Szkolenie Doskonalenie Kadry KNO

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kończy się realizacja cyklu szkoleniowego z zakresu kształcenia dla odległość, organizowanego przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w ramach projektu systemowego "Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie". Przedstawiamy wyniki ewaluacji tego wyjątkowego w skali kraju przedsięwzięcia, w którym do tej pory wzięło udział kilkuset pracowników placówek edukacyjnych.fot. EKSA sp. z o.o.

Cykl szkoleniowy Doskonalenie Kadry KNO kierowany był do przedstawicieli publicznych placówek oświatowych: kadra zarządzająca, nauczyciele i administratorzy sieci. Pełny cykl obejmował od 6 do 8 tygodni nauki, w zależności od wybranej ścieżki dydaktycznej. Zgodnie z przyjętą w projekcie metodologią uczenia, w ramach ścieżek dydaktycznych realizowane były zarówno wspólne zajęcia ogólne dotyczące problematyki kształcenia na odległość (KNO), jak i kursy specjalistyczne, dedykowane konkretnym grupom zawodowym (kadra zarządzająca, nauczyciele, administratorzy).

Tabela.1 Ścieżki dydaktyczne w programie szkoleniowym Doskonalenie Kadry KNO. (*) kursy realizowane w formie mieszanej (blended learning), (**) kursy realizowane tylko on-line

Beneficjenci cyklu szkoleniowego uczestniczyli zarówno w tradycyjnej formie zajęć (zjazd otwierający i kończący), jak i nabywali oraz rozwijali swoje kompetencje zdalnie, pracując na platformie edukacyjnej Moodle. Ze względów organizacyjnych i dla utrzymania wysokich standardów nauczania, uczestnicy podzieleni zostali na 7 tur szkoleniowych. Poniżej przedstawiamy wyniki ewaluacji 6 tur szkoleniowych, ponieważ ostatnia, siódma, w chwili publikacji artykułu wciąż trwa.

Wyniki ewaluacji

Informacje zwrotne dotyczące oceny jakości cyklu szkoleniowego Doskonalenie Kadry KNO pozyskiwano z trzech źródeł: ankieta on-line, korespondencja mailowa oraz ustne informacje przekazywane przez uczestników szkoleń. W cyklu szkoleniowym Doskonalenie Kadry KNO wzięły udział 503 osoby, a w zakończonych dotychczas 6 turach szkoleniowych sukcesem ukończyło szkolenie 363 uczestników. Informacje zwrotne (wypełniona ankieta on-line) uzyskano dotychczas od 147 osób, w tym 42 opinie pochodziły od przedstawicieli kadry zarządzającej, 57 od nauczycieli i 48 od administratorów sieci.

Wśród przedstawicieli kadry zarządzającej i nauczycieli, którzy brali udział w cyklu szkoleniowym Doskonalenie Kadry KNO, zdecydowana większość wstępnie (przed szkoleniem) zadeklarowała brak doświadczenia w pracy na platformie edukacyjnej Moodle. Również w grupie administratorów dominowali ci nie znający środowiska Moodle - ani w zakresie administracji, ani w zakresie użytkowania. Jednocześnie, większość beneficjentów projektu deklarowała, że wykorzystuje na co dzień nowoczesne technologie (inne niż platforma edukacyjna Moodle).

Ocena merytoryczna cyklu szkoleniowego Doskonalenie Kadry KNO uwzględniała dwa aspekty. Po pierwsze opinie uczestników na temat przydatności programu szkoleniowego w ich codziennej pracy. Po drugie oceny wystawiane przez beneficjentów projektu dla poszczególnych zajęć dydaktycznych, realizowanych w ramach wybranej szkoleniowej ścieżki dydaktycznej.

Ponad 75% uczestników cyklu szkoleniowego bardzo wysoko oceniło zawartość merytoryczną programu szkoleniowego w kontekście codziennej pracy. Natomiast jeśli chodzi o oceny poszczególnych zajęć, w puli zajęć wspólnych (kadra zarządzająca, nauczyciele, administratorzy) najwięcej ocen bardzo dobrych i dobrych otrzymał wykład wprowadzający do metod kształcenia na odległość. Kadra zarządzająca porównywalnie oceniła wszystkie przedmioty składające się na dedykowaną jej ścieżkę dydaktyczną – zarówno „Organizacja i zarządzanie KNO w palcówce oświatowej – aspekty prawne”, jak i „Zapewnienie jakości w KNO” zyskały dobre oceny. Bardzo wysokie oceny przyznali nauczyciele zajęciom „Prowadzenie zajęć na platformie internetowej Moodle”, które to stanowiły jedno ze składowych części szkoleniowej przeznaczonej tylko dla nauczycieli.

Dla organizatorów jest to sygnał, że przyjęta metodologia szkolenia oraz program nauczania są adekwatne do potrzeb grupy docelowej i w kolejnych przedsięwzięciach tego typu mogą być z powodzeniem kontynuowane.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie