Szkoły, które uczą ciekawiej i skuteczniej

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy szkoły mogą rozwijać umiejętność uczenia się, przedsiębiorczość i kreatywność u uczniów i uczennic? Czy potrafią uczyć młodych ludzi twórczego rozwiązywania problemów, myślenia analitycznego i krytycznego, odpowiedzialności i samodzielności? Centrum Edukacji Obywatelskiej od blisko 25 lat pomaga szkołom uczyć lepiej i skuteczniej przygotowywać młodzież do dorosłego życia. W nowym roku szkolnym uruchamia ponad 20 programów edukacyjnych, które rozwijają praktyczne umiejętności młodych ludzi, pożądane na rynku pracy.

W Zawierciu (woj. śląskie) straszy mieszkańców opuszczony i zaśmiecony teren rekreacyjny przy basenie przy ul. Paderewskiego. Uczniowie i uczennice ze Szkół Podstawowych nr 5 i 11 postanowili wziąć sprawy w swoje ręce! Opracowali różne koncepcje zagospodarowania tego terenu w formie prac plastycznych, filmów i makiet, które przekształcają to miejsce w plac zabaw, skatepark czy mini-zoo. Swoje prace przedstawili w Urzędzie Miasta i wystawili w Miejskim Domu Kultury. – Dzięki projektowi nauczyliśmy się współpracy i śmiałości wobec innych ludzi. Wiemy, że więcej zdziałamy dużą grupą niż samemu – podkreślają dumni uczestnicy programu edukacyjnego „Młodzi w akcji”.

Grupa uczniów i uczennic z Zawiercia to przykład jednej z 4 tys. szkół, które każdego roku biorą udział w programach edukacyjnych Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Rozpoczęliśmy swoją działalność w 1994 roku, zaraz po transformacji ustrojowej, aby przygotować nowoczesny i praktyczny podręcznik uczący, czym jest demokracja – mówi Jędrzej Witkowski, prezes zarządu Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. – Szybko przekonaliśmy się, że podręcznik to nie wszystko, choć uczyło się już z niego ponad 0,5 mln młodych Polaków. Zaczęliśmy prowadzić też programy edukacyjne, w ramach których uczniowie i uczennice poznają świat poza murami szkoły i zmieniają swoje najbliższe otoczenie – dodaje prezes CEO.

CEO zachęca nauczycieli i nauczycielki do uczenia metodą projektu, w ramach której młodzi ludzie podejmują się rozwiązania konkretnego problemu występującego w ich szkole, sąsiedztwie czy miejscowości. Zbierają i analizują informacje na ten temat, planują konkretne działania, określają zasoby i czas potrzebne na ich realizację, dzielą się zadaniami. Pracują w zespole, wprowadzają zmiany w najbliższym otoczeniu, rozwijają wrażliwość społeczną. Przez 25 lat CEO zaangażowało w działania obywatelskie prawie 5 mln młodych Polaków.

To najskuteczniejsza metoda uczenia przez działanie, rozwijana od lat 60. – podkreśla Marta Dobrzyńska, dyrektor programu „Szkoła Ucząca Się” w CEO. – Stawia młodych przed autentycznymi problemami ich społeczności lokalnej i uczy praktycznego stosowania zdobywanej wiedzy w określonym kontekście społecznym. Rozwija najbardziej pożądane przez pracodawców kompetencje: komunikacyjne, pracy zespołowej, samoorganizacji, odpowiedzialności, adaptacji i przetwarzania informacji – wymienia Dobrzyńska.

W nowym roku szkolnym 2018/2019 dyrektorzy i nauczyciele mogą wybierać spośród ponad 20 programów z zakresu metodyki nauczania i oceniania, edukacji obywatelskiej, kulturalnej, ekonomicznej, globalnej, a także nauk matematyczno-przyrodniczych. Szkoły uczestniczące w programach CEO uzyskują bezpłatne wsparcie ekspertów i praktyków; mają dostęp do inspirujących scenariuszy zajęć i poradników; biorą udział w webinariach, kursach internetowych i szkoleniach. Na zakończenie roku, uczniowie i uczennice zapraszani są na ogólnopolskie prezentacje efektów ich całorocznej pracy, a do szkół trafia dyplom.

W przededniu obchodów 100-lecia Niepodległości, CEO przygotowało także pomysły na niesztampowe i angażujące wspólne świętowanie. Udowadnia, że obchody Święta Niepodległości nie muszą być nudnym apelem – za to przekształcić się mogą w pasjonującą akcję czytelniczą, lekcję o 100-leciu praw wyborczych kobiet czy migracjach wojennych, rozmowy z lokalnymi bohaterami codzienności, odkrywanie historii obiektów muzealnych z XX w. czy filmowe kluby dyskusyjne.

Centrum Edukacji Obywatelskiej to także akredytowana przez Kuratorium Oświaty w Warszawie Placówka Doskonalenia Nauczycieli, która podnosi kwalifikacje zawodowe nauczycieli oraz wprowadza nowoczesne metody nauczania, oceniania i zarządzania. Uczy oceniania kształtującego, efektywnego prowadzenia zespołów zadaniowych, motywowania uczniów, doskonalenia pracy szkoły. Wybierać można spośród oferty ponad 20 szkoleń tematycznych.

Serdecznie zapraszamy dyrektorów, nauczycieli i nauczycielki, uczniów i uczennice do przekonania się, że szkoła może być miejscem ciekawym i rozwijającym – dodaje Jędrzej Witkowski, prezes CEO. – Wierzymy, że partnerskie relacje, ocenianie kształtujące, uczenie w duchu szacunku dla innych i poczucia odpowiedzialności za otaczający nas świat to przepis na dobrą i nowoczesną szkołę. Wiemy, jak to zrobić – podkreśla Witkowski.

Więcej informacji o ofercie bezpłatnych programów edukacyjnych CEO na rok szkolny 2018/2018 znaleźć można TUTAJ >>

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie