Polish Your Polish

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka języka polskiego ma szczególne znaczenie dla dzieci w rodzinach, które wyemigrowały z Polski. Z czasem umiejętności posługiwania się językiem ojczystym zmniejszają się. W Stanach Zjednoczonych ruszyły badania dotyczące poziomu znajomości języka polskiego wśród Polaków zamieszkałych w Stanach Zjednoczonych. Będziemy mogli dowiedzieć się między innymi, w jakim stopniu Polacy za oceanem posługują się ojczystym językiem w swoich domach, czy polscy rodzice nauczają polskiego swoich dzieci i jakich narzędzi używają, by zachęcić najmłodsze pokolenia, urodzone w USA, do jego nauki, do poznawania ojczystej kultury, tradycji i historii.

Polish Your Polish to projekt Fundacji Dobra Polska Szkoła w Nowym Jorku i warszawskiej Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, prowadzony wspólnie z Radą Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk (PAN) i współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.

Badania dotyczące poziomu znajomości języka polskiego to pierwsza część projektu Polish your Polish. Do tej pory ankietę zawierającą 57 pytań otrzymało do wypełnienia ponad 1000 Polaków zamieszkałych we wszystkich ważniejszych stanach USA pod względem liczebności Polonii, w tym rodziców związanych ze środowiskami szkół sobotnich, organizacjami polonijnymi oraz osób nie związanych z żadnymi polonijnymi środowiskami.

Ankieta jest też dostępna online, do jej wypełnienia organizatorzy zachęcają wszystkich rodaków zamieszkałych za oceanem.

Wyniki badań przysłużą się badaniom nad językiem prowadzonym przez Radę Języka Polskiego, jak również tym organizacjom i instytucjom w Polsce, które działają na rzecz utrzymania i rozwoju języka Polskiego wśród Polonii. Opracowania będą fundamentem do podejmowania w najbliższej przyszłości szeregu działań i realizacji polonijnych projektów mających służyć promocji języka polskiego w polonijnych środowiskach USA, opracowywanych zarówno przez polonijne jak i polskie organizacje. Do tej pory nie przeprowadzono podobnych badań na terenie USA.

Na podstawie wyników ankiet opracowany zostanie "Raport na temat stosunku do języka polskiego wśród Polonii w USA", który opublikowany zostanie w polskich i polonijnych mediach, jak również zaprezentowany 15 października na tegorocznych obchodach Polonijnego Dnia Dwujęzyczności w USA.

W drugiej części projektu na bazie otrzymanych wyników badań powstanie specjalny poradnik dla polonijnych rodziców w formie e-booka, jak również aplikacja dla dzieci i młodzieży na tablety, smartfony i komputery do nauki języka polskiego, w multimedialnej, przystępnej formie gier i zabaw przybliżających polską historię, kulturę i sztukę, przyrodę i geografię. W ramach promocji aplikacji zostaną przeprowadzone w wybranych polskich szkołach w USA warsztaty językowe dla dzieci i młodzieży na temat aktywnych form uczenia się języka polskiego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Więcej informacji: Danuta Świątek, Fundacja Dobra Polska Szkoła, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Projekt współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie