Dla klimatu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ostatni rok to czas dużych zmian i życia z pandemią, więc może trochę zapominamy, ale to co naprawdę ma na nas większy wpływ to zmiany klimatyczne. Temat ten jest coraz intensywniej obecny na naszym podwórku edukacyjnym, co niezmiernie mnie cieszy. Świetne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowała Polska Akcja Humanitarna, edukacja klimatyczna jest też obecna w projektach CEO, ostatnio można za darmo pobrać obszerny i kompleksowy podręcznik akademicki „ABC dla klimatu”. Dzisiaj chciałabym podzielić się kolejną ważną publikacją spod znaku otwartych zasobów edukacyjnych.

Od dawna chciałam zaangażować się w działania SpołEdu, czyli Spółdzielni Otwartej Edukacji działającej w ramach Centrum Cyfrowego. Wspaniałe zasoby stworzone przez nauczycieli pasjonatów do lekcji wychowawczych służą mi na codzień, dlatego ucieszyło mnie to, że kolejna edycja spółdzielni będzie związana z edukacją klimatyczną. Od razu zgłosiłam się do działania.

W ramach wielomiesięcznej współpracy projektowej pod opieką mentorów, w trzech zespołach tworzyliśmy różnorodne materiały oparte o dostępne i otwarte zasoby, a przy okazji sami intensywnie zagłębialiśmy tematykę związaną ze zmianami klimatycznymi. Zgodnie z ideą propagowaną przez Centrum Cyfrowe zależało nam aby nasze dzieła spełniały zasadę 5R, według założeń Davida Wiley’a. Otwarte zasoby są naprawdę otwarte gdy:

Reuse – dają możliwość ponownego wykorzystania
Remix – pozwalają na łączenia i modyfikacje różnych takich zasobów
Redistribute – zezwalają na „redystrybucji” czyli dalsze udostępnianie
Retain – pozwalają na tworzenie kolejnych zasobów i ich przekazywanie

Zespoły wypracowały bardzo różnorodne i „wielofunkcyjne” materiały. W skład zasobów „SpołEd dla klimatu” wchodzi między innymi innowacja pedagogiczna, która ma pomóc jak najsilniej zaangażować społeczność szkolną od najmłodszych lat w działania na rzecz klimatu, zestaw całościowo opracowanych scenariuszy wraz z obudową dydaktyczną, którego celem jest kształtowanie odpowiedzialnej świadomości konsumenckiej oraz karty dla klimatu, które były pomysłem mojego zespołu projektowego.

Tworząc zestaw ponad 70 kart wizualnych wraz z otwartymi pytaniami, wyzwaniami i informacjami uzupełniającymi chcieliśmy przede wszystkim dać nauczycielom i nauczycielkom bogaty zasób materiałów, na każdy „klimatyczny” temat od antropocenu po węgiel kamienny, który będzie jak najbardziej uniwersalny i dostosowany do pracy na wszystkich przedmiotach szkolnych i na każdym szczeblu edukacyjnym. Przyświecała nam też wiara w to, że sami nauczyciele będą wiedzieli w jaki sposób chcą wykorzystywani nasze karty. Edytować, modyfikowali treści, powielać, wyświetlać, drukować. Wszystko po to aby jak najlepiej i najgłębiej „zanurzyć” się z uczniami w tematykę klimatyczną. Wierzę, że dociekanie i krytyczna refleksja powinna być podstawą działań edukacyjnych. Od pytań zaczyna się budowanie świadomości i zmiana postrzegania rzeczywistości, od zmiany postrzegania rzeczywistość rozpoczyna się działanie.

Mam nadzieję że te zasoby, w których powstanie włożyłam razem z zespołem wiele pracy i energii będą mogły być wykorzystywanie na lekcjach przedmiotowych, wychowawczych, Światowym Dniu Wody, Dniu Ziemi i przy wszelkich innych okazjach. Młodzi już działają, nam nauczycielom wystarczy się przyłączyć.

Materiały SpołEd znajdą Państwo pod linkiem:

https://spoledkurs.centrumcyfrowe.pl/zasoby/spoled-dla-klimatu/ 

Dodatkowo „Karty dla klimatu” razem ze sposobami ich wykorzystania będą ciągle żyły i tworzyły się w kolekcji Wakelet pod linkiem:

https://wakelet.com/@KARTY_Z_KLIMATEM 

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką historii, plastyki oraz historii sztuki w I Liceum Ogólnokształcącym im.A.Mickiewicza w Rudzie Śląskiej. Tutorka, edukatorka, autorka programów i scenariuszy edukacyjnych, zaangażowana w edukację artystyczną, filmową oraz regionalną. Członkini grupy SuperBelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te rady są beznadziejne, żadna z tych reakcji nie sprawi że sytuacja nękania przestanie się powtarza...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Wszystko przez ten pośpiech
Zastanawiam się dlaczego nie skorzystamy z dobrych doświadczeń innych krajów. Tam do 6 klasy uczy je...
Ppp napisał/a komentarz do Cztery rady na docenianie
Podane przykłady wydają mi się jakieś takie dziecinne. A powyżej czwartej klasy podstawówki chyba ka...
PEŁNA ZGODA, a nawet "oczywista oczywistość". "Matematyka potrzebna w życiu" kończy się u nas gdzieś...
Ppp napisał/a komentarz do Czy AI szkodzi edukacji szkolnej?
Jest jeszcze jednak opcja: AI ujawnia lub potwierdza nieprawidłowości/bezsensy/patologie, ale sama i...
Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie