KASSK 2015 - Co dalej z cyfrową szkołą?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ciągu kilkunastu ostatnich lat technologie informacyjne i komunikacyjne całkowicie przedefiniowały model komunikacji międzyludzkiej, zdeterminowały organizację czasu wolnego, a także wykształciły cyfrowy styl życia, który stał się podstawą zdobywania umiejętności oraz informacji. Aby rozmawiać o tych zmianach i ich wpływie na edukację szkolną, Gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu zaprasza w dniach 10-12 kwietnia 2015 roku po raz 11. na Konferencję Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych.fot. Gimnazjum im. F. Szołdrskiego - KASSK 2014

W szkolnych ławach zasiadają dziś młodzi ludzie, na co dzień świetnie radzący sobie w cyfrowym świecie, „otrzaskani” z technologicznymi nowinkami, wyposażeni w najnowocześniejszy sprzęt. Pora, abyśmy nauczyli się wykorzystywać ten potencjał! Pora, abyśmy stali się dla nich atrakcyjni! Są to zadania, z których powinniśmy wywiązać się w perspektywie najbliższych lat, albowiem zmiany w świecie pociągnęły za sobą między innymi przedefiniowanie wymagań stawianych wchodzącym na rynek pracy absolwentom. A to właśnie ich sukces będzie wskaźnikiem skuteczności działania systemu polskiej edukacji, a co za tym idzie – efektywności naszego wysiłku. 

Jesteśmy świadomi wagi tych zadań, dlatego jako kadra Gimnazjum im. F. Szołdrskiego w Nowym Tomyślu od wielu lat zajmujemy się wdrażaniem nowoczesnych strategii nauczania. Interesuje nas nowoczesna dydaktyka prowadzona w nowoczesnej placówce, czyli takiej, w której technologię informacyjną wykorzystuje się na co dzień i gdzie ma ona istotny wpływ na przyjęty model kształcenia. Chętnie dzielimy się swoimi doświadczeniami z każdym, kto jest zainteresowany wizją nowoczesnej oświaty, między innymi organizując kolejne edycje Konferencji Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych. W dniach 10-12 kwietnia br., będąc jej gospodarzami po raz jedenasty, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie "Co dalej z cyfrową szkołą?". W trakcie konferencji przyjrzymy się wizjom cyfrowej edukacji, zarówno temu co się powiodło, jak i temu, czego do tej pory nie udało się zrealizować, będziemy rozmawiać o przyszłości cyfryzacji polskich szkół, o pojawiających się przed nami szansach i o tym, jak je wykorzystać.

Przygotujemy wykłady, panele i warsztaty dla nauczycieli, liderów TIK, dyrektorów szkół i przedstawicieli samorządów lokalnych. Przyjrzymy się wykorzystaniu nowoczesnych technologii na wszystkich przedmiotach i etapach kształcenia. Zwrócimy uwagę na olbrzymią rolę informatyki w szkole, będziemy mówić o przywróceniu należnej jej rangi. Zaprosimy znakomitych prelegentów, przedstawicieli instytucji wspierających oświatę oraz nauczycieli-praktyków, którzy na co dzień stosują w swojej pracy pionierskie rozwiązania. Program przygotowywanego przez nas przedsięwzięcia jest niezwykle bogaty i powinien zaciekawić wszystkich zainteresowanych przyszłością edukacji.

Konferencję zainauguruje prof. Janusz Morbitzer wykładem "Cyfrowy świat - w stronę nowej szkoły", który zostanie poświęcony zdefiniowaniu miejsca szkolnictwa w zinformatyzowanym świecie, naszkicowaniu nowych etosów wyznaczających standardy pracy nauczyciela i ucznia oraz przedstawieniu społecznych oraz medialnych aspektów wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji.

Pierwszego dnia konferencji z pewnością warta polecenia jest także debata "ICT czy informatyka? Rola programowania w szkole", poświęcona możliwym kierunkom rozwoju informatyki w szkole. Paneliści, wśród których znajdą się m.in. prof. Stanisław Dylak i prof. Maciej M. Sysło, będą rozważać możliwe strategie rozwoju szkolnej informatyki i zastanawiać się, co jest bardziej pożądane dla rozwoju ucznia - wyposażanie warsztatu nauczycieli i uczniów w kolejne narzędzia czy - zgodnie z przygotowywaną przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji nową podstawą programową nauczania informatyki - położenie nacisku na kształcenie programowania i kodowania jako umiejętności wzmacniających rozwój umysłowy młodego człowieka, jego zdolności poznawcze, umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia.

Jak co roku istotnym elementem konferencji jest wypełniający drugi i trzeci dzień blok warsztatowy. Część zajęć będzie realizowanych w formie lekcji odwróconych (flipped classroom), stwarzających możliwość wykorzystania wielu rozwiązań i narzędzi cyfrowych, np. zasobów platform edukacyjnych, e-podręczników czy zamieszczonych w Sieci materiałów audiowizualnych. Gospodarze zajęć jak co roku podzielą się autorskimi pomysłami na wykorzystanie ipadowych aplikacji do przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję poznać narzędzia znajdujących się na rynku eDzienników oraz zasoby platform multimedialnych oraz e-learningowych; zostaną zapoznani z możliwościami wyposażonych w dotykowy ekran wielkoformatowych monitorów, łączącego funkcjonalności wielu urządzeń sprzętu typu all-in-one, komputerów nowej generacji czy mobilnych tablic interaktywnych; dowiedzą się, jak korzystać z płatnych i bezpłatnych e-podręczników oraz stworzonych i zamieszczonych w Sieci przez innych nauczycieli darmowych zasobów edukacyjnych, zobaczą lekcję przeprowadzoną z wykorzystaniem cyfrowego laboratorium. Warsztaty to także czas na zgłębianie strategii pracy w chmurze, wykorzystywania najnowocześniejszych systemów zdalnego testowania i ankietowania uczniów, wykorzystania TIK do nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy tworzenia sieciowego środowiska dla całej klasy.

Konferencję zamknie wykład prof. Jacka Pyżalskiego "Socjalizacja i internet - pomiędzy przesadzonymi zagrożeniami a utopijnymi korzyściami", w którym prelegent będzie obalał mity związane z korzyściami i zagrożeniami płynącymi z Internetu.

To tylko niektóre z punktów tegorocznej edycji konferencji. Szczegółowy program został zamieszczony na stronie konferencji http://www.kassk.pl/program_kassk.php

Jesteśmy przekonani, że proponowana tematyka KASSK-u, w której zwracamy uwagę na ogromne znaczenie technologii informacyjnej i jej wpływu już nie tylko na proces dydaktyczno-wychowawczy, ale i holistyczny obraz współczesnej szkoły, znajdzie szerokie grono odbiorców. Największym atutem naszego przedsięwzięcia jest to, że od lat konsekwentnie prezentujemy nie tyle „współczesne”, co dosłownie „przyszłościowe” rozwiązania wdrażane w polskiej edukacji.

Organizujemy KASSK po raz jedenasty, ponieważ jako kadra placówki noszącej zaszczytny tytuł Mentor School w ogólnoświatowym programie Partners in Learning jesteśmy otwarci na nowe technologie i innowacyjne formy kształcenia, możemy wiele zaoferować. Chcemy pokazać swoje rozwiązania i uczyć się od innych. A ponieważ przed laty jasno określiliśmy swoją misję i konsekwentnie ją realizujemy, udało nam się stworzyć e-Szkołę z prawdziwego zdarzenia. Pokażemy ją Wam!

W imieniu organizatorów:

Dariusz Stachecki, Grzegorz Piątas

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie