Na ile szkoły są obywatelskie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjnePedagodzy pracujący w szkołach niepublicznych dostrzegają dość niski stopień aktywności obywatelskiej uczniów i niewielką liczbę samodzielnych działań młodzieży. Czyżby wyrastało pokolenie wykształconych, ale niezdolnych do współpracy na rzecz dobra wspólnego egocentryków? Szkoły Społecznego Towarzystwa Oświatowego podjęły się próby ożywienia społeczności uczniów.
 
Z badań CBOS „Przemoc w szkole 2006” wynika, że 42% badanych uczniów uważa, że samorząd szkolny niewiele robi i jest traktowany jako martwa, narzucona struktura. Niemal połowa uczniów nie wykonuje żadnych prac na rzecz własnej szkoły. W Polsce kładzie się mały nacisk na kształcenie aktywnych, odpowiedzialnych i świadomych społecznie osób. Zaledwie 6% młodzieży w Polsce pracuje w wolontariacie, podczas gdy w Europie ponad 30%.

W połowie stycznia br. zakończył się projekt pt. „W szkolnych samorządach i szkolnych drużynach harcerskich rosną obywatele”, który był komponentem programu MEN pt „Bezpieczna i przyjazna szkoła”. Projekt został zrealizowany w dwudziestu szkołach STO w dziewięciu województwach. W sumie projekt bezpośrednio zaangażował w działania około 2000 uczniów szkół: podstawowych, gimnazjów i liceów oraz dwudziestu nauczycieli.
 
„Szkoły STO mają zwykle bardzo bogatą ofertę edukacyjną, ale czasami możemy zaobserwować w nich zbyt małe zaangażowanie uczniów w samodzielne działania na rzecz szkoły, społeczności lokalnej czy uczniów innych szkół, małą aktywność samorządów szkolnych oraz niewielką liczbę szkolnych drużyn harcerskich.” – mówi dr Anna Okońska-Walkowicz, wiceprezes Zarządu Głównego STO i koordynator projektu.

Próbując przeciwdziałać temu zjawisku, opracowano kilka programów finansowanych, zarówno ze środków własnych, jak i zewnętrznych. Szkoły, uczestniczące w projekcie, musiały napisać własny projekt działań samorządu lub drużyny harcerskiej na ostatnie dwa miesiące 2008 roku. Projekty, które otrzymały środki finansowe na swoje działania, zostały wyłonione przez powołaną przez kierownictwo projektu Komisję.

„Realizacja projektu przyczyniła się do zwiększenia bezpieczeństwa w szkołach – beneficjentach projektu.” – zauważa Okońska-Wałkowicz. „ Nic bowiem nie daje tak mocnego poczucia bezpieczeństwa człowiekowi, jak świadomość własnych możliwości w zakresie skutecznego, autorskiego działania na rzecz innych. Dziecko jako sprawca autorskich działań rozwija się harmonijne w dużym poczuciu własnej wartości. W takim działaniu buduje się tożsamość ucznia, minimalizuje jego agresja i bunt.”

Zdaniem organizatorów projekt zmniejszył deficyt postaw obywatelskich diagnozowanych wśród uczniów szkół, a działania na rzecz dobra wspólnego stały się okazją do budowania poczucia dumy z samodzielnych prospołecznych działań uczniowskich.

Społeczne Towarzystwo Oświatowe prowadzi 160 szkół w 12 województwach. Są to zarówno szkoły w małych miejscowościach, np. Mała Wieś w województwie mazowieckim, czy Czarne w województwie zachodniopomorskim, jak i szkoły w wielkich aglomeracjach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie