W roku 2016 redaktorzy Oxford Dictionaries uznali słowem roku określenie "post-prawda". Odnosi się ono do różnych form manipulacji opiniami ludzi, głównie przez media społecznościowe. Przez Facebooka i inne podobne portale codzienne przetacza się ogromna ilość wiadomości, z których znaczna część jest tylko częściowo prawdziwa, a wiele stanowią zwyczajne kłamstwa. Czy można sobie z tym poradzić? NAVIGO Centrum Innowacyjnej Edukacji we współpracy z firmą Google zaprasza na Cogito21 - konkurs myślenia krytycznego.
Porozmawiajmy o dokuczaniu – materiały dla nauczycieli
Ponad połowa dzieci w szkołach podstawowych doświadcza minimum raz w miesiącu niemiłego zachowania swoich kolegów w postaci: obgadywania, przedrzeźniania, izolowania, a nawet nastawiania klasy przeciwko sobie. Dokuczanie takie najczęściej zdarza się w szkołach podstawowych, zarówno na etapie wczesnoszkolnym, jak i w klasach IV-VI. Warto porozmawiać z dziećmi na ten temat, a pomocą mogą służyć scenariusze opracowane w ramach kampanii edukacyjnej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.
MegaMisja i #SuperKoderzy zapraszają szkoły
Niemal 80% nauczycieli uważa, że stosowanie technologii sprawia, że nauka staje się bardziej interesująca. Jednocześnie ponad 60% pedagogów zgłasza brak możliwości sfinansowania lekcji z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (raport: 2016 Digital Education Survey). Naprzeciw temu problemowi wychodzą dwa bezpłatne programy Fundacji Orange – MegaMisja i #SuperKoderzy. Od 31 marca w całej Polsce trwa nowy nabór do obu tych programów.
Bądź kumplem i nie dokuczaj
Wystartowała trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj” organizowanej przez Cartoon Network. W tym roku twarzą akcji został piłkarz reprezentacji Polski - Jakub Błaszczykowski, który zachęca dzieci do gry fair play i propaguje koleżeńskie zachowania. Kampania pod patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka ma pomóc najmłodszym, rodzicom i nauczycielom radzić sobie z problemem dokuczania.
Festiwal Odkrycia w Koperniku
Nauka nie jest taka straszna (jak ją malują...). Dowiedz się, co naukowcy robią po lekcjach. Przekonaj się, że naukowcem można zostać jeszcze przed maturą. W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbywa się Festiwal Młodych Badaczy ODKRYCIA, w którym uczestniczy kilkadziesiąt uzdolnionych uczniów z całej Polski.
Rozwój zrównoważony na co dzień
Nakładem Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem przy Uniwersytecie Warszawskim, ukazała się publikacja dla nauczycieli „Rozwój zrównoważony na co dzień". Jest to zbiór scenariuszy lekcyjnych dla uczniów w wieku 10-14 lat poświęconych temu jak na co dzień – poprzez nasz styl życia, zakupy, segregowanie odpadów i inne codziennie zachowania – możemy dbać o środowisko przyrodnicze i sytuację ludzi.
Jak działać na rzecz czystego powietrza?
Tematem czystego powietrza można zajmować się i na zajęciach przyrodniczych i na społecznych. Ciekawym rozwiązaniem dydaktycznym będzie również uruchomienie projektów uczniowskich pod opieką nauczycieli różnych przedmiotów. Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) na stronie www.wezoddech.ceo.org.pl udostępnia wszystkie potrzebne materiały, które pozwolą krok po kroku podjąć się tego ważnego zagadnienia w każdej szkole.