili dlaczego są one błędne i zmienili je na prawidłowe.

Na przykład z matematyki: Wszystkie prostokąty są kwadratami; z biologii: Nic nie żyje w beztlenowym błocie.

Można też pomieszać błędne stwierdzenia z prawdziwymi i najpierw poprosić uczniów o ich rozróżnienie, a potem przydzielić uczniom po jednym błędnym stwierdzeniu do weryfikacji.

3. Haczyki informacyjne

Nauczyciel wyświetla krótki film lub przedstawia grafikę i pyta uczniów – „O czym będzie ta lekcja?” Ten sposób przyciąga uwagę uczniów. Można też poprosić uczniów, aby zapisali na karteczce swoją prepozycję tematu i po lekcji sprawdzili na ile była trafna.

4. Kluczowe terminy

Nauczyciel przygotowuje przed lekcją zestaw kluczowych terminów związanych z tematem lekcji. Prosi uczniów, aby samodzielnie określili, na ile te terminy są im znane. Mogą porozmawiać na ten temat w parach lub małych grupach. Sprawdza się ranking najmniej znanych pojęć i najbardziej znanych. Jeśli uczniowie nie znają terminów, to można im polecić domyślanie się, co one znaczą.

Na przykład uczniowie mogą zastanawiać się dlaczego pewne liczby nazywają się pierwsze, albo co znaczy ekosystem?

To pozwala uczniom ustalić powiązania między terminami, które okażą się przydatne w przyszłości.

5. Quizy

Nauczyciel przygotowuje quiz lub test dotyczący przejścia od już poznanego tematu, do nowego. To pozwala uczniom skoncentrować się na przypominaniu sobie informacji. Taki test nie może być oceniany, powinien być jedynie informacją dla ucznia, co już opanował, a czego jeszcze nie.

Badacze edukacyjni doszli do wniosku, że błędy popełniane przez uczniów podczas testów wstępnych okazują się przydatne w motywowaniu ich do poszukiwania prawidłowych odpowiedzi (zob. tutaj).

6. Przypominanie

Nauczyciel daje uczniom minutę lub dwie na zapisanie wszystkiego, co wiedzą – lub myślą, że wiedzą – na konkretny temat lub nad odpowiedzią na zadane pytanie. Jest to proste i elastyczne narzędzie do sprawdzenia dotychczasowej wiedzy uczniów. Nauczanie warto zacząć w miejscu, gdzie sięga wiedza uczniów. Można poprosić uczniów, aby odnaleźli przykłady luk w wiedzy oraz podobieństwa i różnice.

II. PODSUMOWANIE

1. Ocenianie

Nauczyciel prosi uczniów, aby ocenili lekcję w skali od 1 do 10, biorąc pod uwagę – na ile była ona zrozumiała. Można też poprosić uczniów, aby zapisali trzy zagadnienia, które były dla nich ciekawe lub uznają je za kluczowe dla tematu lub o sformułowanie pytań, które chcieliby zadać. Stanowi tu użyteczna refleksję i daje uczniom informacje, że nauczyciel liczy się z ich zdaniem uczniów.

2. Podsumowanie w kilku słowach

Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali podsumowanie złożone z najwyżej 20 słów. Można też podać słowa kluczowe, które powinny znaleźć się w podsumowaniu. To ćwiczenie wymaga od uczniów zwięzłego podsumowania i użycia tyko najważniejszych pojęć.

3. Słonecznie i pochmurnie

Nauczyciel prosi uczniów, aby wypełnili tabelkę z dwoma wierszami, w pierwszym – to co jest jasne dla nich, a w drugim – to co budzi ich wątpliwości, albo potrzebują na opanowanie materiału więcej czasu.

4. Światła

Uczniowie podnoszą odpowiedni kolor świateł lub stają przy odpowiednim świetle na podłodze.

  • Zielony – wszystko rozumiem
  • Żółty – mam pewne wątpliwości
  • Czerwony – nie rozumiem

Dzięki temu ćwiczeniu nauczyciel orientuje się, jakie zagadnienia są opanowane, a jakie wymagają jeszcze nauczania.

5. Nagłówek

Uczniowie mają za zadanie napisać nagłówek (np. do gazety) na temat tego, czego się uczyli na lekcji.

6. Kamień, papier, nożyczki

Uczniowie wypełniają trzy wiersze kolumny:

  • Kamień – główna idea tematu, to co trzeba zapamiętać
  • Papier – mniej ważne zagadnienia
  • Nożyczki – to co można pominąć

7. Planowanie testu

Pomysł czasochłonny, można go użyć na koniec tematu lub działu. Nauczyciel prosi uczniów o zadawanie pytań na temat tego, czego się nauczyli. Pytania mogą być treścią planowanego testu podsumowującego. To ćwiczenie powoduje głębsze zaangażowanie w treści, i lepsze zapamiętywanie.

8. Piłka plażowa

Nauczyciel pisze na piłce markerem ścieralnym pytania, na przykład: „Jakiej jednej rzeczy nauczyłeś się podczas dzisiejszej lekcji?” lub „Co było trudne w dzisiejszej lekcji?” Gdy uczeń chwyta piłkę, może wybrać pytanie, na które chce odpowiedzieć. Odpowiedzi mogą pomóc w dalszej dyskusji na temat lekcji.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Andrew Borygi w Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie