Król Maciuś Pierwszy zaprasza do refleksji

fot. Muzeum POLIN - M. Starowieyska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co zrobić, żeby wszystkim było dobrze? Jak urządzić państwo, żeby ludzie byli w nim szczęśliwi? Czy łatwo jest rządzić? – pyta Maciuś, bohater książki Janusza Korczaka „Król Maciuś Pierwszy”. Wydana w 1922 roku książka, wciąż zachwyca i zastanawia. To chyba jedna z pierwszych w polskiej literaturze publikacji dotyczących edukacji obywatelskiej dzieci. Muzeum POLIN zaprasza dzieci i dorosłych do ponownego spotkania z dziesięcioletnim królem i przeżycia niezapomnianej przygody.

Wystawa w Muzeum POLIN pt. „W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości” to według jej organizatorów opowieść o sprawach ważnych i dotyczących każdego z nas.

„W 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę chcemy, aby dzieci zrozumiały rolę obywateli w tworzeniu państwa i poczuły, że także one mogą mieć na nie wpływ.” – przekonują organizatorzy. „Na odwiedzających wystawę czeka pełna atrakcji przestrzeń działań twórczych. Dzięki angażującym i pobudzającym wyobraźnię grom i zabawom – maszynie do głosowania, kalejdoskopowi czy wadze z wydatkami państwa – zastanowimy się nad tym, czym jest władza, czy powinno się nią dzielić, co to są reformy, ile one kosztują i czy zawsze się udają.”

Wydarzenie to zaprojektowano dla dzieci w wieku 6-12 lat, choć i starsi uczniowie znajdą tu pytania, które będą dotyczyły ich życia i bycia obywatelami. W trakcie trwania wystawy w muzeum odbywają się liczne wydarzenia kulturalne i artystyczne dla dzieci i dorosłych oraz realizowany jest program edukacyjny skierowany do przedszkoli, szkół i nauczycieli.

Razem z Królem Maciusiem Pierwszym szukamy odpowiedzi na pytania związane z trudami rządzenia państwem. Dzięki bajkowym ilustracjom Iwony Chmielewskiej zanurzymy się w świat powieści Korczaka i będziemy podążać za małym królem, który musi objąć tron i na nowo urządzić wyniszczony wojną kraj, przeżywając przy tym różne perypetie.

Wystawie towarzyszy skierowany do dorosłych odbiorców Katalog zawierający eseje na tematy poruszane na wystawie: wyzwania odbudowy II RP, myśl i praktyka Janusza Korczaka, współczesna edukacja obywatelska. Warto do niego zajrzeć, ponieważ przypomina nam wiele cennych spostrzeżeń i przemyśleń Starego Doktora.

„Zawsze, gdy spotyka się Janusza Korczaka, w jakiejkolwiek postaci jego dzieła, zawsze kiedy chce się go przywołać i o nim pomyśleć, trzeba pamiętać, że poświęcił swoje życie dzieciom, ale nie zamykać go w dziecinnym pokoju” – zauważa Andrzej Mencwel w jednym z esejów w Katalogu. Wszak był on „(…) dziennikarzem i publicystą, lekarzem i wojskowym, prozaikiem i dramaturgiem, radiowcem i reżyserem, działaczem społecznym i szefem instytucji, myślicielem i wychowawcą. (…)”

„Korczak stroni od mitologizowania dziecka, nie tworzy także idyllicznej wizji świata, w którym żyją dzieci. Pokazuje im biedę, krzywdę innych, niesprawiedliwość, nierówności społeczne. Jest to ważne i potrzebne doświadczenie zarówno dla dziecka wychowanego w salonie, jak i na ulicy. Każda z tych sytuacji rodzi dziecięce zachwyty i smutki. Podstawowe pytanie brzmi: jak dziecko radzi sobie wobec wyzwań?” – pisze Barbara Smolińska-Theiss. „Korczakowskie dziecko jest kreatywne, poszukujące. Na planie pierwszym Korczak stawia dziecięce siły rozwoju, poznawanie świata, pokonywanie trudności. Jest to praktyczne, ale i refleksyjne uczenie się z życia i dla życia.”

Janusz Korczak „uważał, że dzieci powinny znać prawdę o państwie, polityce, człowieku, o całej złożonej rzeczywistości, o tym, że życie jest piękne i trudne jednocześnie, a szczęścia nie przynoszą władza, bogactwo ani zaszczyty, tylko zdolność trwania przy najważniejszych wartościach, przezwyciężanie trudności i zagrożeń, odważne stawianie czoła nieprzyjaciołom, gotowość narażenia własnego dobra, zdrowia i życia dla obrony innych. Tego Janusz Korczak wymagał od siebie i w takie cechy wyposażył swojego bohatera” – Króla Maciusia Pierwszego. – przekonuje Grzegorz Leszczyński. „Uważał, że dzieci powinny tworzyć własne społeczeństwo tak, jak dorośli.”

„Korczakowska triada – samodzielność, opanowanie i władanie – to kwintesencja nowoczesnej edukacji obywatelskiej. Młody człowiek, by stawać się obywatelem, potrzebuje samodzielności, nie może działać na rozkaz czy ze strachu. Nauczyciele i rodzice muszą stwarzać sytuacje, w których może dokonywać wyborów, decydować, w co jest gotów się zaangażować.” – pisze Alicja Pacewicz. „Takich możliwości powinno być dużo: autentyczne wybory do samorządu klasowego, wybór tematu projektu czy sposobu uczenia się (…)”.

Wystawa będzie czynna do 1 lipca 2019 roku. Zachęcamy do odwiedzenia Muzeum POLIN.

fot. Muzeum POLIN - M.Starowieyska

fot. Muzeum POLIN - M. Starowieyska

 

(Źródło: Muzeum POLIN, opr. własne)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie