Czy w przyszłości zabraknie inżynierów oraz naukowców?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w sektorze STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) rośnie. Przewiduje się, że do 2025 r. będzie dostępnych około 7 milionów miejsc pracy, z czego dwie trzecie powstanie w wyniku przejścia pracowników na emeryturę.

Według sieci European Schoolnet we współczesnej gospodarce dyscypliny STEM będą odgrywały coraz ważniejszą rolę. Aby zapewnić wzrost w Europie, do 2020 roku będziemy potrzebować dodatkowego miliona naukowców prowadzących badania. Jednocześnie edukacja w zakresie nauk ścisłych powinna być powszechna, ponieważ obywatele posiadający taką wiedzę mogą podejmować świadome decyzje oraz angażować się w dialog dotyczący kwestii społecznych powiązanych z nauką.

"Edukacja w zakresie nauk ścisłych nie może być dłużej postrzegana w kategoriach elitarnego kształcenia naukowców i inżynierów. Promowanie kultury myślenia naukowego, inspirowanie uczniów, aby chcieli podjąć pracę w zawodach związanych z naukami ścisłym, powinna stanowić fundament społeczeństw i gospodarek, które opierają się na wiedzy i innowacjach" – twierdzi dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+.

O tym, dlaczego warto zachęcać uczniów do nauki matematyki, informatyki, biologii, geografii, chemii oraz fizyki, dyskutować będą uczestnicy konferencji „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów”. Wydarzenie odbędzie się 28 kwietnia br. w Warszawie. Podczas spotkania zostaną przedstawione przykłady unijnych projektów edukacyjnych, dzięki którym uczniowie nie tylko poznają nauki ścisłe, ale również uczą się pracy w zespole, strategicznego myślenia oraz rozwiązywania problemów. O swoich doświadczeniach opowiedzą nauczyciele zaangażowani w realizację tych przedsięwzięć. W konferencji uczestniczyć będą również eksperci w dziedzinie edukacji oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia: prof. dr hab. Maciej Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego, Maciej Kopeć, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Rafał Lew-Starowicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej, a także dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji organizuje wydarzenie w ramach cyklu konferencji regionalnych "EDUinspiracje". Celem tych spotkań jest pokazanie, w jaki sposób skutecznie i efektywnie można wykorzystać fundusze europejskie na realizację zadań oświatowych. Więcej informacji o wydarzeniu www.eduinspiracje.org.pl.

 

(Źródło: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Czy AI szkodzi edukacji szkolnej?
Jest jeszcze jednak opcja: AI ujawnia lub potwierdza nieprawidłowości/bezsensy/patologie, ale sama i...
Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie