Tak działa wyobraźnia! Podsumowanie 31. Edycji Odysei Umysłu

fot. Odyseja Umysłu

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak myśleć i działać innowacyjnie? Jak przekuwać wiedzę w realne i skuteczne rozwiązania? Jak współpracować tak, by najlepiej wykorzystać potencjał zespołu? Tego wszystkiego uczą się uczestnicy programu edukacyjnego Odyseja Umysłu. Podczas Finału Ogólnopolskiego blisko 1500 uczniów i studentów spotkało się, by pokazać efekty swojej kilkumiesięcznej pracy. Najlepsi mogą teraz wyjechać do Stanów Zjednoczonych i reprezentować Polskę na forum międzynarodowym. Jednak sukces odnosi każdy odyseusz – pokonując własne ograniczenia i odkrywając swoje talenty.

Odyseja Umysłu to inicjatywa edukacyjna obecna w Polsce od ponad 30 lat. Jej celem jest rozwój uniwersalnych kompetencji intelektualnych i społecznych takich jak m.in. myślenie twórcze i analityczne, praca projektowa i zespołowa, improwizacja i efektywna komunikacja. Uczestnicy programu pracują w kilkuosobowych grupach, przygotowując rozwiązanie wybranego interdyscyplinarnego zadania. Swoje dzieła prezentują na konkursie sędziom i publiczności.

Zwycięskie drużyny pojadą do USA lub pokażą się zdalnie

W toku dwudniowych konkursowych zmagań sędziowie mogli obejrzeć ponad 200 prezentacji. Na sześciu scenach odbywały się pokazy pojazdów mechanicznych, obciążane były ultralekkie struktury z drewna balsa, odgrywano spektakle i musicale. Zespoły, które uzyskały największą liczbę punktów zyskały prawo do reprezentowania kraju na Finałach Światowych. Odbędą się one w formule hybrydowej: dla chętnych zdalnie, dla gotowych na podróże – na Uniwersytecie Stanowym Iowa w Stanach Zjednoczonych.

32 drużyny zapowiedziały, że będą dążyć do tego, by osobiście stawić się za oceanem. Nasi rodacy mogą się pochwalić bogatą historią triumfów międzynarodowych. Do tej pory na zawodach w USA drużyny z Polski
43-krotnie zdobyły Złoty Puchar i Mistrzostwo Świata, 32 razy sięgnęły po srebrne medale, 20 razy – po medale brązowe, 13 razy po nagrodę za wybitną kreatywność i 3 razy po nagrodę za postawę fair-play. Więcej sukcesów odnoszą jedynie amerykańscy gospodarze oraz Chińczycy.

Rozwiązania wyjątkowo pomysłowe

Zespołom, których rozwiązania przykuły uwagę jurorów z uwagi na swoją wyjątkową kreatywność, przyznano wyróżnienia specjalne. Drużyna Ośrodka Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska w Problemie „Turbozagadka” i grupie wiekowej IV została wyróżniona za zaprojektowanie unikatowych wehikułów. Przeczyły one stereotypowi zaszytemu w słowie „pojazd”, a więc „coś, co jeździ”. Jeden wehikuł kroczył na wielu nóżkach, poruszanych sprytnym układem współzależnych od siebie zębatek. Drugi toczył się po podłożu, napędzany turbiną rotacyjnie wdmuchującą powietrze w zamocowane na obręczy gumowe rękawiczki – mówi Katarzyna Kicinska-Pajchrowska, przewodnicząca jury. Pomysłowość projektów, zastosowana technologia oraz precyzja wykonania i wyważenie poszczególnych elementów spotkały się z najwyższym uznaniem zespołu sędziowskiego.

Z kolei drużyna reprezentująca Stowarzyszenie ISKIERKI WYOBRAŹNI z Warszawy w Problemie „Historia w postaci musicalu” i grupie wiekowej III doceniona została za pokazanie spektakularnie spójnego spektaklu, w którym śpiewająco przybliżono widzom sylwetkę wynalazcy metody masowej produkcji papieru i w którym niemal wszystkie materialne elementy rozwiązania stworzono… z papieru. Efektowna scenografia (w tym tekturowe schody zdolne udźwignąć człowieka), estetyczne stroje, zmyślne rekwizyty – wszystko to było z papieru, którego część ekipa wyprodukowała samodzielnie, m.in. z suszonych pokrzyw i torebek po herbacie. Koncept, artyzm i rozmach zrobiły na jurorach ogromne wrażenie – uzupełnia Kicinska-Pajchrowska.

Liczy się postawa i bycie dla innych

Odyseja, jak zgodnie twierdzą organizatorzy, to nie tylko konkurs – to przede wszystkim program edukacyjny. Ma wpierać proces nauki oraz rozwoju osobistego. Na każdy kroku uczestnicy mogą wyciągać wnioski ze swojej pracy, dostają informacje zwrotne i mogą zainspirować się tym, co robią inni. Doceniane jest także działanie w duchu fair play i prospołeczne postawy. Omer – odysejowa maskotka – jest patronem specjalnej nagrody, przyznawanej osobom i zespołom, które wobec innych zachowają się w szczególnie uczciwy lub pomocny sposób. W tym roku wręczono ją aż czterokrotnie.

Trenerce Agnieszce Ryszka z Kłodzka udało się pogodzić opiekę nad drużyną startującą w konkursie z obroną pracy dyplomowej – łącząc się w trakcie Finału z komisją egzaminacyjną. Odyseuszki Marysia Marszałek i Zosia Mierzwińska z Gliwic zostały wyróżnione za to, że gdy na krótko przed Finałem reszta drużyny rozmyśliła się i zrezygnowała, dziewczęta nie poddały się, zmieniły scenariusz, modulując głosami odegrały wszystkie role i całe rozwiązanie problemu zaprezentowały tylko we dwie. Z kolei trenerki Małgorzata Olechnowicz-Piechota i Nadia Piechota oraz dyrektor Joachim Szyc ze Szkoły GEDANENSIS z Gdańska nagrodę odebrały za stworzenie szansy udziału w Odysei Umysłu osobom, którym macierzyste placówki nie dały takiej możliwości.

Wyjątkowa okazała się również postawa młodzieży ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 3 STO z Krakowa i ich akt solidarności z dziećmi z Ukrainy. Odyseusze postanowili, że fundusze, jakie udało im się zgromadzić w toku szkolnej zbiórki, zamiast na własny wyjazd na Finał do Gdyni przeznaczą na rzecz Dzieci Mariupola – grupy wychowanków domu dziecka „Pielgrzym”, uciekających z miasta atakowanego przez rosyjskie wojska. Przekazali ponad 10.000 zł.

Wideo-podsumowanie Finału 31. edycji Odysei Umysłu oraz dokładne wyniki konkursu dostępne są na stronie final.odyseja.org.

(Źródło: Odyseja Umysłu)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie