Bezcenne odpady z tworzyw sztucznych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja społecznaWytworzenie bluzy polarowej z 35 zużytych butelek PET, czy uzyskanie energii do oświetlenia pokoju z plastikowej torby? Właśnie takie możliwości dąją nam tworzywa sztuczne. Ich odpady - odpowiednio zagospodarowane - można ponownie wykorzystać na wiele różnych sposobów i to z wielkim pożytkiem dla naszych portfeli. 
 
Kampanię edukacyjną na temat możliwości ponownego wykorzystania tworzyw sztucznych i ich roli we współczesnym świecie po raz trzeci prowadzi Fundacja PlasticsEurope Polska. 

Jak wynika z danych przedstawionych przez Fundację, w Polsce w 2008 roku składowanie na wysypisku było ciągle główną metodą unieszkodliwiania odpadów z tworzyw sztucznych. Z łącznej ilości ponad 1 miliona 300 tys. ton odzyskano jedynie 200 tys. ton odpadów (15%). W wiodących krajach UE proporcje były wówczas odwrotne: składowanych było mniej niż 15% zużytych tworzyw sztucznych. Ze wstępnych badań Consultic/PEMRG na rok 2009 wynika, że recyklingowi i odzyskowi energii poddano w Polsce już 20% plastikowych odpadów, ale w dalszym ciągu 80% z nich trafia na wysypiska.

"Nasza akcja ma zwrócić uwagę Polaków na konieczność segregowania odpadów z tworzyw sztucznych. Każdy wyrzucany plastik ma swoją wartość - to surowiec wtórny i nie powinien trafiać na wysypiska" - mówi dyrektor Fundacji PlasticsEurope Polska dr Grzegorz Rytko.

Jak informuje Fundacja, większość materiału odzyskanego obecnie w procesie recyklingu pochodzi z opakowań. Ich udział w całej ilości zużytych wyrobów z tworzyw sztucznych wynosi ok. 63%. W Europie recyklingowi poddanych zostaje 40% butelek i folii, 90% skrzynek i pudełek. Jednak ilość tworzyw mieszanych poddawanych temu procesowi jest wciąż niewielka i wynosi w Europie poniżej 10%.

Przedstawiciele Fundacji zapewniają, że odpady z plastiku dzięki możliwościom ich zagospodarowania odgrywają istotną rolę w racjonalnym wykorzystaniu zasobów naturalnych i oszczędnym gospodarowaniu energią.

"To jedyny surowiec, który nie tylko można poddać recyklingowi, wielokrotnie przerabiając na nowe wyroby (np. z 35 zużytych butelek PET można wyprodukować bluzę z polaru); można również odzyskać zmagazynowaną w nim energię - wykorzystując go jako składnik do produkcji paliw alternatywnych. Energia odzyskana z jednej tylko zużytej torby plastikowej pozwala oświetlać pokój 60-watową żarówką przez 10 minut. Wreszcie odpady z tworzyw mogą służyć w procesach przemysłowych jako substytut koksu i ropy naftowej, np. przy wytopie stali" - informują przedstawiciele Fundacji.

W dodatku - jak informują przedstawiciele Fundacji - tworzywa sztuczne produkowane są prawie wyłącznie z paliw kopalnych, takich jak np. ropa naftowa. "W pewnym przybliżeniu można je uważać za ‘ropę naftową w formie stałej‘, a wartość opałowa odpadów z tworzyw sztucznych jest porównywalna z wartością paliw kopalnych. Składowanie odpadów z tworzyw sztucznych na wysypiskach oznacza więc także utratę możliwości wykorzystania tego ogromnego potencjału".

PlasticsEurope Polska, to fundacja reprezentująca producentów tworzyw sztucznych w Polsce. Jest częścią ogólnoeuropejskiego stowarzyszenia producentów tworzyw sztucznych PlasticsEurope - jednego z czołowych europejskich stowarzyszeń branżowych z siedzibą w Brukseli.

W ramach przeprowadzanej kampanii, Fundacja w 20 miastach Polski zaprezentuje specjalne plakaty zachęcające do segregacji odpadów i wskazujące wartości, jakie posiadają wyrzucane plastiki.
 
(Źródło: Fundacja PlasticsEurope Polska)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie