Doświadczenia i porady z tabletowej klasy

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W szkole na każdym etapie kształcenia ważna jest różnorodność doświadczeń edukacyjnych. W pierwszych latach nauki powinniśmy dostarczać uczniom możliwości pracy z wieloma narzędziami i technologiami, aby równomiernie stymulować rozwój fizyczny, społeczny, psychiczny i intelektualny. Nie możemy o tym zapominać także wówczas, gdy już w naszej klasie mamy tablety lub inne technologie – trzeba dobrze zastanowić się, jak optymalnie wykorzystać ich potencjał dla edukacji.

O swojej „przygodzie” z tabletami, doświadczeniach zebranych podczas trzech lat pracy z tymi urządzeniami w klasach I-III, opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 Jolanta Okuniewska, nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, finalistka światowego konkursu dla najlepszych nauczycieli Global Teacher Prize 2016. W jej szkole podstawowej tablety pojawiły się dość nieoczekiwanie, jako nagroda dla uczniów za zwycięstwo w ogólnoeuropejskim konkursie eTwinning. W ciągu trzech lat pracy z dziećmi Jolanta Okuniewska zebrała cenne doświadczenia, którymi podzieliła się z uczestnikami konferencji.

„Jest to dla mnie niezwykle cenne, że tablet nie przesłonił świata dzieciom.” – zauważa Jolanta Okuniewska. Jest tylko jednym z wielu narzędzi, które dzieci używają na co dzień w szkole. Tablet nie jest najważniejszym wyposażeniem piórnika, tylko jednym z wielu. Można go wykorzystywać codziennie, ale proces uczenia się w klasach I-III nie może opierać się jedynie na tablecie (w starszych klasach zresztą też nie).

„Zawsze to co dzieci zrobią, staram się, aby miało drugie życie, żeby potem z pracą dzieci coś jeszcze zrobić, odkrywając nowe możliwości i umiejętności” – mówi Jolanta Okuniewska. Praca z urządzeniami mobilnymi wymaga jednak od nauczyciela wysiłku. Trzeba wymyśleć sposób pracy z daną aplikacją, aby kształcić różne kompetencje dzieci. Tu nauczyciel musi się zastanowić i stosować aplikację w edukacji szerzej, niż przewidział to jej twórca.

Więcej porad i podpowiedzi w wystąpieniu Jolanty Okuniewskiej:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie