Szkoły, które uczą ciekawiej i skuteczniej

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy szkoły mogą rozwijać umiejętność uczenia się, przedsiębiorczość i kreatywność u uczniów i uczennic? Czy potrafią uczyć młodych ludzi twórczego rozwiązywania problemów, myślenia analitycznego i krytycznego, odpowiedzialności i samodzielności? Centrum Edukacji Obywatelskiej od blisko 25 lat pomaga szkołom uczyć lepiej i skuteczniej przygotowywać młodzież do dorosłego życia. W nowym roku szkolnym uruchamia ponad 20 programów edukacyjnych, które rozwijają praktyczne umiejętności młodych ludzi, pożądane na rynku pracy.

W Zawierciu (woj. śląskie) straszy mieszkańców opuszczony i zaśmiecony teren rekreacyjny przy basenie przy ul. Paderewskiego. Uczniowie i uczennice ze Szkół Podstawowych nr 5 i 11 postanowili wziąć sprawy w swoje ręce! Opracowali różne koncepcje zagospodarowania tego terenu w formie prac plastycznych, filmów i makiet, które przekształcają to miejsce w plac zabaw, skatepark czy mini-zoo. Swoje prace przedstawili w Urzędzie Miasta i wystawili w Miejskim Domu Kultury. – Dzięki projektowi nauczyliśmy się współpracy i śmiałości wobec innych ludzi. Wiemy, że więcej zdziałamy dużą grupą niż samemu – podkreślają dumni uczestnicy programu edukacyjnego „Młodzi w akcji”.

Grupa uczniów i uczennic z Zawiercia to przykład jednej z 4 tys. szkół, które każdego roku biorą udział w programach edukacyjnych Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Rozpoczęliśmy swoją działalność w 1994 roku, zaraz po transformacji ustrojowej, aby przygotować nowoczesny i praktyczny podręcznik uczący, czym jest demokracja – mówi Jędrzej Witkowski, prezes zarządu Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. – Szybko przekonaliśmy się, że podręcznik to nie wszystko, choć uczyło się już z niego ponad 0,5 mln młodych Polaków. Zaczęliśmy prowadzić też programy edukacyjne, w ramach których uczniowie i uczennice poznają świat poza murami szkoły i zmieniają swoje najbliższe otoczenie – dodaje prezes CEO.

CEO zachęca nauczycieli i nauczycielki do uczenia metodą projektu, w ramach której młodzi ludzie podejmują się rozwiązania konkretnego problemu występującego w ich szkole, sąsiedztwie czy miejscowości. Zbierają i analizują informacje na ten temat, planują konkretne działania, określają zasoby i czas potrzebne na ich realizację, dzielą się zadaniami. Pracują w zespole, wprowadzają zmiany w najbliższym otoczeniu, rozwijają wrażliwość społeczną. Przez 25 lat CEO zaangażowało w działania obywatelskie prawie 5 mln młodych Polaków.

To najskuteczniejsza metoda uczenia przez działanie, rozwijana od lat 60. – podkreśla Marta Dobrzyńska, dyrektor programu „Szkoła Ucząca Się” w CEO. – Stawia młodych przed autentycznymi problemami ich społeczności lokalnej i uczy praktycznego stosowania zdobywanej wiedzy w określonym kontekście społecznym. Rozwija najbardziej pożądane przez pracodawców kompetencje: komunikacyjne, pracy zespołowej, samoorganizacji, odpowiedzialności, adaptacji i przetwarzania informacji – wymienia Dobrzyńska.

W nowym roku szkolnym 2018/2019 dyrektorzy i nauczyciele mogą wybierać spośród ponad 20 programów z zakresu metodyki nauczania i oceniania, edukacji obywatelskiej, kulturalnej, ekonomicznej, globalnej, a także nauk matematyczno-przyrodniczych. Szkoły uczestniczące w programach CEO uzyskują bezpłatne wsparcie ekspertów i praktyków; mają dostęp do inspirujących scenariuszy zajęć i poradników; biorą udział w webinariach, kursach internetowych i szkoleniach. Na zakończenie roku, uczniowie i uczennice zapraszani są na ogólnopolskie prezentacje efektów ich całorocznej pracy, a do szkół trafia dyplom.

W przededniu obchodów 100-lecia Niepodległości, CEO przygotowało także pomysły na niesztampowe i angażujące wspólne świętowanie. Udowadnia, że obchody Święta Niepodległości nie muszą być nudnym apelem – za to przekształcić się mogą w pasjonującą akcję czytelniczą, lekcję o 100-leciu praw wyborczych kobiet czy migracjach wojennych, rozmowy z lokalnymi bohaterami codzienności, odkrywanie historii obiektów muzealnych z XX w. czy filmowe kluby dyskusyjne.

Centrum Edukacji Obywatelskiej to także akredytowana przez Kuratorium Oświaty w Warszawie Placówka Doskonalenia Nauczycieli, która podnosi kwalifikacje zawodowe nauczycieli oraz wprowadza nowoczesne metody nauczania, oceniania i zarządzania. Uczy oceniania kształtującego, efektywnego prowadzenia zespołów zadaniowych, motywowania uczniów, doskonalenia pracy szkoły. Wybierać można spośród oferty ponad 20 szkoleń tematycznych.

Serdecznie zapraszamy dyrektorów, nauczycieli i nauczycielki, uczniów i uczennice do przekonania się, że szkoła może być miejscem ciekawym i rozwijającym – dodaje Jędrzej Witkowski, prezes CEO. – Wierzymy, że partnerskie relacje, ocenianie kształtujące, uczenie w duchu szacunku dla innych i poczucia odpowiedzialności za otaczający nas świat to przepis na dobrą i nowoczesną szkołę. Wiemy, jak to zrobić – podkreśla Witkowski.

Więcej informacji o ofercie bezpłatnych programów edukacyjnych CEO na rok szkolny 2018/2018 znaleźć można TUTAJ >>

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie