Czego się nauczyliśmy, co chcielibyśmy przekazać innym?

fot. Fundacja na rzecz Wielkich Historii

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co przesądza o naszym życiu? Co decyduje o sukcesie, co stoi za naszymi porażkami? Na ile jesteśmy zakładnikami dziedziczonych przez pokolenia kodów genetycznych w rodzinie, na ile środowisko, w którym dorastamy wywiera na nas wpływ, a ile zależy od edukacji i szkoły? Gdzie i kiedy przerabialiśmy największe lekcje życia?

Polacy wydają rocznie na korepetycje i dokształcanie najmłodszych 7 miliardów złotych, niemal trzykrotnie więcej niż jest wart rynek gier w Polsce. Rodzice coraz częściej decydują się posyłać swoje dzieci do prywatnych placówek, których liczba uczniów wzrosła w ostatnich latach o blisko 30%. Na dodatkowe płatne zajęcia chodzi 67% dzieci. Stąd pytanie - gdzie dzisiaj jest szkoła?

W Fundacji na rzecz Wielkich Historii szukamy odpowiedzi. Dlatego zorganizowaliśmy Szkołę życia – konkurs literacki. Zapraszamy do opisania swoich doświadczeń związanych z okresem dojrzewania. Jesteśmy ciekawi Waszych historii. O tym, co Was kształtowało. Co zapamiętaliście najsilniej. Czy byli to ludzie, czy miejsca? A może konkretne wydarzenie, sytuacja? Emocje z nimi związane? Które są w Was do dziś? – mówi Maciej Piwowarczuk, prezes Fundacji.

W konkursie Szkoła życia znalazły się 3 kategorie: Debiut – dla tych, którzy jeszcze nie publikowali, Wawer - dla mieszkańców jednej z dzielnic Warszawy, w której znajduje się siedziba Fundacji, oraz Otwarta – dla wszystkich, którzy chcieliby podzielić się z nami swoją historią. W każdej kategorii przewidziane są trzy nagrody. Łączna pula nagród w konkursie to 9 tys. złotych. Zapraszamy wszystkich, którzy ukończyli 14 lat, do nadsyłania prac konkursowych do dnia 30.09.2021r. Najciekawsze prace nagrodzimy również w formie publikacji książkowej. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie www konkursu szkolazycia.org.pl

Prace konkursowe będą oceniane przez czteroosobowe Jury, w skład którego wchodzą: Justyna Suchecka – dziennikarka, laureatka nagrody Grand Press, autorka książki „Young power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat”; Paweł Goźliński (przewodniczący) – redaktor naczelny wydawnictwa Agora, współtwórca Instytutu Reportażu, redaktor i autor powieści; Norbert Szczepański – burmistrz dzielnicy Wawer oraz Maciej Piwowarczuk – prezes Fundacji na rzecz Wielkich Historii.

Konkursowi będzie towarzyszyło wiele wydarzeń. Swoimi doświadczeniami, podzielą się podczas spotkań pisarze – Justyna Bargielska, Mikołaj Grynberg, Marcin Wicha. Ich historie mogą zainspirować uczestników do tego, jak pisać o swoich przeżyciach. Będziemy dyskutować nie tylko o tym, co przeżyliśmy w trakcie edukacji szkolnej, ale również o samej szkole. Do tej dyskusji zaprosimy nie tylko pisarzy, ale też nauczycieli, game changerów edukacyjnych oraz przedstawicieli instytucji działających w obszarze edukacji.

***

Organizatorem Szkoły życia - konkursu literackiego jest Fundacja na rzecz Wielkich Historii. Projekt jest finansowany ze środków Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy. Fundacja na rzecz Wielkich Historii istnieje od 2008 r. Fundacja prowadzi programy edukacyjne, w których uczy historii przez jej doświadczenie. W codziennej pracy sięga po nowe technologie i angażujące narzędzia, odkrywając przeszłość na nowo. Działamy w całej Polsce, a na co dzień rezydujemy w Warszawie, w budynku pierwszej szkoły wzniesionej przez mieszkańców podwarszawskiego wówczas Wawra. Dziś w historycznym budynku Murowanki Fundacja kreuje programy i wydarzenia skierowane do wszystkich grup wiekowych w całej Polsce. Głęboko wierzymy – dodaje Piwowarczuk, - że każda historia jest użyteczna – nie tylko uczy, ale i pozwala rozwijać kluczowe kompetencje przyszłości.

Więcej informacji na szkolazycia.org.pl

 

(Źródło: Fundacja na rzecz Wielkich Historii)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie