Muzyczne kodowanie z cyfrowymi DJ-ami

fot. Iwona Nowakowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów.

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów.

Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który weszliśmy z wielkim entuzjazmem i zarazem lekkim niepokojem - Czy podołamy? Jednak szybko okazało się, że nasze zaangażowanie i atrakcyjne zajęcia pociągnęły nas w stronę niezapomnianej edukacyjnej przygody.

Już pierwsze lekcje pokazały, że uczniowie całkiem dobrze radzą sobie w obsłudze interfejsu Scratch. Umiejętności pracy w programie Scratch wykorzystali tworząc swój pierwszy projekt muzyczny, w którym dzięki odpowiednio dobranym modułom z instrukcjami mogli odtwarzać zadaną melodię piosenki „Panie Janie”. Tak właśnie na kolejnych zajęciach powstawały nasze nowe projekty muzyczne.

Nauczyciel muzyki, pan Zbigniew Gładysz, zapoznał naszych Cyfrowych DJ-ów z sekwencerem rytmicznym i melodycznym. Uczniowie poznali podobieństwo między zapisem nutowym, a programowaniem sekwencji. Wiedzą już, że muzyka to nie tylko nuty, ale także inne kody. Muszę przyznać, że potrzeba było uczniom trochę czasu na opanowanie tych wszystkich opcji, przełączników i guzików.

Dużą frajdę sprawiło nam nagrywanie naszych autorskich sampli za pomocą mikrofonu wielokierunkowego i programu do nagrywania Audacity. Przycięcie ciszy na początku i końcu nagrania, znormalizowanie głośności, eksportowanie plików wav, to dla nas już nic trudnego.

Niezwykle atrakcyjne okazały się zajęcia z użyciem kontrolerów muzycznych Makey Makey i tutaj nasza kreatywność zaskoczyła nas samych. Nauczyliśmy się wykorzystywać rożne przedmioty do komponowania własnych kontrolerów i instalacji muzycznych. Programowaliśmy skrypty pozwalające na odgrywanie sampli, również tych nagranych i edytowanych przez nas. Jedną z takich wspólnie przygotowanych kompozycji pt.: „Muzyczne malowanie z Makey Makey”, nasi Cyfrowi DJe zaprezentują podczas IV Paraolimpiady Fotograficzno-Plastycznej organizowanej przez naszą szkołę.

Dzięki uprzejmości Fundacji Orange uczniowie biorący udział w projekcie #Superkoderzy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach z modelowania 3D. Przedstawiciele Stowarzyszenia Robisz.to przeprowadzili z naszymi #Superkoderami bardzo ciekawe i kreatywne zajęcia. Uczniowie mieli możliwość tworzenia własnych projektów przestrzennych oraz poznania technologii drukowania 3D. Ogromną radość sprawiło uczniom obserwowanie pracy drukarki 3D jak również dotknięcie wydrukowanych przedmiotów.

Realizacja projektu #Superkoderzy była dla naszych uczniów wspaniałą przygodą, niesamowitą wyprawą edukacyjną, na której mogli pozyskać wiele cennych zdobyczy: wiedzę i jej przełożenie na praktykę, kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność współpracy w grupie. Była wspaniałym uzupełnieniem lekcji informatyki i muzyki, stanowiąc interesującą formę powiązania tych przedmiotów. Uczniowie zwiększyli swoje kompetencje cyfrowe, komunikacyjne i medialne. Wiedzą już co to jest sekwencer rytmiczny i melodyczny, jak go obsługiwać i jakie ma zastosowanie. Umieją wykorzystać dźwięki z otoczenia do tworzenia własnej muzyki. Nabyli nowe umiejętności w zakresie tworzenia skryptów w aplikacji Scratch.

Wspólne zaangażowanie w wykonywanie zadań podczas realizacji programu zaowocowało rozwojem umiejętności pracy zespołowej. Udział w programie przyniósł mi osobiście wiele radości i satysfakcji, wzbogacił o nowe doświadczenia, dał wiele pomysłów na ciekawe lekcje. Mimo, że na realizację scenariuszy zajęć musieliśmy poświęcić więcej czasu, zaangażowanie i zapał uczestników programu motywował mnie do dalszej pracy. Najmniejsze nawet osiągnięcia uczniów borykających się z różnymi dysfunkcjami, którym nauka nie przychodzi tak łatwo, były dla mnie dużym sukcesem.

Druga edycja programu #SuperKoderzy umocniła w nas wiarę we własne siły i możliwości, wzbudzając chęć do podejmowania nowych wyzwań dających możliwość intelektualnego rozwoju. Udział w projekcie zaowocował ogromnym zapałem dążenia do poznawania świata nowych technologii i z pewnością będziemy je kontynuować w naszej szkole.

Co jeszcze możemy powiedzieć?

Jeśli Ci sercu nauka bliska,
Chcesz ją poznawać też niebanalnie
To zapraszamy, my już umiemy!
Świat programistów wszak nie jest trudny,
A przyszłość od nas, młodych zależy.
Niech w twojej szkole działają prężnie
Tak, jak i u nas
#SuperKoderzy!

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

Notka o autorce: Iwona Nowakowska jest nauczycielką informatyki, chemii i fizyki w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej im. O. Augustyna Kordeckiego w Częstochowie, a także liderką projektu #SuperKoderzy, który prowadzi ze swoimi uczniami.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie