Dzień domeny publicznej 2016

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Domenę publiczną tworzą utwory twórców, które nie podlegają już ochronie prawnej (70 lat po śmierci). Zasoby domeny publicznej gwarantują nieograniczony dostęp do utworów, które stają się "własnością publiczną" i można je wykorzystać w dowolnym celu, a już szczególnie w obszarze edukacji. W naszym wspólnym interesie leży podtrzymywanie i stałe poszerzanie zasobów domeny publicznej.

1 stycznia 2016 r. do zasobów domeny publicznej dołączą utwory kolejnych twórców i twórczyń. W tym roku to m.in. Wanda Zembrzuska (1889-1945), działaczka Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet, dziennikarka i reportażystka; Wincenty Witos (1874-1945), działacz ruchu ludowego, trzykrotny premier odrodzonej RP, Tadeusz Stanisław Wilkosz (1892-1945) – autor witraży; César Álvarez Dumont (1866-1945), hiszpanski malarz i ilustrator; Stefan Banach (1892-1945), matematyk, jeden z przedstawicieli lwowskiej szkoły matematycznej; Béla Bartók (1881-1945), węgierski kompozytor i badacz muzyki; Wacław Bębnowski (1865-1945), rzeźbiarz; Teresa Bogusławska (1929-1945), polska poetka, konspirantka, uczestniczka powstania warszawskiego; Josef Čapek (1887-1945), czeski malarz, pisarz i poeta, brat pisarza Karla Čapka; Emily Carr (1871-1945), kanadyjska podróżniczka i malarka; Stanisław Ciesielczuk (1906-1945), poeta czy Tytus Czyżewski (1880-1945), malarz, poeta i krytyk.

Każdego roku 1 stycznia do domeny publicznej wchodzą utwory autorów i autorek zmarłych przed 70 laty (teraz będzie to 1945 rok). Koalicja Otwartej Edukacji zorganizuje Dzień Domeny Publicznej 11 stycznia 2016 w warszawskim klubie Solec44.

Lista została przygotowana na podstawie danych z polskiego katalogu centralnego NUKAT.

Więcej na temat domeny publicznej: http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/

Źródło: CC-BY Koalicja Otwartej Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie