Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB) przygotował bezpłatny poradnik „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli”. To kompendium wiedzy i praktycznych wskazówek na temat pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD).
Zawiera on informacje dotyczące terminologii, polskie standardy postępowania oraz szereg praktycznych strategii pracy w szkole. Nauczyciele znajdą w nim informacje jak budować relacje, planować przestrzeń dziecka, wprowadzać system zasad, komunikować się i organizować lekcje. Poznają sposoby motywowania, uczenia umiejętności, a także strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi czy współpracy ze środowiskiem domowym.
Dzięki lekturze poradnika nauczyciele poznają narzędzia, które pomogą im w codziennej pracy z uczniami z ADHD. Pozwolą skuteczniej wpływać na funkcjonowanie dzieci w szkole, ich rozwój emocjonalny i społeczny. Praca z dziećmi z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości i empatii, ale też solidnej wiedzy. Przygotowany w IBE-PIB poradnik daje nauczycielom merytoryczne wsparcie, by mogli lepiej rozumieć potrzeby swoich uczniów, dostosować do nich metody pracy i efektywnie wspierać ich edukację – przekonuje dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń, z jakimi mierzą się nauczyciele w codziennej pracy. Mimo to, nadal budzi ono kontrowersje i niepokój wśród nauczycieli, rówieśników, a także rodziców i opiekunów. Dlatego tak istotną kwestią jest wsparcie nauczycieli. Budowanie w szkołach atmosfery, która docenia różnorodność i stwarza warunki do pełnego rozwoju każdego dziecka. Akceptacja i zrozumienie różnic, a więc neuróżnorodności, stają się kluczem do skutecznej edukacji, wyzwalającej kreatywność i motywację.
Praktyczne wskazówki dotyczące strategii pracy z uczniami z ADHD zawarte w poradniku, w oparciu o sprawdzone metody łączące doświadczenie kliniczne, badania naukowe oraz praktykę edukacyjną:
- budowanie relacji z uczniami i wykorzystywanie perspektywy neuróżnorodności, aby wydobyć ich potencjał;
- strategie postępowania w przypadku występowania trudności w koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności;
- organizacja lekcji i komunikacji – w tym jak formułować polecenia i planować przestrzeń, by ułatwić uczniom skupienie;
- dostosowywanie materiału – efektywne sposoby na dzielenie zadań na krótsze etapy, by uniknąć frustracji i stresu u ucznia;
- aktywne radzenie sobie z zachowaniami trudnymi i efektywna współpraca ze środowiskiem domowym.
***
Poradnik „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli” można pobrać ze strony internetowej IBE PIB.
Autorami publikacji są wybitni specjaliści w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, neurologii oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej: prof. Agnieszka Słopień, krajowy konsultant ds. psychoterapii dzieci i młodzieży oraz kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, prof. Tomasz Wolańczyk, neurolog, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Marta Jerzak, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna i trenerka terapii przeciwdziałania agresji oraz Magdalena Wydra i Barbara Olszewska, ekspertki specjalizujące się w edukacji, terapii behawioralnej i pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami.
Poradnik zawiera także głos rodziców. Swoimi doświadczeniami i przemyśleniami podzieliły się Agnieszka Rosa – nauczycielka, mama chłopca z ADHD i autyzmem oraz Sylwia Kowalska – mama, działaczka społeczna i ekspertka w dziedzinie edukacji włączającej.
(Źródło: IBE - PIB)


