Startuje Centrum Mistrzostwa Informatycznego

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczął się pierwszy nabór do Centrum Mistrzostwa Informatycznego – ogólnopolskiego projektu pozwalającego nauczycielom i nauczycielkom na podnoszenie swoich kompetencji i rozwijanie informatycznych talentów uczniów i uczennic szkół podstawowych (od klasy 4) i ponadpodstawowych.

Projekt jest odpowiedzią na wymagania rynku pracy – będzie się przyczyniał się do odkrywania i realizowania pasji informatycznych dzieci i młodzieży od najmłodszych lat, a tym samym pozwoli na przygotowanie specjalistów niezbędnych w społeczeństwie XXI wieku.

Kto może zostać uczestnikiem CMI i co może zyskać

Projekt skierowany jest do nauczycieli i edukatorów, którzy chcą pogłębiać swoją wiedzę z zakresu algorytmiki i programowania oraz rozwijać talenty i zainteresowania uczniów poprzez prowadzenie kół informatycznych.

Każdy z uczestników projektu weźmie udział w szkoleniu, które będzie prowadzone od września do maja na jednej z pięciu uczelni technicznych. Będzie obejmowało 2 semestry nauki – łącznie 288h zajęć w systemie stacjonarnym i e-learningowym. Głównie będzie realizowało zagadnienia z algorytmiki oraz wybranego języka programowania wraz z niezbędnymi uzupełnieniami z dziedzin pokrewnych – przede wszystkim matematyki dyskretnej. Dodatkowo każdy uczestnik otrzyma dostęp do materiałów edukacyjnych, materiałów wideo, scenariuszy zajęć na otwartych licencjach dla siebie i dla uczniów oraz opiekę eksperta.

Jednocześnie od października do czerwca każdy z uczestników programu będzie prowadził koło informatyczne dla uczniów przy wsparciu przyznanego mu grantu finansowego. Każda osoba zainteresowana może się ubiegać o 2 granty w ramach jednej edycji. Maksymalna wnioskowana kwota grantu to 800 zł brutto/miesięcznie na prowadzenie jednego koła.

W programie Centrum Mistrzostwa Informatycznego będą realizowane dwa rodzaje grantów: algorytmiczne i projektowe. Zajęcia prowadzone w ramach grantu algorytmicznego pozwolą
na rozwijanie zdolności młodzieży w zakresie matematycznych podstaw i wybranych zagadnień algorytmiki, języka programowania, narzędzi programistycznych, tworzenia, analizy, implementacji i testowania algorytmów. Grant projektowy, będzie realizowany pod warunkiem zrealizowania grantu algorytmicznego, a jego celem będzie realizacja projektów uczniowskich w oparciu o najnowsze osiągnięcia techniczne w elektronice, mechatronice automatyce i robotyce. Do jego realizacji każdy uczestnik dostanie zestaw płytek rozwojowych.

Poza wsparciem finansowym przeznaczonym bezpośrednio dla osób prowadzących koła informatyczne koła każdy uczestnik w ramach grantu otrzyma także pomoc w jego rozliczeniu.
Ogromną wartością dodaną projektu jest również możliwość współpracy i wymiany doświadczeń z innymi praktykami, prowadzącymi zajęcia i pracującymi z młodzieżą.

CMI dla uczniów

W projekcie CMI najważniejszymi beneficjentami są uczniowie, którzy maja możliwość rozwijania swoich talentów i zainteresowań informatycznych. Będą nie tylko brać udział w zajęciach pozalekcyjnych, ale również będą zapraszani do udziału w regionalnych oraz ogólnopolskich zawodach w programowaniu zespołowym.

O tym jak istotne są dodatkowe zajęcia informatyczne dla rozwoju uczniów mówi Barbara Halska, Nauczyciel Roku 2014, członkini Rady Programowej CMI: Od 9 lat prowadzę dodatkowe zajęcia z programowania w ramach różnych projektów: Apki.org, Mistrzowie Kodowania czy ostatnio przez nasze Stowarzyszenie Kreatywnych Nauczycieli. Te zajęcia, przede wszystkim nie są oparte na żadnej podstawie programowej, ale o doświadczenia trenerów, którzy je prowadzą. Możemy na takich zajęciach skupić się nad rozwijaniem pasji młodych. (…)Takie dodatkowe zajęcia, kiedy nic nas nie goni, dzwonki nie dzwonią, a młodzież zadaje pytania, pokazują swoje pierwsze projekty. (…)Dzięki takim zajęciom udaje się zbudować zespoły projektowe, które później osiągają sukcesy na arenie międzynarodowej.

Potrzeba uczestnictwa w takich zajęciach jest również podkreślana przez uczniów, którzy już w zajęciach z programowania mieli okazję uczestniczyć. To właśnie programowanie pozwala mi się uzewnętrzniać, co ekscytuje mnie za każdym razem tak samo. (…)Dzięki projektom rozwijam się, poszerzam swoją wiedzę i nabywam doświadczenie potrzebne w moim zawodzie - mówi Piotr Bujna, uczeń Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju, który jest członkiem zespołu EduChemLab.

O wartości zajęć z programowania mówią też uczestniczki Women’s Digital Center – InfMiss organizowanego przez Stowarzyszenie Kreatywnych Nauczycieli, Wiktoria Kapusta: Na zajęciach bardzo podobało mi się to, że oprócz teorii było także dużo praktyki, gdzie miałam możliwość samodzielnie coś stworzyć i pomyśleć nad zadaniem, jednocześnie mając w każdej chwili możliwość poproszenia o pomoc. Magdalena Cichy dodaje: Lubię w zajęciach to, że uczymy się tam programowania nie pod egzamin, tylko takich komend które w przyszłej pracy mogą się bardzo przydać. Dzięki tym zajęciom poznaje też inne sposoby rozwiązywania problemów niż te, które mogę poznać w szkole.

§

5 najlepszych polskich uczelni technicznych partnerami projektu

Liderem projektu CMI jest Politechnika Łódzka, która realizuje projekt wraz z AGH w Krakowie, Politechnikami: Gdańską, Warszawską i Wrocławską, Stowarzyszeniem I love math i Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog oraz Fundacją Rozwoju Edukacji Elektronicznej.

Znaczenie projektu dla rozwijania młodych informatycznych talentów podkreśla Rektor Politechniki Łódzkiej prof. Sławomir Wiak: Jako rektor uczelni technicznej szczególnie doceniam znaczenie rozwoju technologii IT i dlatego uznałem, że zbudowanie takiego projektu, jakim jest Centrum Mistrzostwa Informatycznego to wyzwanie, a jednocześnie nasz cywilizacyjny i społeczny obowiązek. Z obecnością informatyki oswajamy się od najwcześniejszych chwil życia. Warto zatem, aby jak najwcześniej zacząć wyławiać talenty informatyczne i wspierać je, gdy zaczynają dopiero się rodzić. (…) Jesteśmy cały czas w dobie rewolucji cyfrowej i dlatego potrzebni są nam mistrzowie informatyki.

***

Program Centrum Mistrzostwa Informatycznego będzie realizowany do 2023 roku. Do prowadzenia pozalekcyjnych zajęć informatycznych z uczniami zostanie przygotowanych 1500 nauczycieli.

Więcej informacji: https://cmi.edu.pl oraz https://www.facebook.com/projektcmi/ 

Projekt "Centrum Mistrzostwa Informatycznego" współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie