Z jakich stron edukacyjnych korzystają twoi uczniowie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy zastanawiałeś się, do jakich stron zaglądają twoi uczniowie? Z jakich „edukacyjnych” stron korzystają dla zdobywania wiedzy, rozwiązywania zadań z matematyki i pisania wypracowań? A może wcale nie zdobywają wiedzy a jedynie szukają gotowców i ściąg? Poniżej prezentuję przegląd siedmiu najczęściej odwiedzanych stron edukacyjnych. [1]photo: sxc.hu

1. Zadane.pl (2 501 564; 12,93%)

Hasło serwisu: uczymy się w grupie. Praktyka – potrzebuję aby ktoś odrobił moje zadanie domowe – wrzucam je do serwisu. Inny użytkownik odrabia je za mnie. Zadania są podzielone wg. przedmiotów i poziomów nauczania. Za to odrabiający otrzymuje punkty prezentowane w rożnych zestawieniach.

2. Bryk.pl (1 201 720; 6,21%)

Jak sama nazwa wskazuje – bryki, streszczenia lektur. Ale też i gotowe wypracowania. Streszczenia krótkie za darmo – rozwinięte za 2 zł+VAT. Strona też zawiera aspekt społecznościowy, gdzie uczestnicy przedstawiają swoje pasje i zainteresowania.

3. Szkolnictwo.pl (925 409; 4,78%)

Choć serwis nie ma szczególnie nowoczesnej szaty graficznej, to zawiera niewątpliwie najbardziej bogate i najbardziej rzetelne informacje z prezentowanych w tym zestawieniu. W serwisie są plansze z opisami lekcji, z interaktywnym słowniczkiem, który wyjaśnia trudne zagadnienia. Dodatkowo strona zawiera bazę szkół i uczelni. Niestety obecnie korzystanie z serwisu jest bardzo trudne, gdyż na każdej stronie z treściami wyświetla się duża reklama nowego, płatnego, serwisu cousowy.pl

4. Klp.pl (766 958; 3,96%)

Serwis z opracowaniami lektur szkolnych. Na stronie są też dostępne analizy i interpretacje. Dodatkowo możliwe jest przeszukiwanie lektur po „motywach literackich”, które jak pamiętamy były bardzo ważne przy prezentacjach maturalnych

5. Shvoong.com (719 444; 3,72%)

Aż trudno uwierzyć, że serwis z takim adresem internetowym w ogóle jest odwiedzany. Ale myślę, że bardzo niewiele osób wchodzi tam wpisując adres internetowy „z palca”. Jest to bowiem kolejny serwis ze streszczeniami i recenzjami, które są dobrze indeksowane przez wyszukiwarki. Uczniowie wpisując nazwę książki i „opracowanie” mają dużą szansę tam trafić. Co więcej za napisanie pomocy dla innych uczniów autorzy zarabiają (bardzo niewielkie pieniądze, ale jednak). Im więcej osób czyta Twoją recenzję – tym więcej zarabiasz.

6. Edux.pl (694 823; 3,59%)

Serwis głównie adresowany do nauczycieli. Za publikowanie w serwisie nauczyciele otrzymują zaświadczenie o publikacji (które wypełniamy sobie sami i pobieramy w formie PDF). Niewiarygodne jak dużą potrzebę otrzymywania zaświadczeń mają nauczycie dla celów awansu zawodowego. Strona pomiędzy reklamami, zawiera niezbyt uporządkowane scenariusze lekcji, testy, propozycje ćwiczeń itp.

7. Trudne.pl (461 485; 2,38%)

Hasło serwisu to „korepetycje przez internet”. Jednakże prawdziwy cel to znów rozwiązywanie sobie wzajemnie zadań. Typowe wpisy to:

Witam, jako że z fizyki jestem noga to zwracam się do Was z prośbą. Proszę o pomoc w wyliczeniu trzech zadań które dla mnie (bardziej humanisty) są czarną magią,

czy Pilne!!! Plissss... pomóżcie mi!!! Z góry wielkie dzięki:)

Za rozwiązywanie zadań za innych otrzymuje się punkty i można nawet otrzymać nagrody.

Po zapoznaniu się z tym zestawieniem - czy nadal twierdzisz, że uczenie się „społecznościowe” (gdzieś pomiędzy opłatami sms za 2 zł+VAT a reklamami), to najlepszy sposób na naukę dla twoich uczniów? Czy nie potrzeba naprawdę zastanowić się nad otwartymi zasobami edukacyjnymi, sprawdzanymi przez recenzentów, pisane przez nauczycieli - metodyków? Ale też uaktualnianych regularnie i takich z których każdy może korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń?

Jako nauczyciel nie mam nic przeciwko nauczaniu i uczeniu się 2.0 (społecznościowemu), ale jednocześnie jestem przeciwko temu by wąska grupa uczniów w Internecie rozwiązywało zadania za innych.

Notka o autorze: Krzysztof Wojewodzic - stypendysta British Psychological Society oraz 4-krotny stypendysta Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz za badania w dziedzinie edukacji. Współautor 3 książek i kilkudziesięciu artykułów. Obecnie koordynator projektu „e-podręczniki do kształcenia ogólnego” realizowanego w ramach rządowego programu Cyfrowa Szkoła. Powyższy tekst przedstawia poglądy i opinie autora tekstu i nie jest oficjalnym stanowiskiem ORE ani MEN.

Tekst dostępny na licencji CC-BY-ND

[1] Ranking powstał na podstawie danych Megapanel PBI/Gemius za styczeń 2013. W nawiasie podano liczbę użytkowników serwisu w danym miesiącu oraz procent użytkowników procent wszystkich użytkowników). W zestawieniu uwzględniano tylko poszczególne serwisy, a pominięto grupy serwisów takie jak Onet, WP, Wikipedia, Gazeta itp.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie