Uczniowie uczą się sami i wzajemnie

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie zawsze zajęcia szkolne musi prowadzić nauczyciel. Tym razem przedstawię kilka pomysłów na zamianę miejsce w nauczaniu - zastąpienie wykładu nauczyciela (współ-)prowadzeniem lekcji przez samych uczniów.

Wykład to nadal dominująca i powszechna metoda nauczania. Jednak często nie angażuje ona uczniów. Stąd wiele osób poszukuje sposobów uaktywnienia uczniów, nie tylko w roli słuchaczy.

Podział na części

Można podzielić materiał na części i wyznaczyć uczniów odpowiedzialnych za przedstawienie przydzielonej części. Organizujemy „stacje” w liczbie części. Na stacjach wyznaczeni uczniowie przygotowują instrukcje, niezbędne materiały i zadania prowadzone do poznania danej części.

Uczniowie podzieleni na zespoły w liczbie równej liczbie stanowisk, przechodzą od stacji do stacji i wykonują polecenia w określonym ścisłe czasie.

Na przykład zamiast prowadzonego przez nauczyciela wykładu o zmysłach, uczniowie uczą się na każdej stacji o jednym zmyśle.

Dociekanie

Na początku lekcji nauczyciel robi krótkie wprowadzenie, wyjaśniając cel lekcji, a następnie określa pytanie, na które uczniowie mają odpowiedzieć. Na przykład zamiast lekcji o początku drugiej wojny światowej można zadać pytanie: Co doprowadziło do II wojny światowej?. Nauczyciel może wskazać uczniom materiały, z których mogą skorzystać, może przegotować koperty dla zespołów zawierające dokumenty i materiały źródłowe. Każdy zespół może otrzymać inny zestaw materiałów, fotografii, relacji historyków i map, związanych z jedną z przyczyn wybuchu wojny.

Układanka

W układance uczniowie stają się ekspertami – nauczycielami. Trzeba podzielić materiał na części i każdą z nich przydzielić innej grupie do zapoznania się. Każdy członek grupy staje się specjalistą od danej części. Następnie uczniowie dzielą się na nowe grupy i w każdej jest po jednym specjaliście z poprzednich grup. Następuje wzajemne uczenie się. Dzięki układance wszyscy uczniowie zapoznają się z całością.

Spacer

Krótkie teksty umieszczane są na ścianie w klasie i na korytarzach. Każdy tekst ma pytanie lub polecenie do wykonania. Uczniowie spacerują po klasie, czytają teksty i wykonują zadania.

Uczniowie mogą pracować w małych grupach lub indywidualnie, wykonane zadanie zapisują na kartkach, aby moc potem podzielić się efektami.

Ta metoda zastępuje zapoznawanie się całościowe z jednym tekstem.

Zróżnicowane polecenia

Ta strategia czytania polega na tym, że uczniowie przed przystąpieniem do czytania tekstu rzucają kostką do gry i w zależności od wyrzuconego numeru wykonują odpowiednio zadanie, np. 1 – narysuj to, co przeczytałeś. 2 – napisz haiku podsumowujące główną ideę. 3 – ułóż krzyżówkę z najważniejszych pojęć itd.

Inny wariant, to podanie uczniom kilku pytań i polecenie szukania w tekście odpowiedzi na jedno z zdanych pytań. Jeśli uczniowie będą losowali pytania, to każde z pytań będzie miało osobę, która będzie potrafiła na nie odpowiedzieć.

Wspólny plakat

Nauczyciel przedstawia główne pojęcia zawarte w nowym tekście. Uczniowie zapoznają się z tekstem i ich zadaniem jest połączenie pojęć w mapę myśli na wspólnym plakacie.

Można również wykorzystać pomoc dydaktyczną w postaci Heksów edukacyjnych (https://sklep.ceo.org.pl/sklep/), i poprosić uczniów, aby w zespołach ułożyli heksy według własnego uznania.

Przedstawione tu sposoby wymagają wcześniejszego przygotowania zajęć ze strony nauczyciela, ale raz dobrze przygotowane, powodują, że uczniowie uczą się samodzielnie i wzajemnie.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Pomysły zaczerpnięte z artykułu Joelie McCrary w Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie