Wiele dróg, jedno stypendium

fot. Fundacja EFC

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pod takim hasłem Fundacja EFC rozpoczęła rekrutację do kolejnej edycji Horyzontów – programu stypendialnego, który już od 12 lat pomaga licealistom i licealistkom w nauce, rozwijaniu pasji oraz mądrym, odpowiedzialnym i szczęśliwym wkraczaniu w dorosłe życie. Zaproszenie kierowane jest do ósmoklasistów, którzy pochodzą z małych miejscowości, a chcieliby dalej uczyć się i rozwijać w wymarzonym liceum lub technikum w dużym mieście. Stypendium otrzymują na cały okres nauki w szkole średniej.

Program Stypendialny Horyzonty objął już blisko 900 uczniów szkół ponadpodstawowych. Rekrutacja trwa od 15 lutego do 31 marca 2022 roku – wystarczy wypełnić formularz na stronie www.efc.edu.pl. Czym dokładnie są Horyzonty? Kto może ubiegać się o stypendium? Dlaczego dziś, bardziej niż kiedykolwiek, młodzież potrzebuje wsparcia?

W Horyzontach pracujemy z młodymi ludźmi z aspiracjami. Bez naszego wsparcia trudno byłoby im je realizować. Na przykład ze względu na odległość od dobrej szkoły średniej, czyli tzw. wykluczenie komunikacyjne, czy ograniczenia finansowe rodziny, które sprawiają, że sami nie mogą sobie pozwolić na wysłanie dziecka do szkoły gdzieś dalej od domu. Dla mnie stypendium Horyzonty to inwestycja społeczna - mówi Aleksandra Saczuk, prezeska Fundacji EFC.

Dlaczego Horyzonty?

Program Stypendialny Horyzonty to odpowiedź Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego (Fundacji EFC) i Fundacji Rodziny Staraków na potrzeby młodych ludzi w zmieniającym się świecie oraz na wyzwania polskiego systemu edukacji. O jakiej szkole marzę? Wybieram profil ścisły, humanistyczny, a może chcę iść do technikum? Czy dam sobie radę w obcym mieście, z dala od rodziny? Jak wyobrażam sobie swoją przyszłość? Jak mogę mieć wpływ na życie swoje i mojej lokalnej społeczności?

Fundacja wspólnie ze stypendystami i stypendystkami szuka odpowiedzi na te wątpliwości. Pomaga uczniom i uczennicom w przejściu do kolejnego etapu edukacji i w odkryciu, co daje im szczęście. Pozwala im wykorzystać własny potencjał. Polska podstawa programowa nie wyposaża dzieci w odpowiednie kompetencje społeczne i cyfrowe, nie uwzględnia wyjątkowych umiejętności czy specjalnych potrzeb młodzieży. Nie odpowiada także na rosnące niepokoje i liczbę pytań, z którymi mierzą się osoby wkraczające w dorosłość w latach 20. XXI wieku.

W programie łączymy kilka elementów. Zapewniamy to, co podstawowe, np. mieszkanie, wyżywienie. Wtedy nasza młodzież może myśleć o tym, co naukowe – to gwarantują szkoły, z którymi współpracujemy. Jednak na tym się nie zatrzymujemy. Horyzonty to również stypendium rozwojowe. Pracujemy ze stypendystami i stypendystkami metodą tutoringu, towarzyszymy im w budowaniu poczucia własnej wartości, w odkrywaniu mocnych stron, zainteresowań i ich rozwijaniu. Żeby to się udało, kluczowe są bliskie, bezpośrednie relacje – to nasz wyróżnik - podkreśla Aleksandra Saczuk.

Co w ramach stypendium?

Stypendyści i stypendystki Horyzontów mogą liczyć na pokrycie kosztów nauki w liceum lub technikum w jednym z 12 dużych miast w całej Polsce – w Gdańsku, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Krośnie. Fundacja pokrywa koszty związane z mieszkaniem w bursie, wyżywieniem czy nauką języków obcych. Finansowe wsparcie dotyczy także pasji i zainteresowań, które stypendyści i stypendystki rozwijają wraz z zespołem fundacji dzięki pracy metodą tutoringu. Wspólnie spędzają letnie wakacje i zimowe ferie, biorą udział w warsztatach. To fundament oferty stypendialnej.

W Horyzontach przede wszystkim chodzi o kompetencje społeczne. Uczestnicy programu budują swoją tożsamość w zetknięciu z różnorodnością świata. Uczą się bycia empatycznymi i aktywnymi Polakami i Europejczykami. To również zobowiązanie ze strony uczestników i uczestniczek programu do działania na rzecz innych. Możliwości są różne, od wspólnego organizowania projektów społecznych po pomaganie młodszym koleżankom i kolegom.

Dla mnie największą wartością Horyzontów jest wspólnota i społeczność, dzięki której można poczuć się pewnie – w działaniach naukowych, ale też społecznych, artystycznych, sportowych. Codziennie pomagamy sobie w gronie kolegów, koordynatorów czy osób, które spotykamy na wakacjach i feriach - podkreśla Igor, stypendysta Horyzontów.

Nad stypendystami i stypendystkami czuwa kompetentny zespół, z wiedzą pedagogiczną i psychologiczną, który towarzyszy im na co dzień. Podopieczni Fundacji są traktowani poważnie i po partnersku, mają wpływ na kształt oferowanego wsparcia. W trudnych sytuacjach nigdy nie są sami, mają do dyspozycji profesjonalną pomoc psychologiczną. Stypendyści uczą się współpracować ze sobą, ale też wzmacniają swoje poczucie samodzielności. Możliwości jest wiele – tylko dzięki kreatywnemu działaniu i myśleniu, w szkole i poza szkolnymi schematami, młodzi ludzie odnajdą się w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Horyzonty przede wszystkim dały mi pewność siebie. Pewność w tym, że jeśli coś sobie wymarzę, to mogę to zrobić, ale równocześnie dały mi świadomość, że niekoniecznie dokonam tego tą drogą, którą sobie na początku wybrałam. Dały mi świadomość, że elastyczność jest dobra, zmiany są ważne i potrzebne, i dzięki nim ludzie mogą się rozwijać - Dominika, stypendystka Horyzontów.

O stypendium mogą ubiegać się ósmoklasiści z miejscowości do 30 000 mieszkańców, którzy planują naukę w jednej ze szkół średnich współpracujących z Fundacją EFC, a średni miesięczny dochód w ich rodzinie nie przekracza 1550 zł netto na osobę. Jak wygląda proces rekrutacji? Kim są koordynatorzy i koordynatorki programu? O tym wszystkim można przeczytać na www.efc.edu.pl. Rekrutacja do Programu Stypendialnego Horyzonty trwa do 31 marca – to szansa na nowe otwarcie, nową drogę dla dzieciaków z całej Polski.

 

(Źródło: Fundacja EFC)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie