Drodzy nauczyciele i nauczycielki, zastanawiacie się, jak zachęcać uczniów do czytania, jak rozwijać ich kreatywność i zdolność do krytycznego myślenia? Chcielibyście rozbudzić w swoich podopiecznych pasję odkrywania? Nie wiecie, jak mądrze wykorzystywać nowe technologie podczas lekcji? Mamy na to sposób!
Od 2002 roku razem z ośmioma tysiącami placówek edukacyjnych staramy się, żeby szkoła była miejscem ciekawej i mądrej edukacji, żeby uczniowie chcieli i lubili się uczyć, a nauczyciele chcieli i lubili nauczać. Chcielibyście do nas dołączyć? Zapraszamy! Właśnie trwa rekrutacja do V edycji Szkoły z Klasą 2.0, prowadzonej pod hasłem „Czytamy i odkrywamy”.
Tegoroczna edycja prowadzona jest pod hasłem „Czytamy i odkrywamy”. Naszym celem jest sprawić, by uczniowie czytali ze zrozumieniem, a nie przedzierali się przez tekst najeżony informacjami, zasypiali nad naukowym wywodem albo omiatali wzrokiem wykres czy ilustrację w gazecie. Czytać ze zrozumieniem to rozbudzić w sobie pasję do literatury, zaangażować się intelektualnie i emocjonalnie w tekst, twórczo go podsumować (także krytycznie) i wyciągnąć wnioski, m.in. czego jeszcze warto by się dowiedzieć. Takie czytanie jest i przyjemniejsze i skuteczniejsze - lepiej rozumiemy, lepiej zapamiętujemy.
A co z odkrywaniem? Chcielibyśmy porzucić podającą metodę nauczania, formę wykładu, odejść do anachronicznej formuły postrzegania nauczyciela jako źródła wiedzy. Marzymy, żeby szkoła była miejscem, gdzie nauka jest ciekawą przygodą i twórczym, aktywnym odkrywaniem. By uczniowie badali, eksperymentowali i sami dochodzili do wniosków, a nauczyciel był przewodnikiem pomagającym myśleć krytycznie i rozwiązywać problemy. Nasi uczestnicy budują terrarium, żeby zobaczyć co robi pod ziemią dżdżownica, konstruują deszczomierz, by sprawdzić ile wody spada na nich w trakcie deszczu, przez eksperyment sprawdzają czy w coli zero faktycznie nie ma cukru, odkrywają tajemnice i historie swoich miejscowości.
W Szkole z Klasą 2.0 udowadniamy, że komputery, Internet, komórki wcale nie ograniczają samodzielnego myślenia i twórczości, ale oferują uczniom ciekawe aplikacje, dzięki którym mogą zbadać, zaobserwować i zapamiętać. Najciekawsze pomysły wykorzystania nowych technologii przez uczniów prezentujemy co roku na Ogólnopolskim Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0, który jest podsumowaniem całorocznych działań szkół w programie.
Relacja z Ogólnopolskiego Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0:
Dzięki zmianie podejścia i sposobu nauczania: „wiele dzieci odkryło siebie, swoje możliwości, w które wcześniej nie wierzyły” (Elżbieta Chermier - Ciemińska, Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni), a „uczniowie, którzy na co dzień nie wykazują większej aktywności w zaproponowanej metodzie pracy mogli się spełnić, w czasie lekcji miło mnie zaskakiwali, wykonali zadania poprawnie, dając więcej niż się spodziewałam” (Anna Jankowska, Szkoła Podstawowa w Nowych Zdunach).
Więcej o programie, jego zasadach i zadaniach dla szkół na stronie www.szkolazklasa.pl.