Stop mowie nienawiści

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

1 czerwca br. ruszył konkurs edukacyjny Pogromcy mitów, organizowany przez Fundację „Wiedza Lokalna” w ramach projektu Raport mniejszości. Głównym celem akcji jest zwrócenie uwagi młodzieży na problem mowy nienawiści oraz języka wrogości skierowanych wobec mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych oraz seksualnych.(C) Fundacja Wiedza Lokalna

Na początku 2011 r., Fundacja Wiedza Lokalna, we współpracy z Centrum Badań nad Nowymi Mediami Collegium Civitas, opracowała sieciowe narzędzie przeszukujące fora internetowe oraz prowadzące analizę językową publikowanych tam wypowiedzi, rozpoznając mowę nienawiści bądź język wrogości.

Już pierwszy pomiar Raportu mniejszości, przeprowadzony wiosną ubiegłego roku, ujawnił 85 tys. przejawów rasizmu, homofobii, ksenofobii. Okazało się, że spora część internetowych spontanicznych wypowiedzi Polaków na temat mniejszości to mowa nienawiści lub język wrogości. Żydzi, Rosjanie i homoseksualiści to grupy najczęściej padające ich ofiarą.

W kolejnym badaniu (2012 r.) wielostopniowa analiza postów publikowanych na forach internetowych ujawniła, że co czwarta wypowiedź na temat grup mniejszościowych zawiera element wrogości. Najwięcej nienawistnych treści skierowanych jest przeciwko mniejszościom narodowym. Najbardziej negatywne emocje (pod względem natężenia) dotykają zaś mniejszości seksualnych.

Wyniki monitoringu wskazują, że agresja w Sieci to realny problem, któremu – poprzez działania edukacyjne – musimy zapobiegać. Dlatego punktem wyjścia dla konkursu Pogromcy mitów, polegającego na demitologizowaniu przez uczniów (indywidualnie bądź w grupach) negatywnych stereotypów utrwalanych poprzez język niechęci, będą wyniki pomiarów języka wrogości na pięciu lokalnych forach internetowych.

Uczestnicy konkursu (uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z Wrocławia, Lublina, Radomia, Oświęcimia i Łomży) otrzymają zbudowaną na podstawie monitoringu forów internetowych listę problemów dotyczących mniejszości (na potrzeby projektu nazywanych „mitami”), stanowiących tematy prac konkursowych. Zadanie konkursowe polegać będzie na nakręceniu krótkiego filmu (dowolnym narzędziem – może być to telefon komórkowy, aparat cyfrowy z funkcją kamery lub kamera), prezentującego proces weryfikacji danego „mitu” (np. wizytę w Urzędzie Pracy w celu sprawdzenia informacji dotyczących wysokości zasiłków dla bezrobotnych Czeczenów mieszkających w Łomży jako weryfikację mitu: „Czeczeńcy mają wyższe zasiłki niż Polacy, żyją na koszt państwa”). Nad pracami uczniów czuwać będą koordynatorzy zaangażowani w lokalne badania Raportu mniejszości.

Celem Fundacji „Wiedza Lokalna” jest zainteresowanie młodzieży tematyką antydyskryminacyjną oraz zagadnieniami dotyczącymi wyzwań społeczeństwa wielokulturowego. Założeniem programu edukacyjnego jest ponadto uwrażliwienie na sprawy przedstawicieli mniejszości, będących członkami lokalnych społeczności, a także rozwijanie kompetencji w zakresie zdobywania i weryfikowania informacji.

Raport mniejszości jest unikatowym w skali Europy projektem badawczym poświęconym zagadnieniom równości i tolerancji. Również konkurs Pogromcy mitów jest innowacyjnym działaniem edukacyjnym, do realizacji którego zostało wybranych jedynie pięć miast w Polsce. Tym bardziej zachęcamy młodzież do podnoszenia kompetencji obywatelskich oraz zaangażowania w poznanie swoich mniejszościowych sąsiadów.

Więcej informacji na temat konkursu oraz jego regulamin wraz z załącznikami, można znaleźć na stronie: www.raportmniejszosci.pl.

Projekt „Raport mniejszości” jest finansowany z programu „Demokracja w działaniu. Tolerancja” Fundacji im. Stefana Batorego. Współpraca: Centrum Badań nad Nowymi Mediami Collegium Civitas.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie