Kosmiczne programowanie: Astro Pi

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie w coraz większym stopniu jest ważnym składnikiem wszystkich obszarów codziennego życia. Obecnie kod źródłowy pozwala „sterować” przepływem bitów zarówno w naszych telefonach komórkowych czy konsolach do gier, jak i zarządzać miejską sygnalizacją świetlną. Istnieje wiele języków programowania oraz zintegrowanych środowisk programistycznych, umożliwiających rozwój nauki i technologii kosmicznych. Bez odpowiedniego oprogramowania nic nie poleciałoby w przestrzeń kosmiczną, nie moglibyśmy eksplorować powierzchni Księżyca lub Marsa, łaziki nie mogłyby prowadzić badań na innych planetach i ciałach niebieskich, a my analizować danych otrzymywanych z tych misji czy satelitów krążących wokół Ziemi.

Co kryje się pod określeniem programowanie? Czy warto wybrać studia informatyczne w Polsce? Na co już zwrócić uwagę, będąc w szkole średniej? Jak może wyglądać kariera programisty? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukają uczestnicy bezpłatnego webinarium w dniu 28 lutego o godz. 18.00, organizowanego przez Polską Agencje Kosmiczną POLSA i ESERO Polska Centrum Nauki Kopernik.
Linki do streamingu na YT: https://youtu.be/QmJyIGsknvY.

Programowanie to połączenie jasnego, logicznego, niejako matematycznego sposobu myślenia oraz umiejętności pisania kodu źródłowego w wybranym języku programowania. Umiejętność programowania umożliwia stworzenie „czegoś z niczego”, a nawet w pewnym sensie pozwala „ożywić” układy elektroniczne. Ponieważ jesteśmy otoczeni światem stale rozwijających się technologii, warto związać swoją przyszłość z programowaniem. Tę umiejętność można i należy rozwijać od najmłodszych lat i nigdy nie jest za późno, by zacząć.

Dzieci i młodzież mogą to robić już teraz, dzięki Europejskiemu Wyzwaniu Astro Pi. To projekt edukacyjny Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), prowadzony we współpracy z Fundacją Raspberry Pi. Stwarza uczniom szkół podstawowych i średnich okazję do przeprowadzenia projektu naukowego w kosmosie, a konkretnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Głównym zadaniem dla śmiałków jest napisanie programu komputerowego w języku Python, działającego na układach Raspberry Pi, w celu przeprowadzenia badań naukowych w warunkach mikrograwitacji, panującej na ISS. Wyzwanie Astro Pi to idealna okazja do sprawdzenia się w roli programistów i programistek, pracujących z nowoczesnymi technologiami kosmicznymi.

Sławomir Tadeja, jeden z gości webinarium, mówi wprost: „Umiejętność tworzenia oprogramowania jest kluczowym składnikiem rozwoju kariery zawodowej w nauce, jak również w technologii. Bez niej nie miałbym możliwości brania udziału w różnorodnych projektach, np. na Uniwersytecie Jagiellońskim w pracach nad wykrywaczami materiałów niebezpiecznych pod wodą (amunicja chemiczna zatopiona na dnie Bałtyku), czy opracowywania modeli cyfrowych pola magnetycznego Marsa w ramach stażu w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta umiejętność pozwoliła mi też przez rok pracować nad narzędziami do wizualizacji poziomów radiacji w detektorze CMS działającym na Wielkim Zderzaczu Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą. Chcę podkreślić, że wspólnym mianownikiem wzięcia udziału w powyższych projektach była umiejętność tworzenia i testowania oprogramowania”.

Obserwuj wydarzenie: https://www.facebook.com/events/1359875641099722/ 

 

(Źródło: CN Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie