Dzień domeny publicznej 2016

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Domenę publiczną tworzą utwory twórców, które nie podlegają już ochronie prawnej (70 lat po śmierci). Zasoby domeny publicznej gwarantują nieograniczony dostęp do utworów, które stają się "własnością publiczną" i można je wykorzystać w dowolnym celu, a już szczególnie w obszarze edukacji. W naszym wspólnym interesie leży podtrzymywanie i stałe poszerzanie zasobów domeny publicznej.

1 stycznia 2016 r. do zasobów domeny publicznej dołączą utwory kolejnych twórców i twórczyń. W tym roku to m.in. Wanda Zembrzuska (1889-1945), działaczka Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet, dziennikarka i reportażystka; Wincenty Witos (1874-1945), działacz ruchu ludowego, trzykrotny premier odrodzonej RP, Tadeusz Stanisław Wilkosz (1892-1945) – autor witraży; César Álvarez Dumont (1866-1945), hiszpanski malarz i ilustrator; Stefan Banach (1892-1945), matematyk, jeden z przedstawicieli lwowskiej szkoły matematycznej; Béla Bartók (1881-1945), węgierski kompozytor i badacz muzyki; Wacław Bębnowski (1865-1945), rzeźbiarz; Teresa Bogusławska (1929-1945), polska poetka, konspirantka, uczestniczka powstania warszawskiego; Josef Čapek (1887-1945), czeski malarz, pisarz i poeta, brat pisarza Karla Čapka; Emily Carr (1871-1945), kanadyjska podróżniczka i malarka; Stanisław Ciesielczuk (1906-1945), poeta czy Tytus Czyżewski (1880-1945), malarz, poeta i krytyk.

Każdego roku 1 stycznia do domeny publicznej wchodzą utwory autorów i autorek zmarłych przed 70 laty (teraz będzie to 1945 rok). Koalicja Otwartej Edukacji zorganizuje Dzień Domeny Publicznej 11 stycznia 2016 w warszawskim klubie Solec44.

Lista została przygotowana na podstawie danych z polskiego katalogu centralnego NUKAT.

Więcej na temat domeny publicznej: http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/

Źródło: CC-BY Koalicja Otwartej Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie