Aplikacje tabletowe pomocne w komunikowaniu się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowoczesne technologie coraz częściej wykorzystywane są do celów terapeutycznych, w tym między innymi do rozwijania umiejętności komunikowania się. Mogą być one nieocenioną pomocą również dla osób z afazją.

Potrzeba komunikowania się jest jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. To, że dziecko najczęściej niepełnosprawne intelektualnie nie mówi, nie znaczy wcale, że nie ma nam nic do powiedzenia.

Nie mogąc wypowiedzieć swoich potrzeb werbalnie ucieka w zachowania niepożądane takie jak krzyk, autoagresja, płacz pragnąc w taki sposób zwrócić na siebie uwagę i wyrazić swoje potrzeby. Warto więc zrobić wszystko, żeby nawiązać z dzieckiem kontakt i zrozumieć jego potrzeby.

Niezwykle pomocne mogą okazać się aplikacje mobilne, będące wsparciem dla osób z trudnościami w porozumiewaniu się oraz dla osób niemówiących. Polecane przez nas aplikacje są dostępne w języku polskim, można je dostosować do swoich potrzeb oraz pobrać za darmo z App Store lub sklepu Play.

Gadaczek Pro – aplikacja działająca w oparciu o system Android, można w niej nagrać krótkie wiadomości i wielokrotnie je odtworzyć. Dzięki Gadaczkowi osoba z problemami w komunikowaniu się ma dostęp do kilkudziesięciu wiadomości dzięki którym może w prosty sposób wyrazić swoje potrzeby. Program posiada także funkcje dodawania grafiki na poszczególne przyciski co znacznie ułatwia odszukanie potrzebnego nagrania.

Mówik – aplikacja przeznaczona na tablety i smartfony z systemem Android, to pierwszy polski program ułatwiający komunikację użytkownikom alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się. Mówik pozwalają takim osobom na rozmowę, przekazywanie swoich pragnień, myśli, opinii, potrzeb, pytań.

Aphasia Create PL – to rodzaj cyfrowego notatnika dedykowanego osobom z Afazją. Pozwala na zapisywanie codziennych sytuacji w postaci notatek, rysunków, zdjęć i udostępnianie ich innym osobom.

LetMeTalk – to darmowa aplikacja, które wspiera komunikowanie się we wszystkich sferach życia. Pozwala na układanie sekwencji obrazów i odczytywanie ich. Użytkownik może skorzystać z sponad 9000 obrazów dostępnych w aplikacji. Ponadto może dodawać własne obrazy lub zdjęcia wykonane telefonem lub tabletem. Nie wymaga dostępu do Internetu.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku i członkiniami społeczności Superbelfrzy RP. Prowadzą blog www.specjalni.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie