Programowanie w coraz większym stopniu jest ważnym składnikiem wszystkich obszarów codziennego życia. Obecnie kod źródłowy pozwala „sterować” przepływem bitów zarówno w naszych telefonach komórkowych czy konsolach do gier, jak i zarządzać miejską sygnalizacją świetlną. Istnieje wiele języków programowania oraz zintegrowanych środowisk programistycznych, umożliwiających rozwój nauki i technologii kosmicznych. Bez odpowiedniego oprogramowania nic nie poleciałoby w przestrzeń kosmiczną, nie moglibyśmy eksplorować powierzchni Księżyca lub Marsa, łaziki nie mogłyby prowadzić badań na innych planetach i ciałach niebieskich, a my analizować danych otrzymywanych z tych misji czy satelitów krążących wokół Ziemi.
Co kryje się pod określeniem programowanie? Czy warto wybrać studia informatyczne w Polsce? Na co już zwrócić uwagę, będąc w szkole średniej? Jak może wyglądać kariera programisty? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukają uczestnicy bezpłatnego webinarium w dniu 28 lutego o godz. 18.00, organizowanego przez Polską Agencje Kosmiczną POLSA i ESERO Polska Centrum Nauki Kopernik.
Linki do streamingu na YT: https://youtu.be/QmJyIGsknvY.
Programowanie to połączenie jasnego, logicznego, niejako matematycznego sposobu myślenia oraz umiejętności pisania kodu źródłowego w wybranym języku programowania. Umiejętność programowania umożliwia stworzenie „czegoś z niczego”, a nawet w pewnym sensie pozwala „ożywić” układy elektroniczne. Ponieważ jesteśmy otoczeni światem stale rozwijających się technologii, warto związać swoją przyszłość z programowaniem. Tę umiejętność można i należy rozwijać od najmłodszych lat i nigdy nie jest za późno, by zacząć.
Dzieci i młodzież mogą to robić już teraz, dzięki Europejskiemu Wyzwaniu Astro Pi. To projekt edukacyjny Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), prowadzony we współpracy z Fundacją Raspberry Pi. Stwarza uczniom szkół podstawowych i średnich okazję do przeprowadzenia projektu naukowego w kosmosie, a konkretnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Głównym zadaniem dla śmiałków jest napisanie programu komputerowego w języku Python, działającego na układach Raspberry Pi, w celu przeprowadzenia badań naukowych w warunkach mikrograwitacji, panującej na ISS. Wyzwanie Astro Pi to idealna okazja do sprawdzenia się w roli programistów i programistek, pracujących z nowoczesnymi technologiami kosmicznymi.
Sławomir Tadeja, jeden z gości webinarium, mówi wprost: „Umiejętność tworzenia oprogramowania jest kluczowym składnikiem rozwoju kariery zawodowej w nauce, jak również w technologii. Bez niej nie miałbym możliwości brania udziału w różnorodnych projektach, np. na Uniwersytecie Jagiellońskim w pracach nad wykrywaczami materiałów niebezpiecznych pod wodą (amunicja chemiczna zatopiona na dnie Bałtyku), czy opracowywania modeli cyfrowych pola magnetycznego Marsa w ramach stażu w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta umiejętność pozwoliła mi też przez rok pracować nad narzędziami do wizualizacji poziomów radiacji w detektorze CMS działającym na Wielkim Zderzaczu Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą. Chcę podkreślić, że wspólnym mianownikiem wzięcia udziału w powyższych projektach była umiejętność tworzenia i testowania oprogramowania”.
Obserwuj wydarzenie: https://www.facebook.com/events/1359875641099722/
(Źródło: CN Kopernik)