Blisko 300 szkół zatroszczy się o dzieci w cyfrowym świecie dzięki MegaMisji i #SuperKoderom

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

280 szkół w całej Polsce od września będzie realizować bezpłatne programy edukacyjne MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzone przez Fundację Orange. Zostały one wyłonione spośród ponad 1100 zgłoszeń. 78% przyjętych szkół jest z mniejszych miejscowości, często z gmin, które do tej pory nie brały udziału w inicjatywach fundacji. Uczniowie z klas 1-3 uczestnicząc w MegaMisji dowiedzą się jak bezpiecznie i twórczo korzystać z internetu, a z klas 4-8, w #SuperKoderach – poznają podstawy programowania oraz sprawdzą, jak dzięki technologii uczyć się w sposób kreatywny i angażujący. Programy pomogą także kształtować zdrowe nawyki cyfrowe u dzieci i młodzieży, często zaburzone przez edukację zdalną.

Pandemia i szkoła online pokazały, jak ważna jest nie tylko sprawna obsługa narzędzi takich jak laptop czy tablet, ale też znajomość zasad bezpieczeństwa w internecie, dbanie o swoją prywatność, krytyczne podejście do treści zawartych w sieci, kreatywne spędzanie czasu z ekranami i bez nich oraz balans między życiem online a offline.

Edukacja cyfrowa i rozmowy o nowych technologiach nie zawsze są łatwe, dlatego stworzyliśmy programy, które pomagają w tym zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Po kilku latach realizacji MegaMisji i #SuperKoderów widzimy też, że sprawdza się sposób w jaki pracujemy ze szkołami i to, że proponujemy naukę w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie poprzez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów – mówi Łucja Kornaszewska, kierowniczka Działu Programów Fundacji Orange.

Fundacja Orange od 15 lat dba o rozwój dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Uczy dzieci zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki czy druku 3D. Oba programy, które od września będą realizowane w szkołach, wpisują się w podstawę programową. W poprzednich edycjach udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce. Na czym polegają programy?

MegaMisja dla klas 1 – 3 to 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie i bezpiecznie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata. Zajęcia odbywają się w formie zabawy, w której uczniowie za wykonanie kolejnych zadań zdobywają nagrody dla całej szkoły – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. To dla dzieci przede wszystkim przygoda z bohaterami programu – Julką, Kubą i Psotnikiem, a dla nauczyciela świetny sposób na poprowadzenie ciekawych i angażujących lekcji.

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia. To wspólne odkrywanie jak kreatywnie wykorzystać możliwości, jakie dają nowe technologie. Szkoły, które zakwalifikowały się do programu otrzymają grant na zakup niezbędnego sprzętu.

Cieszymy się, że tak wiele szkół zgłosiło się do naszych programów, zwłaszcza w tak trudnym czasie nauczania zdalnego. Jesteśmy pełni podziwu dla zaangażowania uczniów, nauczycieli i nauczycielek oraz dyrekcji. W tym roku szczególnie ważne były dla nas placówki z gmin, w których inicjatyw związanych z nowymi technologiami jest nieco mniej. Cieszymy się, że będziemy pracować z tak wieloma szkołami z miejsc, w których nie mieliśmy okazji jeszcze działać – podsumowuje Łucja Kornaszewska.

Lista szkół zakwalifikowanych do programów: tutaj.

Operatorem programu #SuperKoderzy jest Fundacja Think! z Warszawy, która prowadzi biuro programu.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie