Jak skutecznie się uczyć? - kolejny pomysł na pierwsze lekcje

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pandemia obnażyła wiele mankamentów systemu edukacji. Niewątpliwie jednym z nich był fakt, że szkoła nie uczy tego, jak się uczyć. Większość uczniów i uczennic kompletnie nie wiedziała, jak się za to zabrać i często, bez wsparcia rodziców i bliskich, nie byli w stanie ruszyć z miejsca.

Ostatnio Empik w ramach akcji #wiemikropka wypuścił kilka filmów edukacyjnych. Jeden z nich to materiał stworzony przez Pana Belfra, który w bardzo prosty i pobudzający wszystkie zmysły sposób przedstawia kilka sposobów na skuteczne uczenie się. Jest to świetny sposób na wprowadzenie uczniów właśnie w tematykę uczenia się, a ja dodatkowo widzę bardzo duży potencjał wykorzystania jednej z możliwości aplikacji Nearpod, czyli tworzenia interaktywnego video, w trakcie którego oglądający nie tylko oglądają i słuchają, ale także przetwarzają i poddają refleksji to co zobaczyli i usłyszeli. W cały filmik wkomponowałam pytania otwarte oraz aktywności w formie quizu, pojawiające się w różnych momentach filmu. Mogą być one przyczynkiem do rozmowy z nauczycielem, albo z rodzicami, ponieważ tak wykonany interaktywny filmik możemy wykorzystać na trzy różne sposoby.

Pierwszy to wykorzystanie filmu w czasie rzeczywistym w trakcie lekcji, kiedy to uczniowie angażują się na swoich urządzeniach mobilnych lub stronie internetowej, rozwiązując zadania w obecności nauczyciela i omawiając je na bieżąco.

Drugi to udostępnienie filmiku jako zadanie domowe do pracy własnej, dzięki kodowi udostępnionemu przez nauczyciela na określony czas. Uczeń lub uczennica pracuje wtedy sam lub w towarzystwie rodziców, każdorazowo zatwierdzając swoją odpowiedź, którą nauczyciel widzi u siebie w raportach. Do tych odpowiedzi można potem wrócić podczas kolejnych lekcji.

Trzeci sposób to jako interaktywne video aktywowane na tablicy interaktywnej lub monitorze, w sytuacji, gdy uczniowie nie mają urządzeń mobilnych a filmik jest samosterowalny i zatrzymuje się w momencie pojawienia się aktywności. Nauczyciel może zaprosić ucznia do odpowiedzi lub włączyć klasę do dyskusji w przypadku pytań otwartych, bo wtedy znika opcja wpisywania odpowiedzi. W tym wariancie nie generuje się też żaden kod, bo pracujemy w formie plenum.

Ja chciałam pokazać Wam, chociaż od strony użytkownika jak to wygląda, dlatego włączam tryb zadania domowego, podaję Wam kod aktywny do końca września i ewentualnie link bezpośredni i możecie działać i zobaczyć, jak to funkcjonuje.

Wchodzicie na stronę: https://nearpod.com/student/ i w miejsce <<students code>> wpisujecie kod: FBUCZ (ważny do 30.09). Albo bezpośrednio z linku: https://share.nearpod.com/vsph/pKadWtp9Lu 

Miłej i skutecznej nauki w takim razie!

 

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest trenerką edukacyjną i nauczycielką języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Autorka artykułów dotyczących wykorzystywania nowoczesnych technologii oraz zastosowania arteterapiiw edukacji. Prelegentka na licznych konferencjach edukacyjnych, współorganizatorka całodniowej konferencji EduMocOnline, dyplomowana arteterapeutka. Koordynatorka wielu projektów. Działaczka społeczna. Nauczyciel Roku 2017. Laueratka tytułu Microsoft Innovative Educator Expert 2018-2021. Wpisana na listę 100 osób szczególnie zasłużonych w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w Polsce 100 SPRUC 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w jej blogu DeutschFun; licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie