Modele edukacji mieszanej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Blended learning nie jest pomysłem, który ma wspierać oświatę. Wręcz przeciwnie – wprowadzenie go do edukacji ma służyć wyeliminowaniu systemu monolitycznego, opartego na modelu fabryki – twierdzi Heather Staker z Innosight Institute, podsumowująca badanie 40 amerykańskich placówek edukacyjnych K-12 (szkoły podstawowe i średnie), które w różny sposób wdrażają ideę edukacji mieszanej.PHOTO: SXC.HU

Badaczy interesowało, jak uczniowie w tej metodzie doświadczają uczenia się, w zależności od roli nauczyciela, planowania, przestrzeni fizycznej oraz metody realizacji. Na potrzeby raportu stworzono prostą definicję blended learningu: zachodzi wtedy, gdy uczniowie uczą się w nadzorowanym miejscu najczęsciej poza domem i przynajmniej częściowo za pomocą narzędzi on line, z możliwością kontrolowania przez siebie czasu, miejsca, tematu i/lub tempa nauki. Ta definicja zakłada więc, że w czasie nauki musi być obecny nauczyciel oraz że uczeń posiada pewien zakres samodzielności w posługiwaniu się wybranymi przez siebie narzędziami.

Czym więc nie jest blended learning? Nie może dokonywać się wyłącznie w domu, w zupełnym oderwaniu od nauczyciela i szkoły i bez dostępu do narzędzi on line. Autorka mówi o blended learningu jak o „zakłócającej innowacji” (disruptive innovation), dzięki której zastępuje się drogie, skomplikowane i niedostępne produkty lub usługi o wiele tańszymi, prostszymi i wygodniejszymi rozwiązaniami.

Innosight Institute - The Rise of K-12 Blended LearningNa podstawie zebranych ze szkół i uczelni wyższych informacji naukowcy stworzyli raport The Rise of K–12 Blended learning (PDF). Profiles of emerging models, w którym wyłonili podział na sześć modeli tej metody pracy.

Model 1: Twarzą w twarz

Oparty jest na obecności nauczyciela, który sam dostarcza większość materiałów do nauczenia. Wdraża on zajęcia on line dla indywidualnego ucznia w celu uzupełnienia lub skorygowania jego wiedzy.

Model 2: Rotacyjny

Wspólną cechu szkół, które pracują w modelu rotacyjnym jest to, że w ramach danego przedmiotu uczestnicy na zmianę, według ustalonego harmonogramu, uczą się online, samodzielnie, we własnym tempie albo siedząc w tradycyjnie zorganizowanej klasie, twarzą do nauczyciela. Jest to model pośredni, który wymaga podziału pracy i czasu między te dwie aktywności, a w niektórych przypadkach pomiędzy uczeniem się zdalnym i tym w szkole. W tym modelu nauczyciel zazwyczaj nadzoruje zadania, które uczniowie wykonują z pomocą internetu.

Model 3: Elastyczny

Programy oparte na modelu elastycznym opierają się na stworzonych przez szkoły platformach online, które zawierają większość informacji objętych programem nauczania. Nauczyciele zapewniają na miejscu elastyczne i przystosowane do indywidulanych potrzeb wsparcie uczniów w postaci tutoringu lub małych sesji grupowych.

Model 4: Pracownia online

Model ten charakteryzuje uczelnie, które wykorzystują platformę internetową do dostarczania całego kursu, ale wymagających od studentów fizycznej obecności w specjalnej pracowni online. Zazwyczaj programy te tworzą nauczyciele, natomiast nadzorują je asystenci, którzy oferują niewiele eksperckiej wiedzy. Uczniowie biorą również udział w tradycyjnych kursach.

Model 5: Self-Blend

Niemal wszechobecną wersją blended learningu wśród amerykańskich uczniów jest model self-blend, który obejmuje tych, którzy decydują się na jeden lub więcej kursów on-line w celu uzupełnienia szkolnego katalogu zajęć. Uczenie się on-line jest zawsze zdalne, co odróżnia go od modelu 4, ale zakłada także naukę w tradycyjnej szkole. Wiele placówek oferuje całą gamę kursów online do wyboru dla tych, którzy lubią uczyć się w oparciu o ten model.

Model 6: Całkowicie online

Uczenie się w tym modelu oparte jest całkowicie o zdalne zdobywanie wiedzy poprzez platformę internetową, na której nauczyciele zamieścili wszystkie treści programowe. Bywa, że studenci zobowiązani są do konsultacji z wykładowcami. Niektóre z tych programów zawierają również możliwość stacjonarnych zajęć pozalekcyjnych.

Zachęcamy do przejrzenia raportu, gdzie opisane zostały doświadczenia wielu amerykańskich placówek. Dobre praktyki w tym zakresie najlepiej pokazują nowe i efektywniejsze modele nauki oparte na możliwościach internetu i odpowiednio dobranego oprogramowania edukacyjnego, jak również otwartości nauczycieli, którzy są w tym systemie uczenia się także niezbędni.

(Źródło: THE Journal)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie