MegaMisja i #SuperKoderzy ponownie zapraszają szkoły do współpracy

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przeniesienie nauczania ze szkolnych klas do internetu na czas epidemii pokazało, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Fundacja Orange od lat pomaga im je zdobywać. Teraz zaprasza szkoły do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych programów edukacyjnych, które zapewnią nowoczesne zajęcia dla dzieci, naukę programowania, szkolenia dla nauczycieli i sprzęt multimedialny dla szkół. Zgłoszenia do MegaMisji i #SuperKoderów można składać do 15 maja.

Dziś, kiedy tak wiele aktywności nagle zostało przeniesionych do sieci, umiejętność korzystania z aplikacji, świadomość zagrożeń w internecie i odpowiedzialne podejście do technologii nabierają jeszcze większego znaczenia. Nasze programy edukacyjne uczą dzieci zdrowych nawyków cyfrowych, podstaw programowania i robotyki. Choć otwieramy już kolejną ich edycję, tym razem jeszcze bardziej zmotywowani zapraszamy do niej szkoły - mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Nauczyciele bardzo dobrze oceniają poprzednie edycje, bo Fundacja przygotowuje ich do prowadzenia zajęć. Dzięki temu sami zyskują nowe umiejętności, a także więcej odwagi i otwartości na nowe technologie w nauczaniu – dodaje.

Coraz młodsze dzieci sięgają po smartfony, a w internecie poszukują głównie rozrywki i komunikacji. To od poziomu ich cyfrowych kompetencji i odpowiedniej edukacji zależy, czy z technologii będą korzystać odpowiedzialnie i kreatywnie, podejmując wartościowe i rozwijające aktywności. Te dobrze przygotowane sprawniej też radzą sobie z udziałem w zdalnej nauce.

Programy Fundacji Orange dla szkół podstawowych to cykl zajęć, w czasie których uczniowie kształcą zdrowe nawyki cyfrowe i poznają podstawy programowania i robotyki. To cenna lekcja o tym, że nowe media to nie tylko zabawa i gry, ale możliwość rozwoju umiejętności, które z pewnością będą niezbędne w przyszłości. Już dziś istnieje ogromna potrzeba przygotowania programistów.

Od rozpoznawania fake newsów do programowania robotów

MegaMisja dla klas 1-3 to 10-miesięczny cykl zajęć, w czasie których dzieci uczą się, jak zachować bezpieczeństwo i umiar w korzystaniu ze smartfonów, jak chronić swoją prywatność w sieci, odróżniać informacje od reklamy, przestrzegać netykiety i praw autorskich, a także jak zrobić grafikę i film. Szkoły otrzymują od Fundacji sprzęt multimedialny - tablety, audiobooki, książki, zabawki edukacyjne, a nauczyciele zyskują nowe kompetencje. Na realizację zajęć wystarczy 1 godzina tygodniowo w czasie lekcji lub na świetlicy. Program bazuje na scenariuszach przygotowanych przez specjalistów. Najbardziej aktywne placówki odwiedza honorowy ambasador programu – Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to nauka podstaw programowania i robotyki nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego czy języków obcych. Jedna z trzynastu ścieżek do wyboru jest przeznaczona także dla szkół specjalnych i klas integracyjnych (opracowana m.in. we współpracy z Zytą Czechowską – Nauczycielką Roku 2019). W czasie zajęć dzieci konstruują roboty, stacje pogodowe, tworzą pierwsze strony www i komponują muzykę w oparciu o kody. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w grupie, które będą bardzo pożądane na rynku pracy. Nauczyciele prowadzący zajęcia nie muszą być specjalistami od technologii, bo Fundacja zapewnia im profesjonalne, darmowe szkolenia. Placówki zakwalifikowane do udziału otrzymują dotację na zakup multimediów, w tym zestawów robotów.

Do tej pory już prawie 27000 dzieci z 1000 szkół wzięło udział w MegaMisji, a 10000 dzieci z 500 szkół w #SuperKoderach.

Jak się zgłosić?

Tegoroczny nabór do MegaMisji i #SuperKoderów potrwa do 15 maja. Szkoły mogą zgłaszać się do obu programów lub tylko jednego, wypełniając prosty formularz online na https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i rozwiązując wspólnie z uczniami zadanie rekrutacyjne. Przygotowano je z uwzględnieniem realiów zdalnego nauczania. Komisja oceni je pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i wykorzystania cyfrowych narzędzi. Listę szkół przyjętych do programów opublikuje w czerwcu, aby zajęcia mogły zacząć się od nowego roku szkolnego.

Obie inicjatywy są bezpłatne, wpisują się w podstawę programową i mają patronaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji. Partnerem programu #SuperKoderzy są Fundacja Think! oraz Akademia Młodego Hakera.

 

(Żródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie