Uczniowie z ADHD w klasie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB) przygotował bezpłatny poradnik „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli”. To kompendium wiedzy i praktycznych wskazówek na temat pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD).

Zawiera on informacje dotyczące terminologii, polskie standardy postępowania oraz szereg praktycznych strategii pracy w szkole. Nauczyciele znajdą w nim informacje jak budować relacje, planować przestrzeń dziecka, wprowadzać system zasad, komunikować się i organizować lekcje. Poznają sposoby motywowania, uczenia umiejętności, a także strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi czy współpracy ze środowiskiem domowym. 
 
Dzięki lekturze poradnika nauczyciele poznają narzędzia, które pomogą im w codziennej pracy z uczniami z ADHD. Pozwolą skuteczniej wpływać na funkcjonowanie dzieci w szkole, ich rozwój emocjonalny i społeczny. Praca z dziećmi z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości i empatii, ale też solidnej wiedzy. Przygotowany w IBE-PIB poradnik daje nauczycielom merytoryczne wsparcie, by mogli lepiej rozumieć potrzeby swoich uczniów, dostosować do nich metody pracy i efektywnie wspierać ich edukację – przekonuje dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. 
 
Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń, z jakimi mierzą się nauczyciele w codziennej pracy. Mimo to, nadal budzi ono kontrowersje i niepokój wśród nauczycieli, rówieśników, a także rodziców i opiekunów. Dlatego tak istotną kwestią jest wsparcie nauczycieli. Budowanie w szkołach atmosfery, która docenia różnorodność i stwarza warunki do pełnego rozwoju każdego dziecka. Akceptacja i zrozumienie różnic, a więc neuróżnorodności, stają się kluczem do skutecznej edukacji, wyzwalającej kreatywność i motywację. 
 
Praktyczne wskazówki dotyczące strategii pracy z uczniami z ADHD zawarte w poradniku, w oparciu o sprawdzone metody łączące doświadczenie kliniczne, badania naukowe oraz praktykę edukacyjną:

  • budowanie relacji z uczniami i wykorzystywanie perspektywy neuróżnorodności, aby wydobyć ich potencjał; 
  • strategie postępowania w przypadku występowania trudności w koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności; 
  • organizacja lekcji i komunikacji – w tym jak formułować polecenia i planować przestrzeń, by ułatwić uczniom skupienie; 
  • dostosowywanie materiału – efektywne sposoby na dzielenie zadań na krótsze etapy, by uniknąć frustracji i stresu u ucznia;
  • aktywne radzenie sobie z zachowaniami trudnymi i efektywna współpraca ze środowiskiem domowym. 

***
 
Poradnik „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli” można pobrać ze strony internetowej IBE PIB
 
Autorami publikacji są wybitni specjaliści w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, neurologii oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej: prof. Agnieszka Słopień, krajowy konsultant ds. psychoterapii dzieci i młodzieży oraz kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, prof. Tomasz Wolańczyk, neurolog, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Marta Jerzak, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna  i trenerka terapii przeciwdziałania agresji oraz Magdalena Wydra i Barbara Olszewska, ekspertki specjalizujące się w edukacji, terapii behawioralnej i pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami. 

Poradnik zawiera także głos rodziców. Swoimi doświadczeniami i przemyśleniami podzieliły się Agnieszka Rosa – nauczycielka, mama chłopca z ADHD i autyzmem oraz Sylwia Kowalska – mama, działaczka społeczna i ekspertka w dziedzinie edukacji włączającej.

 

(Źródło: IBE - PIB)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie