Po co szkole technologie?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w szkole XXI wieku potrzebujemy technologii i do czego? Takie pytanie może wydać się nieco dziwne. Patrząc jednak z zewnątrz na technologie (nie)obecne w placówkach oświatowych wielokrotnie można dojść do wniosku, że ten potencjał nie do końca w szkołach jest optymalnie wykorzystany.

Jest kilka obszarów, w których wykorzystanie IT powinno być naturalne i powszechne. Technologie pomagają osobom z niepełnosprawnościami przezwyciężać swoje bariery i ograniczenia. Potrafią także „włączyć” zupełnie nowy sposób uczenia się, czego nie da się osiągnąć metodami tradycyjnymi.

Drugi ważny obszar to wspomaganie komunikacji. Tu standardem w szkołach powinny być: różne formy kontaktu z uczniami chorymi i długotrwale chorymi; wideokonferencje pomiędzy szkołami, czy kontakt z rodzicami (np. przez e-dziennik, ale nie tylko).

Kolejny ważny obszar to edukacja przez zabawę – różne formy gier i zabaw wspierają uczenie się, podobnie jak programowanie. Bardzo wartościowe są inicjatywy, które przy wykorzystaniu IT uruchamiają szkolne kanały medialne – kanał TV czy radio.

Następna rzecz do przemyślenia – „odkrzesłowienie” uczniów. Świetnie sprawdzają się wycieczki z tabletem po ogrodzie i boisku szkolnym, technologie pomagają lepiej zaobserwować i zrozumieć pewne zjawiska fizyczne. Wiele z mobilnych urządzeń świetnie nadaje się jako urządzenia pomiarowe.

Wreszcie – oszczędności na czasie i materiałach. Szkoła (i nauczyciele, na których niekiedy są koszty przerzucane) mogą zaoszczędzić całkiem poważne środki w skali roku korzystając z elektronicznego obiegu dokumentów, e-maili w domenie szkoły, dokumentów online, protokołów w wersji cyfrowej.

O powyższych „oczywistych oczywistościach”, korzyściach, ale także zagrożeniach w korzystaniu z nowoczesnych technologii opowiadał podczas INSPIR@CJI 2016 Tomasz Mikołajczyk, nauczyciel informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członek grupy Superbelfrzy RP.

Zapraszamy na wystąpienie:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie