Centrum Mistrzostwa Informatycznego – szansa na rozwój uczniowskich pasji

fot. CMI

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Mistrzostwa Informatycznego – nazwa może sugerować, że jest to projekt dostępny jedynie dla uczniów na wysokim, mistrzowskim poziomie. Faktycznie jego celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do startu w zawodach i konkursach informatycznym o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Realizatorzy projektu CMI doskonale jednak zdają sobie sprawę, że aby osiągnąć mistrzowski poziom trzeba zacząć od solidnych podstaw. Żeby przygotować uczennice i uczniów do takiego współzawodnictwa należy rozpocząć od rozbudzenia w nich informatycznych pasji. Na to przede wszystkim stawiają uczestnicy projektu, którzy na prowadzonych przez siebie kółkach informatycznych starają się uczyć dzieci nie tylko algorytmiki i programowania, ale również kreatywności, krytycznego myślenia, współpracy – czyli ważnych kompetencji przyszłości.

Projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego, do którego nabór do 3 edycji, realizowanej w roku szkolnym 2021/2022, trwa do 15 czerwca, skierowany jest do wszystkich nauczycieli i nauczycielek oraz edukatorów i edukatorek, którzy chcą podnieść swoje kompetencje z algorytmiki i programowania na jednej z najlepszych uczelni technicznych w kraju: Politechnice Łódzkiej, Warszawskiej, Wrocławskiej, Gdańskiej i krakowskiej AGH oraz poprowadzić kółko informatyczne dla uczniów, na którego prowadzenie otrzymają grant w wysokości 6400 zł.

Finalnym odbiorcą i beneficjentem projektu są uczniowie uczęszczający na kółko. Podczas kółek dzieci i młodzież uczą się współpracy. Wspólnie realizują zadania, rozwiązują problemy, świętują sukcesy. Stają się zgranym zespołem. Te które brały udział w poprzednich edycjach są bardzo zadowolone z zajęć i nawet przejście na formę zdalną nie zniechęciło ich w braniu udziału w zajęciach dodatkowych. Jak mówi Julia, uczestniczka jednego z kółek: Fajnie jest rozwiązywać zadania wspólnie, a nie samemu.

Dla młodszych uczniów zajęcia z kółka są doskonałą zabawą i sposobem na spędzenie wolnego czasu, w sposób ciekawszy niż na lekcji. W ten sposób odkrywają swoją pasję. Nawet jeśli okaże się, że informatyka nią nie jest, to i tak czas spędzony w CMI, z pewnością będzie czasem spędzonym w sposób wartościowy.

Uczniowie ze starszych klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych mają już bardziej sprecyzowane plany na przyszłość, związane właśnie z informatyką, stąd ich chęć uczestnictwa w kółkach i rozwijanie zainteresowań, pogłębienie wiedzy z podstawy programowej i zdobycie cennego doświadczenia. Piotr mówi: Mam plan pójść na studia informatyczne, na których będę mógł rozwiązywać problemy związane z programowaniem maszyn i robotów.

Tematyka kółek w CMI nie jest z góry narzucana, od tego jak będą wyglądały zajęcia w dużej mierze zależy od opiekuna, jego pomysłów i kreatywności, ale też od samych uczniów i ich potrzeb. Podczas kółek uczestnicy nie tylko zdobywają wiedzę od nauczyciela, ale również od siebie nawzajem. Czasami spotykają się uczestnicy różnych kółek i wzajemnie się uczą. Starsi uczniowie prowadzą zajęcia dla młodszych kolegów. Uczniowie prowadzą też zajęcia dla swoich babć i dziadków.

Na kółkach powstają także bardzo ciekawe projekty, czasem wynikające z potrzeb czy zainteresowań uczestników lub prowadzących. Łukasz Gierek z Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu zawsze marzył o pokolorowaniu czarnobiałego filmu. Kiedy udało mu się zrealizować ten pomysł i przy pomocy nowoczesnych technologii – Sztucznej Inteligencji (AI) pokolorował film ze swojego rodzinnego miasta Radomia, który został nakręcony podczas II Wojny Światowej, postanowił, że nauczy tego również swoich uczniów. Efekty pracy można zobaczyć pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=CNuVk7w7g3I.

Na zajęciach Joanny Brzozowskiej uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 5 im. Zbigniewa Gęsickiego „Juno” w Piastowie z chęci pomocy koledze, który potrzebował środków na rehabilitację stworzyli od podstaw stronę internetową, która ma pomóc w zbieraniu środków na ten cel, między innymi poprzez znajdujący się na niej kiermasz rękodzieła. Efekt pracy uczniów: https://sp5-kiermasz.herokuapp.com.

Na kółku Beaty Maciej z Technikum nr 8 w Katowicach uczniowie zaprojektowali pomoce do nauki matematyki dla uczniów niewidomych. Zestawy domina, bryły, szachy zostaną przez nich wydrukowane w 3D i przekazane szkołom, w których uczą się uczniowie z niepełnosprawnościami wzroku.

Czytając powyższe przykłady można powiedzieć sky is the limit, jeśli chodzi o realizację kółek informatycznych w CMI.

Więcej o projekcie na www.cmi.edu.pl

Centrum Mistrzostwa Informatycznego to projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020. Partnerem Wiodącym Projektu jest Politechnika Łódzka, która realizuje go wraz z Politechniką Warszawską, Politechniką Wrocławską, Politechniką Gdańską, Akademią Górniczo – Hutniczą, oraz Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog i Stowarzyszeniem I love math.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie