Przestrzeń edukacji tworzona przez technologie

fot. Anna Cieślarczyk, Szkoła Podstawowa nr 58 w Poznaniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologie, z którymi mamy do czynienia na co dzień, a zwłaszcza te, które towarzyszą nam przez większą część dnia, w domu, w pracy, także w szkole czy na uczelni, stwarzają nowe możliwości i szanse dla osobistej edukacji. Musimy się „tylko” nauczyć z nich korzystać do celów właśnie edukacyjnych.

Jeżeli szukamy inspiracji w tworzeniu edukacji przyjaznej, innowacyjnej i odpowiadającej na dzisiejsze wyzwania, to doskonałym źródłem takiej wiedzy jest jeden z tomów publikacji „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”, prezentujący sprawdzone i przemyślane przez ich twórców projekty wykorzystania w szkolnej dydaktyce technologii cyfrowej i zasobów wirtualnej przestrzeni. Szczegółowo omówione projekty są unikatową propozycją. To efekt dzielenia się wiedzą przez praktyków - dyrektorów i nauczycieli, ale też samych rodziców. Dodatkowym atutem tomu jest osadzenie autorskich pomysłów w konkretnych koncepcjach pedagogicznych i w bardzo praktycznym wymiarze. Pozbawiona trudnego, specjalistycznego i hermetycznego języka publikacja, jest źródłem praktycznych rozwiązań dla każdego zainteresowanego wykorzystaniem technologii cyfrowej w kształceniu pokolenia, którego nawyki ukształtowała technologia. Dotyczy to nie tylko samego zarządzania projektami informatycznymi, ale przede wszystkich codziennej szkolnej dydaktyki.

To pierwsza na polskim rynku publikacja poświęcona organizacji przestrzeni wirtualnej i technologicznej, która nie jest naukową analizą funkcji sieci i technologii informacyjno- komunikacyjnej, ale przede wszystkim praktycznym poradnikiem, jak taką przestrzeń odkryć, nadać jej znaczenie w uczeniu się ucznia i zastosować w konkretnych sytuacjach dydaktycznych. Układ treści podporządkowany został obszarom dotyczącym infrastrukturze, usługom świadczonym w sieci, samej edukacji i sposobowi organizowania tej przestrzeni. Piszą praktycy, pasjonaci i jednocześnie eksperci, którzy z sukcesem wykorzystują technologię w codziennej pracy. Piszą nauczyciele i dyrektorzy, którzy traktują - jak podkreślają - technologię jako narzędzie w edukacji. Przestrzegają i przypominają, że najpierw musi pojawić się pomysł na zastosowanie narzędzi, a dopiero potem zakup podporządkowany naszej koncepcji. W przeciwnym razie skazani jesteśmy na niepowodzenie, które skutkuje niewykorzystanymi w szkołach tablicami interaktywnymi, czy niepotrzebnym sprzętem komputerowym.

Fot. 1. Lekcja matematyki z webquestem i smartfonem. Zdjęcie: Zdzisława Hojnacka

W tomie zaprezentowane są projekty, które zostały wdrożone, często realizowane od wielu lat. Stąd silne przekonanie ich autorów o wartości i dydaktycznej roli w rozwijaniu uczniowskich talentów oraz wykorzystania ich w rozwijaniu kreatywności. W publikacji akcentowane jest silne przekonanie, że nawyki dzisiejszych uczniów ukształtował kontakt z technologią cyfrową. Szybkość, wolność, baczna obserwacja, rozrywka i współpraca to ich naturalne zachowania. Stąd wszystkie projekty takie jak praca metodą webquest, wykorzystanie gier w edukacji, quizów, e-podręczników i dzienników elektronicznych, to zrozumienie siły nawyków nie tylko uczniów, ale samych nauczycieli, którzy wykorzystują wirtualną przestrzeń, jako naturalne środowisko w codziennej pracy i nauce.

Czytelnik dowiaduje się, jak stworzyć w szkole profesjonalne studio filmowe, platformę do gier dydaktycznych i jak zaprojektować infrastrukturę informatyczną w szkole ora mądrze dokonywać zakupów sprzętu poleasingowego. I tak jak ma to miejsce w pozostałych tomach publikacji (przestrzeń fizyczna i architektoniczna oraz przestrzeń społeczno-kulturowa) praktycy dowołując się do własnych doświadczeń przy każdym opisywanym projekcie udzielają cennych rad, określają czas i finanse potrzebne na dojrzałe wdrożenie oraz znaczenie partycypacji w projektowaniu, wdrażaniu i realizacji projektów.

Fot. 2. Nowoczesna biblioteka szkolna to już nie tylko miejsce na książki. Zdjęcie: Agnieszka Halicka

Jeśli myślicie o zmianie swojej szkoły zajrzyjcie do publikacji Przestrzeń wirtualna i technologiczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! wydanej przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w ramach projektu Erasmus+ „Educational Spaces 21. Open up!”. Znajdziecie tam wiele ciekawych pomysłów na to, jak umiejętnie włączać nowoczesne technologie w proces dydaktyczny w szkole.

 

Materiał opracowany w ramach projektu "Educational Spaces 21. Open up!" (Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!) realizowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, Gesellschaft zur Förderung des Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universität Rostock e.V. oraz Rektorsakademien Utveckling AB ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie