Fundacja Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji zapraszają do udziału w bezpłatnym programie „Krople uważności”. Trzecia odsłona projektu skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli szkół przyszpitalnych. Organizatorzy programu wierzą, że praktyki uważności okażą się szczególnie pomocne w ich pracy z uczniami i uczennicami. Nabór do programu trwa do końca września.
Funkcjonowanie w szkole przyszpitalnej bywa wymagające i obciążające zarówno dla osoby nauczającej jak i dla ucznia. Pogorszony stan zdrowia, obniżone samopoczucie związane
z pobytem w szpitalu, osamotnienie, ograniczony kontakt z rodziną czy przyjaciółmi, spadek poczucia własnej wartości i zmniejszona aktywność mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie i dobrostan dziecka w placówce – mówi Gaja Andrukowicz, koordynatorka projektu z Fundacji Szkoła z Klasą. Zależy nam, aby wspierać nauczycielki i nauczycieli w ich codziennej pracy z dziećmi w środowisku szczególnie wymagającym poświęcenia uwagi nie tylko uczniom i uczennicom, ale też sobie – dodaje.
„Krople uważności” to część programu Young Health Programme, koordynowanego przez firmę AstraZeneca. W Polsce jest on realizowany od trzech lat przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind pod honorowym patronatem Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz Konsultant Krajowej w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, dr n. med. Aleksandry Lewandowskiej.
Najważniejszym elementem kursu dla nauczycieli szkół przyszpitalnych będzie 8-tygodniowy Trening Uważności połączony z 4-tygodniowym mentoringiem, przygotowującym do wprowadzania praktyk uważności do pracy z uczniami. Kursantki i kursanci ze szkół przyszpitalnych zaproszeni zostaną także do udziału w stacjonarnym spotkaniu poświęconym praktykom mindfulness. Przez cały czas trwania kursu i po jego zakończeniu nauczyciele będą wprowadzać w życie zdobyte umiejętności – tak, aby stały się one dla nich wsparciem podczas wymagającej pracy z uczniami i uczennicami przebywającymi w oddziałach szpitalnych.
Szkoły przyszpitalne jako niewidoczny element systemu
W domenie publicznej brakuje danych na temat dokładnej liczby szkół przyszpitalnych w Polsce. Jedyne, co możemy stwierdzić z całą pewnością to to, że szkoły te stanowią wymagające środowisko pracy, a ich pracownicy często mierzą się z wyzwaniami odmiennymi niż te w typowych placówkach oświatowych. Dodatkowo specyfika każdego szpitala także jest inna, co również przekłada się na pracę z uczniami – podkreśla Gaja Andrukowicz.
Nauczyciele i nauczycielki szkół przyszpitalnych to osoby, które pracują np. na oddziałach psychiatrycznych czy onkologii dziecięcej, co wymaga nie tylko ogromnej wrażliwości
i zaangażowania, ale także odporności psychicznej. Muszą współpracować z szeregiem specjalistów: pedagogów, terapeutów czy lekarzy oraz uwzględniać w swoich działaniach zmienny stan zdrowia uczniów i uczennic. Bardzo często nauczyciele pełnią ważną rolę nie tylko w procesie nauczania dziecka, ale też jego leczenia. Dlatego tak ważne jest zadbanie o ich własne zdrowie, samopoczucie i dobry stan emocjonalny – dobrostan nauczycieli korzystnie wpłynie na małych pacjentów.
Dzięki wdrożeniu świadomej koncentracji uwagi na tu i teraz, praktyki mindfulness podnoszą jakość życia we wszystkich obszarach. Dlatego też chciałabym wprowadzić praktykowanie uważności wśród dzieci przewlekle chorych, w tym zmagających się z chorobą nowotworową. Mam nadzieję, że metoda ta pozwoli budować u małych pacjentów poczucie pewności siebie i rozwijać wewnętrzne kompetencje do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami związanymi z hospitalizacją i przebiegiem choroby – powiedziała Małgorzata, nauczycielka szkoły przyszpitalnej, uczestniczka pilotażowej części kursu.
Nabór na kursy uważności dla nauczycieli szkół przyszpitalnych w ramach III edycji programu „Krople uważności” trwa do końca września br. Zainteresowane osoby zapraszamy do wypełnienia formularza na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.
Zachęcamy także wszystkich nauczycieli do zapoznania się z kursem e-learningowym dotyczącym praktyki uważności i wprowadzania jej w życie szkoły, który powstał w ramach programu Krople Uważności: (S)pokój nauczycielski. Uważność w szkole.
(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)