Pokazać - Przekazać 2021: wiedza pod lupą

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakie wyobrażenie o wiedzy naukowej kształtuje szkoła, jaka jest jej rola w budowaniu zrozumienia tego, czym jest nauka? Co o wiedzy naukowej sądzą uczniowie? Jak z nimi rozmawiać o aktualnych badaniach i ich zastosowaniach? Jak odróżniać wiedzę potoczną od wiedzy naukowej i wiedzę naukową od wiedzy fałszywej? Czy dorośli Polacy ufają naukowcom? Jaki jest nasz stosunek do sztucznej inteligencji? Dlaczego oddajemy prywatność algorytmom? – to niektóre zagadnienia do dyskusji w gronie nauczycieli, uczniów, edukatorów i naukowców, którzy spotkają się w Centrum Nauki Kopernik na tegorocznej konferencji Pokazać - Przekazać.

UWAGA! Osoby, które nie będą miały możliwości wzięcia udziału w konferencji na miejscu, mogą obejrzeć transmisję na YouTube CNK z wykładu otwarcia, prezentacji badań, panelu i seminarium.

Otwarcie i wykład: Jak powstaje wiedza?
27.08, godz.9.15 – 10.30
Streaming: https://youtu.be/d0TAugzOn44 

Prezentacja badań: Społeczeństwo wobec nauki i wiedzy naukowej
27.08, godz. 10.30 – 11.30
Streaming: https://youtu.be/d0TAugzOn44 

Edukacja i Nauka Panel I: Szkołę od nauki dzieli przepaść. Jak zbudować nad nią most?
27.08, godz. 12.00 – 13.30
Streaming: https://youtu.be/QfU_ijJzy9s

Seminarium: Logika algorytmów – jak rozmawiać o sztucznej inteligencji?
27.08, godz. 15.30 – 17.30
Streaming: https://youtu.be/6R8iAhjlRbQ 

Badania naukowe i ich wyniki pozwalają nam lepiej poznać i rozumieć zachodzące w świecie procesy i zjawiska. Sposób pracy naukowców – formułowanie problemu, przeprowadzenie badań, analiza wyników, weryfikacja – to najrzetelniejszy sposób pozyskiwania informacji. W efekcie wieloletniej pracy badaczy dochodzi do odkryć naukowych, które zmieniają świat. Zależy nam na tym, by ludzie – zwłaszcza ci, którzy zawodowo zajmują się kształceniem dzieci i młodzieży – rozumieli odkrycia naukowe, dostrzegali ich znaczenie i potencjał. Dochodzeniu do tego rodzaju rozumienia nauki sprzyjają spotkania i dyskusje młodych ludzi z naukowcami, a także uczenie z wykorzystaniem elementów metodą badawczej, której stosowanie promuje Centrum Nauki Kopernik.

Jak powstaje wiedza?

„Pandemia COVID-19 stanie się punktem zwrotnym w historii nowożytnej. Pierwszy raz stoimy w obliczu globalnego zagrożenia, które jesteśmy w stanie opanować dzięki zaangażowaniu naukowców i lekarzy. Nigdy w tak krótkim czasie nie powstało rewolucyjne i niezwykle skuteczne panaceum na wirusa, owoc dziesięcioleci żmudnych badań i eksperymentów. Jesteśmy świadkami niezwykłego procesu poszukiwań naukowych, badań klinicznych i dyskusji ekspertów – mówi dr Paweł M. Boguszewski, neurobiolog, kierownik Pracowni Metod Behawioralnych w Instytucie Nenckiego Polskiej Akademii Nauk i dodaje: Choć naukowcom i lekarzom zdarza się czasem błądzić – w końcu to tylko ludzie – ale medycyna oparta na nauce działa. Jednak nie wszyscy jej ufają”. To zaledwie jeden trop wykładu Jak powstaje wiedza, który dr Boguszewski wygłosi na otwarcie konferencji. W trakcie wystąpienia wyjaśni m.in. jak naukowcy i lekarze odkrywają mechanizmy działania świata oraz z jakich metod manipulacji i sztuczek psychologicznych korzystają szarlatani głoszący pseudonaukę…

Społeczeństwo wobec nauki

Dane o zniszczeniu planety, konsekwencjach globalnego ocieplenia i rosnącego rozwarstwienia społecznego, rachunki szans i ryzyka związanego z rozwojem nauki i techniki w tym – sztucznej inteligencji – są źródłem najbardziej pesymistycznych prognoz dla świata. Jednocześnie rozwój nauki i technologii może oznaczać postęp w wydłużaniu ludzkiego życia, zmniejszenia ubóstwa, podniesienie jakości życia i rozwiązanie problemów, które pozostają nierozwiązywalne. Jak to się dzieje, że ludzkość korzysta z osiągnięć nauki, a jednocześnie podważa autorytet jej twórców. Godzimy się na wszczepienie rozrusznika serca czy nanoimplantu do kręgosłupa, ale na szczepienia wiele osób mówi nie. Nie wyobrażamy sobie życia bez szybkiego Internetu, ale obawiamy się technologii 5G.

Dlatego na konferencję zaprosiliśmy ekspertów, którzy badają zaufanie Polaków do nauki i naukowców. Zaprezentują wyniki dwóch badań: ROSES (Relevance of Science Education – Second), gdzie ankiety wypełniali uczniowie w wieku 15 lat oraz State od Science Index, skierowane do dorosłych. Dzięki temu zaprezentujemy podobieństwa i różnice w postawach wobec nauki wśród młodych i dorosłych Polaków. Dr Małgorzata Łukianow z Centrum Nauki Kopernik powie, co interesuje ósmoklasistów – a co zupełnie nie – i jak oceniają przydatność wiedzy naukowej w życiu. Małgorzata Golatowska z firmy 3M ujawni, jakie oczekiwania wobec nauki mają dorośli i dlaczego nie ufają naukowcom. Oba badania mają charakter międzynarodowy, więc dowiemy się, jak to wygląda w innych krajach.

Edukacja i nauka

Sednem konferencji Pokazać – Przekazać jest wymiana doświadczeń i dzielenie się praktyczną wiedzą podczas spotkań, gdzie ekspertami – dla siebie nawzajem – są uczniowie, nauczyciele i edukatorzy, uczestniczący w różnych programach edukacyjnych, organizowanych lub koordynowanych przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z wybranymi instytucjami naukowymi bądź uczelniami. Tak powstała i stale rozwija się sieć Klubów Młodego Odkrywcy, gdzie klubowicze wraz z Opiekunami - od przedszkoli po szkoły średnie – realizują projekty badawcze z wykorzystaniem elementów metody naukowej. Będziemy ich gościć na panelach Edukacja i Nauka. Dołączą do nich nauczyciele i uczniowie, tworzący zespoły projektowe na konkurs CanSat, by zbudować mini-satelitę i zaprogramować jej cele badawcze. Podczas Giełdy Inicjatyw Edukacyjnych pokażą, jak w tym procesie stosują kryteria i wymogi tożsame z przygotowaniem prawdziwej misji kosmicznej. Zaś uczniowie uczestniczący w projekcie Badacze KMO zademonstrują własne badania, które powstały we współpracy z naukowcami. Zaprosiliśmy także Marię Mach, dyrektor Biura Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci wraz z uczestnikami programu ZDOLNI oraz uczniami – zwycięzcami polskiej edycji konkursu European Union Contest for Young Scientists, a także Marlenę Kowalską (ODN Olsztyn) i Krystynę Majłun z jej podopiecznymi – uczestnikami projektu „Nauka w przysłowiach”.

Logika algorytmów

Nowoczesna technologia jest obecna w każdej dziedzinie życia i sferze ludzkiego działania. Tempo jej rozwoju jest wyższe niż kiedykolwiek dotąd. Zmiany jakich dokonuje u jednych wywołuje nadzieję na poprawę dobrostanu ludzkości, u innych - poczucie zagrożenia, że szybko „uczące się maszyny” w końcu wyeliminują człowieka, tworząc cywilizację opartą na algorytmach.
Jaką wiedzę produkują maszyny? Na czym polega uczenie maszynowe? Gdzie korzystamy ze sztucznej inteligencji? Jak wobec inteligentnych maszyn zmienia się nasze myślenie? Czy i jaki jest między nami dialog? Jak to się ma do inteligentnych miast przyszłości? – wokół tych problemów będzie toczył się dyskurs podczas seminarium Logika algorytmów – jak rozmawiać o sztucznej inteligencji, z udziałem uczniów, nauczycieli, edukatorów i ekspertów.

Wśród nich – Oktawia Gorzeńska, lider innowacyjnych zmian w edukacji, założycielka Akademii Przywództwa Edukacyjnego, współinicjatorka EDULab, doradczyni dyrektorów szkół w programie „Szkoła dla innowatora” (MPRiT, MEiN). Robert Pypkowski, ekspert ds. nowych technologii, propagator wiedzy o sieciach neuronowych, uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji oraz Elżbieta Lewandowska, ekspert ds. programów edukacyjno-informacyjnych w Polskim Instytucie Badawczym NASK

Seminarium jest organizowane w ramach „Kampanii edukacyjno-informacyjnych na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” we współpracy z KPRM i NASK. Uczestnicy seminarium zostaną – jako pierwsi – wprowadzeni w świat nowej wystawy stałej Przyszłość jest dziś w Centrum Nauki Kopernik. Zadbają to: dr Magdalena Puczko, koordynatorka i realizatorka programu edukacyjnego wokół nowej wystawy; Małgorzata Maryl-Wójcik, doktorantka Wydziału Socjologii UW, współtwórczyni programu edukacyjnego wokół tej ekspozycji i Patrycja Strzetelska, współtwórczyni nowej wystawy.

Konferencja Pokazać – Przekazać jest okazją do bezpośredniego spotkania różnych środowisk, związanych z nauczaniem formalnym, jak i nieformalnym, które odważnie podejmują dialog na temat wyzwań stojących przed współczesną edukacją. Różnorodność proponowanych formatów tworzy przestrzeń do inspirujących dyskusji i wymiany zdań między uczestnikami.

Szczegóły konferencji: https://www.kopernik.org.pl/wydarzenia/pokazac-przekazac

Wydarzenie na FB: https://fb.me/e/2n1XY1J4T 

Partnerami Medialnymi konferencji są: Warszawa.wyborcza.pl, Głos Nauczycielski, EDUNews.pl, Dyrektor Szkoły.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie