Moc jest w nas!

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Warszawie w Centrum Nauki Kopernik po raz kolejny spotkali się opiekunowie Klubów Młodego Odkrywcy działający już w ponad 700 miejscach w Polsce i zagranicą. Tworzenie trwałej społeczności, opartej na współpracy dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli z lokalnymi partnerami (mentorzy naukowi, aktywiści edukacyjni, działacze samorządowi) to pierwszy krok do budowania świadomości idei społeczeństwa obywatelskiego. U podstaw musi być przestrzeń do samodzielnego myślenia i działania.

Uczennice i uczniowie mają możliwość, by skorzystać z takiej przestrzeni na przykład w Klubach Młodego Odkrywcy. Kluby mogą działać w szkolnej klasie, piwnicy na osiedlu, w wiejskiej świetlicy – miejsce nie ma większego znaczenia. Ważny jest natomiast stan umysłu. Pasja dzieci do odkrywania. Umiejętności opiekuna KMO do zmotywowania, gdy pojawi się pierwsza (albo kolejna) porażka, bo coś się nie udało; powiedzenie, że w procesie poszukiwań każdy ma prawo do błędu i to zupełnie naturalne. Budujesz stołek dla młodszego brata, bo nie dosięga do stołu, a stołek się chwieje – to znaczy, że gdzieś jest błąd. O... jedna noga jest krótsza. Musisz pomiar wykonać jeszcze raz. Tym razem bądź bardziej uważny...

Nie trzeba dużo pieniędzy, by robić ciekawe i poważne eksperymenty – to jedna z zasad KMO. Brak szkolnego laboratorium nie jest przeszkodą, by zainicjować działania klubu dla uczniów danej szkoły. Przedmioty otaczające nas, dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie, - one stanowią świetne narzędzia do eksperymentowania.

Klub można założyć wszędzie: na wsi i w mieście, w Polsce i zagranicą, w przedszkolu, szkole i całkiem niezależnie od systemu formalnej edukacji. Prowadzić go może nauczyciel, animator kultury, rodzic, a nawet – jak w klubach na Białorusi – starsze dziecko dla młodszych.

Kluczowe jest podejście: opiekunowie KMO to ludzie, którzy są aktywni z natury i nie zadowalają się gotowymi rozwiązaniami. Pozwalają klubowiczom na samodzielne poznawanie i odkrywanie. Samodzielne myślenie, wspólne działanie. To podstawa, by idea padła na podatny grunt.

Aby założyć klub, należy zarejestrować go na stronie: www.kmo.org.pl. Rejestracja i prowadzenie klubu nie wymagają żadnych opłat na rzecz instytucji koordynujących.

Program koordynuje w Polsce Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Więcej informacji na stronie: http://www.kopernik.org.pl/warsztaty/klub-mlodego-odkrywcy/.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie