Makowa Łąka: o owadach wśród najmłodszych

fot. Studio 100 Media

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nastała cieplejsza już wiosna i po długiej przerwie dzieci wróciły do szkoły. Ostatni miesiąc nauki warto wykorzystać na to, czego dotychczas brakowało uczniom najbardziej – integrację i obcowanie z naturą. Jednak czy w trakcie zajęć lub w domu, kiedy wyższe temperatury utrudniają skupienie, można nauczyć najmłodszych jeszcze czegoś nowego? Oczywiście, że tak! A jak to zrobić w najciekawszy sposób? Pomoże w tym… Pszczółka Maja.

W cieplejszych miesiącach często wychodzimy z dziećmi na spacery, chcąc przekazać im wiedzę związaną z przyrodą. Skupiamy się na rozpoznawaniu kwiatów i drzew, czasami zapominając, by opowiedzieć im o jednym z najistotniejszych elementów naszego ekosystemu – owadach, bez których natura nie mogłaby funkcjonować. Pokazywanie najmłodszym ich wyjątkowego świata jest niezwykle istotne, ponieważ pełnią one znaczącą rolę w naszym codziennym życiu. Poprzez wspólne budowanie domków czy poznawanie i sadzenie roślin przyjaznych owadom w prosty sposób można przekazać dzieciom niezbędną wiedzę zarówno w domu, jak i na lekcjach. Jeżeli dodatkowo przez cały proces przeprowadzi je wraz z nami Pszczółka Maja – bohaterka jednej z najpopularniejszych bajek dla dzieci – nauka może okazać się prawdziwą przyjemnością.

Dlaczego nauka o ochronie owadów jest tak ważna?

Pomimo tego, że stanowią najbardziej zróżnicowaną gatunkowo grupę organizmów na świecie, ich liczebność nieustannie spada. Razem z nią maleje różnorodność roślinności. Ochronie owadów, zwłaszcza zapylających, poświęca się więc ostatnich latach bardzo dużo czasu. To dzięki nim aż 75-95% gatunków roślin jest w stanie wytworzyć owoce, które są nie tylko konieczne do ich rozprzestrzeniania, ale stanowią ważny składnik naszej diety. Dlatego też od najmłodszych lat powinniśmy uczyć się o tym, jak możemy dołożyć swoją cegiełkę do ochrony owadów. Przełom wiosny i lata to idealny czas, by podzielić się tą wiedzą z dziećmi.

Stwórzmy raj dla zapylaczy – w domu i w szkole

Pszczółka Maja i jej przyjaciele są w przyrodzie niezastąpieni. Zmniejszenie się liczby roślin kwitnących sprawia jednak, że często nie są w stanie znaleźć dla siebie wystarczającej ilości pożywienia. Jednym ze sposobów ochrony owadów i jednocześnie doskonałym pomysłem na spędzenie czasu z dziećmi na łonie natury jest poznawanie oraz sadzenie roślin korzystnych dla zapylaczy. Najlepiej jest wybierać gatunki, które kwitną od wiosny do jesieni. Owadom najtrudniej znaleźć pokarm, gdy kończy się kwitnienie rzepaku. Dlatego też najlepszymi roślinami, które można zasadzić wspólnie z najmłodszymi są szałwia, macierzanka, mięta pieprzowa czy słoneczniki. Okolicę wokół szkoły czy domu warto jest także wzbogacić w krzewy takie jak głóg lub dzika róża, a nawet drzewa – jabłonki i czereśnie.

Pomaganie jest proste!

Wsparcie oraz ochrona owadów nie muszą stanowić wyzwania nawet dla najmłodszych. W ramach akcji Makowa Łąka organizowanej przez Studio100 i wspieranej przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków na stronie Pszczółki Mai zamieszczono przydatne informacje oraz wskazówki dla dzieci. Dzięki nim rodzice i nauczyciele będą mogli wraz z nimi m.in. zbudować domki lub lęgowiska dla owadów. Jednym z pierwszych kroków do zainteresowania najmłodszych tym tematem może być pokazanie im filmików na stronie www.pszczolkamaja-ochronaowadow.pl z udziałem bohaterki bajki i skorzystanie z materiałów edukacyjnych. Rozbudzanie świadomości u dzieci to kluczowy cel, który powinien przyświecać nam wszystkim dla dobra przyszłych pokoleń.

Nauka poprzez zabawę

Poszerzanie wiedzy przyrodniczej to jednak nie tylko edukacja, ale także okazja do odpoczynku i dobrej zabawy na łonie natury. Insekty posiadają wiele różnych zdolności, które mogą zafascynować najmłodszych – takie jak latanie, produkcja miodu czy zapylanie. Doskonale wie o tym Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, które wspiera inicjatywę akcji Makowa Łąka. Chcąc zachęcić najmłodszych do okrywania tajemnic ich świata i wesprzeć działania, można przyłączyć się do organizowanego przez OTOP Owadziego Lata, a także wziąć udział w stworzonym przez nich międzyszkolnym konkursie na najciekawiej przeprowadzoną lekcję. Materiały edukacyjne i informacje o projekcie można znaleźć na stronie internetowej www.otop.org.pl. Wspólne obserwacje mogą stać się angażującą rozrywką dla najmłodszych, a także przyczynić się do polepszenia ochrony owadów w całej Polsce i sprawić przyjemność dzieciom. Z pomocą rodziców i nauczycieli nawet one mogą mieć ogromny wpływ na zmiany.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie