Zwolnieni z teorii (2016)

fot. Social Wolves

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Coraz więcej młodych ludzi angażuje się społecznie: Zwolnieni z Teorii to ponad 500 zrealizowanych projektów, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów osób! Zakończyła się druga edycja olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, w której licealiści i studenci w swoich zespołach wymyślili i wdrożyli projekt społeczny, odpowiadający na ważny problem ich lokalnej społeczności. W tym roku zrealizowano 500 inicjatyw, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów Polaków. W sumie w programie wzięło udział 11 tys. młodych ludzi, czyli blisko 60 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

„Zwolnieni z teorii” to pierwsza i największa praktyczna olimpiada zespołowa w Polsce, której celem jest budowanie obywatelskiej i przedsiębiorczej postawy wśród młodych ludzi poprzez zachęcanie ich do zainicjowania i zrealizowania własnych projektów społecznych. W odróżnieniu od olimpiad przedmiotowych organizowanych w szkołach, w których uczniowie mogą pochwalić się swoją wiedzą teoretyczną, w „Zwolnionych z Teorii” mają możliwość sprawdzenia się w działaniu. Uczestnicy programu sami identyfikują istotny problem społeczny swojej lokalnej społeczności i realizują działanie, które ma pomóc go rozwiązać. 500 projektów przeprowadzonych w tym roku w całej Polsce pozwala tworzyć mapę lokalnych potrzeb społecznych, ale także stanowi barometr społecznej wrażliwości młodzieży.

Druga edycja „Zwolnionych z Teorii” przerosła nasze oczekiwania nie tylko pod względem liczby uczestników czy zrealizowanych projektów, ale przede wszystkim pod względem wypracowanego wpływu społecznego. Młodzież realizowała działania, które dotarły do 5 milionów osób w Polsce. Dzieląc się swoją energią i entuzjazmem, inspirowali innych do działania, budowali sieć partnerów. Dokonali rzeczy, których oczekujemy raczej od studentów Harvardu a nie od szesnastolatków z Warszawy, Włocławka czy Lubina – mówi Paula Bruszewska, twórczyni „Zwolnionych z Teorii”, Prezes Social Wolves, organizatora konkursu.

W sumie w swoje projekty uczestnicy zaangażowali ponad 2,5 tysiąca partnerów, a w mediach pojawiło się blisko 2,5 tysiąca publikacji o zrealizowanych inicjatywach.

Projekty konkursowe były oceniane pod kątem pomysłowości i rzeczywistego wpływu społecznego. Wśród tegorocznych laureatów pojawił się m.in. pomysł na wykorzystanie marnowanych przez lokalne gastronomiczne produktów spożywczych. Warszawski projekt „Feed them up” zachęcał restauracje do przekazywania nadmiaru jedzenia ubogim. Innym projektem, który został entuzjastycznie przyjęty przez uczestników, była kampania „Serce Twojego Samochodu”. Jej organizatorzy zwrócili w niej uwagę na brak obowiązku posiadania apteczki pierwszej pomocy w samochodzie i zaapelowali o wprowadzenie zmian.

"Jestem dumny ze wszystkich młodych ludzi, którzy angażują się społecznie. „Zwolnieni z Teorii” to godny uwagi program i cieszę się, że skupia wokół siebie aż tyle osób. Wierzę, że uczestnictwo w programach takich jak ten pomaga nie tylko lokalnym społecznościom, ale także samym organizatorom, m.in. w rozwijaniu cennych umiejętności. Ja sam po otrzymaniu CV w pierwszej kolejności patrzę na rubrykę opisującą osiągnięcia na polu działań społecznych. Wiem, że wielu pracodawców czyni podobnie" – powiedział Wicepremier Mateusz Morawiecki, wręczając nagrody laureatom.

Główne nagrody „Złote Wilki” zostały przyznane podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 23 kwietnia w Soho Factory w Warszawie. W tym roku nagrody zostały przyznane po raz pierwszy w dwóch kategoriach wiekowych: uczniom szkół ponadgimnazjalnych i studentom. W sumie w olimpiadzie nagrodzono 19 projektów w 21 kategoriach, m.in. najlepsza reklama społeczna i najlepszy projekt kulturalny. Statuetki wręczyli Wicepremier Mateusz Morawiecki oraz przedstawiciele partnerów – Roman Pałac, Członek Zarządu PZU, Adam Sawicki, Prezes T-Mobile oraz Beata Daszyńska-Muzyczka, Członek Zarządu Banku Zachodniego WBK. Przyznano także „Srebrne Wilki” za najlepsze projekty zrealizowane w poszczególnych województwach.

Twórcy programu przyjęli założenie, że młodzież, realizując projekty społeczne, zdobywa cenne, praktyczne doświadczenia i kompetencje, które następnie wykorzysta w pracy zawodowej. Uczestnicy programu uczą się zasad zarządzania projektami, uczestnicząc w profesjonalnych szkoleniach. Po ukończeniu swojego projektu otrzymują certyfikat przyznany przez Project Management Institute R.E.P. Jest to rozpoznawalny i honorowany na całym świecie dokument potwierdzający umiejętność samodzielnego prowadzenia projektów.

"Każdy dobry pomysł wymaga skutecznego zarządzania, umiejętności współpracy, efektywnej komunikacji. Korzystając z naszego 130-letniego doświadczenia w budowaniu jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, chcemy także inspirować młodzież, żeby w swoich projektach pamiętali o emocjach. Są one kluczem do budowania zaangażowania, także społecznego" – powiedziała Anna Jakubowski, dyrektor generalna The Coca-Cola Company w Polsce.

Elementem zdobywania praktycznych umiejętności był Pitch Contest, którego partnerem była Coca-Cola. Był to konkurs, w którym oceniano nie tylko sam projekt społeczny, ale też sposób jego zaprezentowania. Uczestnicy tej części olimpiady mieli tylko 3 minuty, by przekonać jury do swojego projektu. Zwyciężył projekt „Skrzatki na laborce” organizujący profesjonalne warsztaty w laboratoriach dla dzieci.

O „Zwolnionych z Teorii”

„Zwolnieni z Teorii” to ogólnopolski program kierowany do studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyzwaniem dla uczestników jest zrealizowanie własnej inicjatywy, która pozytywnie wpłynie na życie lokalnej społeczności. Każdy z uczestników programu może zdobyć swoje pierwsze praktyczne doświadczenie oraz międzynarodowy certyfikat rozpoznawalny i honorowany na całym świecie.

W odróżnieniu od olimpiad przedmiotowych organizowanych w szkołach, w których uczniowie mogą pochwalić się swoją wiedzą teoretyczną, w „Zwolnionych z Teorii” mają możliwość sprawdzenia się w działaniu. Program jest grą zespołową, w której wyzwaniem dla uczestników jest zrealizowanie projektu społecznego o dowolnej tematyce, zmieniającego na lepsze lokalne otoczenie. Młodzi, biorąc w niej udział uczą się, że aktywność społeczna może dawać olbrzymią satysfakcję. Co więcej, poprzez realizację własnych projektów zdobywają pierwsze doświadczenia zawodowe i profesjonalne kompetencje, takie jak umiejętność projektowej pracy
w grupie, dążenie do celu krok po kroku. Są to cechy niezwykle ważne na rynku pracy, a nie da się ich nauczyć z książek.

Program organizuje Social Wolves – start-up społeczny z Polski. Social Wolves działa na rzecz odpowiedzialnej i kompetentnej kadry zarządzającej, z misją doświadczania młodych prowadzeniem projektów społecznych na całym świecie.

Partnerami strategicznymi projektu Zwolnieni z Teorii są: Fundacja PZU, T-Mobile oraz Bank Zachodni WBK. Partnerem merytorycznym programu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.

Patronat honorowy nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W Kapitule olimpiady zasiadają m.in. Arcybiskup Stanisław Gądecki Marian Owerko, Bogusław Chrabota czy Jerzy Koźmiński.

Więcej informacji na temat programu dostępnych jest pod adresem: www.zwolnienizteorii.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie