We współczesnym świecie żyjemy rozdarci między wiarą w moc przedmiotów a poczuciem sprawczości, jakie daje nam kontakt z dotykowym ekranem. Wiele doświadczeń i eksperymentów, którym w przeszłości towarzyszył fizyczny kontakt z teleskopem, probówką czy pochylnią, poznajemy dziś za pomocą tekstu, obrazków bądź rzeczywistości wirtualnej. Na uczenie się przeznaczamy coraz więcej czasu, jednak w coraz mniejszej mierze chcemy go poświęcać na zmagania z materialnością świata.
Ze swej natury niewirtualny, świat stawia przed nami bardzo materialne wyzwania: zniszczenie planety, globalne ocieplenie, trudne do przewidzenia skutki rozwoju nauki i nowych technologii. Jak wykorzystać potencjał nauki i technologii z korzyścią dla społeczeństwa? Czy do rozwiązania wszelkich współczesnych problemów wystarczy biegłość poruszania się w przestrzeni kodów i programów? Na ile ważny w uczeniu się jest kontakt z materią i konstruowanie wiedzy w oparciu o fizyczne doświadczanie świata?
Czy przedmioty mające uczyć dzieci nowych, ważnych umiejętności spełniają swoje funkcje? Czy możemy być spokojni o przyszłość dzisiejszych uczniów? Czy dobra pomoc naukowa wystarczy, by poprowadzić świetne zajęcia? Czy nauczyciel chemii dysponujący wyłącznie słowami, kredą i tablicą ma szansę głęboko zainteresować uczniów przedmiotem, którego uczy?
Trwa rejestracja prelegentów na międzynarodową konferencję naukową Przygody umysłu 2019 (Learning Adventures), która odbędzie się w dniach 21-22 listopada br w Warszawie. Tegoroczne wydarzenie poświęcone jest roli pomocy dydaktycznych (w tym urządzeń) w procesie uczenia się i nauczania. Program obejmuje wystąpienia gości specjalnych, prelegentów, warsztaty oraz BADNIGHT! – imprezę, w trakcie której naukowcy z godnością opowiadają o swoich inspirujących niepowodzeniach.
Konferencja skierowana jest do naukowców, badaczy, przedstawicieli centrów nauki, specjalistów ds. badań i rozwoju, pedagogów, nauczycieli, studentów oraz wszystkich zainteresowanych innowacyjnymi badaniami nad procesami uczenia się.
Goście specjalni
Organizatorzy konferencji do udziału w niej zaprosili znanych i cenionych naukowców. Wykłady wygłoszą m.in.:
- profesor Manu Kapur z ETH Zurich w Szwajcarii: o produktywnych niepowodzeniach w projektowaniu i uczeniu się;
- profesor Ricardo Nemirovsky, Manchester Metropolitan University: o relacji między emocjami i aktywnością poznawczą w uczeniu się.
Rejestracja
Zgłoszenia prelegentów (uczestnictwo czynne) przyjmowane są do 10 lipca 2019.
Czas na zgłoszenia publiczności (uczestników biernych) mija 31 października 2019.
Udział w konferencji jest płatny. Formularze zgłoszeniowe oraz informacje szczegółowe dostępne są na stronie: www.adventures.kopernik.org.pl.
Obszary tematyczne wystąpień
Konferencja będzie się skupiać na pięciu obszarach związanych z rolą pomocy naukowych i wszelkich innych przedmiotów w kontekście uczenia się:
- (Nie)moc przedmiotów: wirtualne a realne. Na czym polega różnica między materialnymi a wirtualnymi pomocami naukowymi, mającymi ułatwiać młodym ludziom odkrywanie świata i zdobywanie wiedzy naukowej?
- Technologia dla każdego ucznia. Kupić, rozdać i co dalej? Jakie wyzwania stawiają nowoczesne pomoce edukacyjne – zestawy, mikrokontrolery, zabawki – przed rodzicami, nauczycielami i osobami uczącymi się?
- Inteligencja przedmiotów. W jaki sposób i dla kogo projektowane są pomoce naukowe? Kiedy projektowanie pomocy naukowych rozwija wiedzę o uczeniu się?
- Czy można uczyć się bez wysiłku? Co obiecują dzieciom i dorosłym przedmioty – nowoczesne zabawki, gry, roboty edukacyjne?
- Większa kreatywność dzięki zabawie z kostką? Gdzie przebiegają etyczne granice obietnic w narracjach o pomocach naukowych i zabawkach edukacyjnych?
Organizatorzy konferencji: Centrum Nauki Kopernik, New York Hall of Science oraz Uniwersytet SWPS w Warszawie. Patron honorowy konferencji: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Patronem medialnym wydarzenia jest Edunews.pl.
Oficjalnym językiem konferencji jest angielski. Szczegółowe informacje o konferencji: www.adventures.kopernik.org.pl.
(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)