Doświadczenia i porady z tabletowej klasy

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W szkole na każdym etapie kształcenia ważna jest różnorodność doświadczeń edukacyjnych. W pierwszych latach nauki powinniśmy dostarczać uczniom możliwości pracy z wieloma narzędziami i technologiami, aby równomiernie stymulować rozwój fizyczny, społeczny, psychiczny i intelektualny. Nie możemy o tym zapominać także wówczas, gdy już w naszej klasie mamy tablety lub inne technologie – trzeba dobrze zastanowić się, jak optymalnie wykorzystać ich potencjał dla edukacji.

O swojej „przygodzie” z tabletami, doświadczeniach zebranych podczas trzech lat pracy z tymi urządzeniami w klasach I-III, opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 Jolanta Okuniewska, nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, finalistka światowego konkursu dla najlepszych nauczycieli Global Teacher Prize 2016. W jej szkole podstawowej tablety pojawiły się dość nieoczekiwanie, jako nagroda dla uczniów za zwycięstwo w ogólnoeuropejskim konkursie eTwinning. W ciągu trzech lat pracy z dziećmi Jolanta Okuniewska zebrała cenne doświadczenia, którymi podzieliła się z uczestnikami konferencji.

„Jest to dla mnie niezwykle cenne, że tablet nie przesłonił świata dzieciom.” – zauważa Jolanta Okuniewska. Jest tylko jednym z wielu narzędzi, które dzieci używają na co dzień w szkole. Tablet nie jest najważniejszym wyposażeniem piórnika, tylko jednym z wielu. Można go wykorzystywać codziennie, ale proces uczenia się w klasach I-III nie może opierać się jedynie na tablecie (w starszych klasach zresztą też nie).

„Zawsze to co dzieci zrobią, staram się, aby miało drugie życie, żeby potem z pracą dzieci coś jeszcze zrobić, odkrywając nowe możliwości i umiejętności” – mówi Jolanta Okuniewska. Praca z urządzeniami mobilnymi wymaga jednak od nauczyciela wysiłku. Trzeba wymyśleć sposób pracy z daną aplikacją, aby kształcić różne kompetencje dzieci. Tu nauczyciel musi się zastanowić i stosować aplikację w edukacji szerzej, niż przewidział to jej twórca.

Więcej porad i podpowiedzi w wystąpieniu Jolanty Okuniewskiej:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie