Karteczki samoprzylepne towarzyszą nam na co dzień i okazują się niezastąpione w naszej codzienności. Z powodzeniem mogą być także stosowane w nauczaniu. Oto kolejnych kilka praktycznych sposobów na wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu.
Informacja zwrotna
Uczniowie nie lubią krytycznych uwag w swoich zeszytach. Chcieliby, aby w ich zeszytach zostały tylko uwagi doceniające. Jednak w informacji zwrotnej nauczyciel przekazuje również uwagi krytyczne i wskazówki do poprawy. Sposobem na pogodzenie udzielania pełnej informacji zwrotnej i zadowolenia ucznia może być przekazywanie mu informacji zwrotnej na karteczce samoprzylepnej. Uczeń zapoznaje się z zapisem na karteczce, poprawia swoją pracę i wtedy może odkleić karteczkę lub może to zrobić nauczyciel i pozostawić nową karteczkę doceniającą zmiany jakie uczeń wprowadził w swojej pracy. Taką praktykę często stosują nauczyciele w pracy z OK zeszytem.
Wyjściówki
Trudno jest wysłuchać refleksji wszystkich uczniów, ale można ich poprosić o zapisanie swojej refleksji na karteczce i oddanie jej nauczycielowi lub przyczepienie na tablicy w czasie opuszczania klasy. Ma to dwie zalety, po pierwsze zachęca uczniów do refleksji, a po drugie daje nauczycielowi możliwość zebrania informacji – gdzie są jego uczniowie. Ważne jest, aby nauczyciel na następnej lekcji odniósł się do zapisków uczniów i ewentualnie wprowadził sugerowane modyfikacje w nauczaniu.
Zapisywanie refleksji
Wiele szkół stosuje rano tak zwane kręgi powitalne. Uczniowie siedzą w kręgu i kolejno odpowiadają na pytanie zadane przez nauczyciela. Krąg ma na celu poznanie się uczniów i nawiązanie dobrych relacji. Wielu uczniów chce podzielić się swoimi doświadczeniami i może to wprowadzić chaos w krąg. Można poprosić uczniów, aby zapisali, to co chcą powiedzieć na karteczce, aby nie zapomnieli i mogli tym się podzielić, gdy przyjdzie ich kolei lub będzie następna tura wypowiedzi w kręgu. Ten sposób nie zakłóca pracy grupy i jednocześnie nie lekceważy entuzjazmu uczniów.
Tablica parkowania
Uczniowie często chcą się podzielić informacją niezwiązaną z tematem lekcji. To może zaburzać tok lekcji.
Można stworzyć w klasie tablicę do "parkowania" myśli. Uczniowie zapisują, to co chcą powiedzieć lub o co chcą zapytać na przylepnych karteczkach i wieszają karteczki na tablicy. Tablica może być również powieszona na korytarzu szkolnym.
Sposób wymaga znalezienia czasu na rozmowę podczas lekcji na zapisane tematy. Można na karteczkach dopisywać imiona uczniów, którzy chcieliby na dany temat porozmawiać.
W trakcie uczenia się
Sposób na zadawanie pytań przez uczniów do czytanego tekstu. Uczniowie zapisują pytania na karteczkach (w czasie zapoznawania się z tekstem) i przyklejają karteczki na ławkach lub na tablicy.
Zapisane pytania nie przerywają innym uczniom czytania, a dzięki zapisaniu nie zostaną pominięte.
Po przeczytaniu przez uczniów tekstu nauczyciel powraca do pytań. Jeśli uczeń otrzyma wyjaśniającą odpowiedź na swoje pytanie, to chowa kartkę.
Zaletą jest pozyskanie odpowiedzi na pojawiające się pytania świeżo po przeczytaniu tekstu. Istnieje wtedy szansa na głębsze zrozumienie przekazywanych w tekście treści i skorygowanie mylnych przekonań. W udzielanie odpowiedzi można zaangażować uczniów.
Docenienia
Karteczki mogą posłużyć we wzajemnym docenianiu się uczniów. Można poprosić uczniów, aby na karteczkach zapisywali za co cenią innych uczniów i przyklejali te karteczki na plecach tych osób, do których są kierowane. Na koniec uczniowie zabierają karteczki z własnych pleców i zapoznają się z zapisami. Takie karteczki są często przez uczniów przechowywane i stanowią dla nich cenne docenienia.
***
O możliwym szerokim wykorzystaniu karteczek samoprzylepnych pisałam już rok temu – warto sięgnąć też do tych artykułów – https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/6172-wykorzystanie-karteczek-samoprzylepnych-w-nauczaniu-cz-1 oraz https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/6176-wykorzystanie-karteczek-samoprzylepnych-w-nauczaniu-cz-2.
Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Część pomysłów pochodzi z artykułu Megan Jacobs w Edutopia.org.