II Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole – celebruj dobry czas!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czas szybko płynie. Chwilę temu żegnaliśmy się wakacyjnie, a teraz się witamy. Wrzesień to czas w edukacji bardzo intensywny. Tymczasem chcę zaprosić, ufam, że już tradycyjnie, do tego, by we wrześniu celebrować szczęście w szkole. W dniach 20-26 września 2021 organizujemy II Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole i nie może Ciebie na tym wydarzeniu zabraknąć!

Oczywiście temat szczęścia i dobrostanu powinien być stałym elementem życia, funkcjonowania nie tylko szkoły ale i domu, pracy. W sytuacji jednak, gdy nie jest to standardem, a wiemy, że nie jest, warto podkreślać wagę tych tematów i mówić o nich w ściśle dedykowanych ku temu momentach, by uczyć się nowego, dobrego funkcjonowania. By nam to potem weszło w krew, nie tylko od święta. Podobnie, jak Dzień Dziecka, Dzień Matki, czy WOŚP – są pewne wydarzenia, które stają się cyklicznymi świętami. Może zatem Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole będzie pretekstem do: podyskutowania o szczęściu w szkole, przemyślenia swojej strategii na dany rok szkolny, opracowania nowych wytycznych?

Impreza odbywa się w Polsce już po raz drugi i będzie się odbywać co roku. Pomysł wywodzi się z Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy, obchodzonego w tym samym czasie. Szczegóły tutaj. Również w tym roku nasze aktywności w ramach Happiness at School zostały oficjalnie włączone w międzynarodowe obchody.

Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest pokazanie, że szczęście i dobrostan bezpośrednio wpływają na efekty kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, pandemicznym czasie.

W tygodniu tym można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka. Ważne, by o szczęściu mówić głośno i dosłownie, pokazywać jego wiele wymiarów: od przeżywania pozytywnych emocji, poprzez doświadczanie i budowanie trwałych więzi, wzmacnianie talentów i silnych stron charakteru, dbanie o zdrowie pozytywne, sen, dobre odżywanie, uruchamianie zaangażowania poprzez wyznaczanie mądrych celów, ważnych dla wspólnoty rodzinnej, szkolnej, sąsiedzkiej.

Poniżej podaję przykłady aktywności, które można wykorzystać:

  • Święto Życzliwości – konkurs „dobrych słów”, które budują i pozytywnie wzmacniają.
  • Święto Wdzięczności – wyrażenie wdzięczności osobom, które się tego nie spodziewają.
  • Dzień Miłych Niespodzianek – wzbudzanie zaskoczenia i zdziwienia.
  • Festiwal Śmiechu – o śmiechu, ze śmiechem, z przymrużeniem oka i na poważnie.
  • Dzień Dobrych Wiadomości – wyłapywanie i przekazywanie dobrych wiadomości.
  • Święto Dobrego Smaku – sztuka delektowania się ulubionymi smakami ale i sztuką. Sztuka Dobrego Smaku.
  • Sztuka Celebracji – świętowanie dobrych momentów dnia; sztuka delektowania się obrazami, dźwiękami, zapachami itd.
  • Święto FLOW – czym jest flow, kiedy przeżywam?
  • Święto Ciszy – co mogę usłyszeć w ciszy? Po co mi cisza?

Przy okazji można koncentrować się na każdym z haseł i czynić z nich zagadnienia warte poświęcenia dłuższej uwagi, przedyskutowania na późniejszych spotkaniach:

  • Czym jest dla Ciebie ciekawość? Jak się czujesz, gdy ktoś Cię zaciekawi? Jak się czujesz, gdy Ty zaciekawisz kogoś?
  • Jak ciekawość wpływa na naukę?
  • Dlaczego śmiech sprzyja zdrowiu?
  • Czy warto wracać do przyjemnych wspomnień?

Na koniec prosimy o nagranie krótkiego, 2-3 minutowego filmu z odpowiedzią na pytanie: Czym jest dla mnie szczęście w szkole? i umieszczenie go na swoim profilu Facebook z oznaczeniem:
#tydzienszczesciawszkole @happinessatschool

Podsumowaniem akcji będzie konferencja o szczęściu i dobrostanie w szkole, która odbędzie się online 27 września w godzinach popołudniowych. Zapisy na konferencję ruszają 6 września na FB: Happiness at School. Wszystkie informacje o wydarzeniach będą się tam pojawiać.

W ramach Tygodnia Szczęścia szykujemy również fantastyczne warsztaty PERMA(H). Na każdy dzień Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole planujemy jeden warsztat w godzinach popołudniowych:
P – pozytywne emocje, 20 września, poniedziałek
E – engagement – zaangażowanie, 21 września, wtorek
R – relations – relacje, 22 września, środa
M – meaning – sens, 23 września, czwartek
A – achievement – osiągnięcia, 24 września, piątek
H – health – zdrowie, 25 września, sobota

Już dziś zarezerwuj swój czas, bo liczba uczestników jest ograniczona! Zapisy również zostaną uruchomione 6 września, a udział w warsztatach jest bezpłatny.

Zachęcam, by wspólnie zaangażować dorosłych i dzieci. Niech to będzie Wasze świętowanie – szkolne, klasowe, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie.

Razem celebrujmy dobry czas i dzielmy się dobrem! Pięknej inauguracji roku szkolnego!

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest doświadczoną edukatorką, coachem, trenerką i doradcą nauczycieli, dyrektorów i rodziców w obszarze psychologii pozytywnej i wzmacniania dobrostanu. Naukowiec i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w edukacji. Autorka realizowanego w szkołach programu "Happiness at School", którego celem jest poprawa dobrostanu i poczucia szczęścia całego środowiska szkoły. Jej misją jest przekazywanie doświadczenia szczęścia i nauka o tym, jak o szczęściu opowiadać i się go uczyć. Jej specjalizacją jest budowanie poczucia własnej wartości, odkrywanie talentów i mocnych stron, rozwijanie inteligencji emocjonalnej i profilaktyka stresu we współczesnym świecie. Pierwszy w Polsce Chief Happiness Officer w edukacji. Prowadzi własnego bloga MovusMovere.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie