Porozmawiajmy o szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kończy się powoli kolejny trudny rok dla polskiej edukacji. W ciągu kilkunastu miesięcy pandemii zebraliśmy wiele doświadczeń i obserwacji na temat szkoły i edukacji w czasach turbulencji. Będzie można o tym posłuchać podczas rozpoczętych właśnie Dni CEO, o których rozmawiamy z Michałem Tragarzem, Szefem Działu Aktywności Społecznej i Obywatelskiej w Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Dni Centrum Edukacji Obywatelskiej odbywają się po raz pierwszy. Skąd pomysł na to wydarzenie?

Czerwiec 2021 to ważny moment dla edukacji. Jest podsumowaniem niezwykle wymagającego roku szkolnego i czasem powrotu do edukacji stacjonarnej po długim okresie pracy zdalnej. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń do tego, by móc w gronie osób z całej Polski "na gorąco" poddać refleksji doświadczenie tego roku. Dni Centrum Edukacji Obywatelskiej będą okazją do dyskusji, dzielenia się przemyśleniami i okazją do zdobycia nowej wiedzy. Zależy nam na rozmowie o tym, czego w tym roku szkolnym najbardziej nam brakowało, ale także o tym, co mimo niesprzyjających warunków się udało. Podczas Dni CEO podzielimy się także z uczestniczkami i uczestnikami doświadczeniami z tegorocznej pracy w projektach realizowanych przez naszą organizację.

Jaki jest motyw przewodni wydarzenia? Do kogo jest skierowane?

W czasie edukacji zdalnej, gdy zdobywanie nowej wiedzy w dużym stopniu zależy od samodzielnej pracy uczniów i uczennic, częściej myśleliśmy o innych funkcjach szkoły. To, co najtrudniej było nam odtworzyć podczas pracy na odległość, to wzajemne relacje, codzienny kontakt i po prostu obecność innych ludzi. Dlatego motywem Dni CEO jest szkolna wspólnota, z której istotności być może dobitniej zdaliśmy sobie sprawę, gdy było o nią trudniej. Podczas wydarzenia szczególne miejsce poświęcimy nauczaniu i (d)ocenianiu, rozmowie, wzajemnym relacjom, włączaniu wszystkich uczniów i uczennic w życie szkoły. Skupimy się również na tym, jak funkcjonowanie szkolnej wspólnoty przekłada się na postawę obywatelską w ujęciu lokalnym i globalnym. Na spotkania zapraszamy nauczycieli, nauczycielki, dyrektorów, dyrektorki, uczniów i uczennice oraz wszystkich zainteresowanych.

Co będzie się działo w ciągu tych 10 dni?

Ideą Dni CEO jest patrzenie na edukację z różnych perspektyw: eksperckiej, nauczycielskiej oraz dyrektorskiej. Wyróżnikiem wydarzenia jest to, że podczas niego oddajemy głos również samej młodzieży, dlatego w programie znalazły się debaty z jej udziałem (m.in. o tym, czego uczy i do czego wychowuje szkoła oraz o doświadczeniu zdalnej edukacji).

Nasze wydarzenie zaczynamy od ostatniego przed wakacjami webinarium z cyklu "Odporna szkoła", w którym o opinię na temat edukacji zdalnej zapytamy uczniów i uczennice. W kolejnych dniach zapraszamy na konferencję dla wychowawców i wychowawczyń klas oraz bardzo ciekawe warsztaty poświęcone zaangażowaniu społecznemu młodych ludzi, nauczaniu historii, współpracy nauczycieli czy wspieraniu równości płci w szkole. W ramach Dni CEO odbędzie się także tegoroczna edycja Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych (którą CEO organizuje od ponad 20 lat) oraz konferencja dotycząca rozwijania kompetencji proinnowacyjnych w szkole. Zapraszamy także na webinarium poświęcone temu, jak rozmawiać w szkole na temat globalnych migracji oraz na finałową rozmowę trzech ekspertek edukacyjnych: Elżbiety Krawczyk (członkini Zarządu CEO), Justyny Sucheckiej (dziennikarki) oraz Krystyny Starczewskiej (polonistki, filozofki, dyrektorki Zespołu Społecznych Szkół Ogólnokształcących „Bednarska”).

W jaki sposób można wziąć udział w wydarzeniach?

Zachęcamy do rejestracji na stronie www.dni.ceo.org.pl na wybrane spotkania. Część z nich (te, które mają element warsztatowy) będzie dostępna tylko dla osób zarejestrowanych. Wydarzenia otwarte, takie jak webinaria czy panele dyskusyjne, będziemy także transmitować na stronie wydarzenia oraz na naszym profilu na Facebooku. Tam może je obejrzeć każda zainteresowana osoba.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie