Jak pracować metodą projektów w szkole z wykorzystaniem Office 365 Education i Microsoft Teams

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na pracę metodą projektu w szkołach często brakuje miejsca. Szkoda, gdyż odpowiednio zaplanowane i prowadzone projekty dają nie tylko możliwość sprawdzania nabytej wiedzy w praktyce, ale rozwijają też wiele kompetencji uczniów (choćby tych tzw. miękkich), których raczej nie zdobędą na „zwykłych” lekcjach. Dodatkowo dziś olbrzymim wsparciem jest technologia, umożliwiająca realizację projektów niemal w każdych warunkach. Nawet podczas pandemii, gdy szkoły przeniosły się do internetu.

Do pracy metodą projektu zachęcały podczas webinaru Akademii Cyfrowego Edukatora dwie nauczycielki: Barbara Halska, nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Nr 6 w Jastrzębiu Zdrój oraz Iwona Cugier, nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi w Lesznie. Obie należą do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert i w swojej działalności dydaktycznej stosują metodę projektu od wielu lat. Podczas webinaru opowiadały o tym, jak nauczyciele mogą pracować metodą projektów i w jaki sposób efektywnie wspierać zaplanowane zadania technologią, w tym aplikacjami usługi Office 365 Education.

Czas edukacji zdalnej nie okazał się przeszkodą dla realizacji projektów. Barbara Halska opowiadała o dwóch wydarzeniach, które jej uczniowie realizowali w ostatnich miesiącach: Hackathon (tu z pomysłem wystąpili sami uczniowie) oraz Szkolny Festiwal Naukowy E(x)plory. W tym pierwszym uczniowie pracowali online w zespołach w Microsoft Teams. Każdy zespół miał swój kanał i na nich odbywały się spotkania oraz współpraca z mentorami (głównie absolwentami szkoły). Mentorzy na bieżąco weryfikowali, czy dany projekt ma sens i szanse wybicia się na rynek. Nauczyciel miał możliwość śledzenia wszystkich prac i bieżącego kontaktu z każdym zespołem. Planując działania uczniowie wykorzystali także Microsoft Planner – proste rozwiązanie umożliwiające wizualne organizowanie pracy zespołowej. W przypadku projektów programistycznych użyli także GitHub jako repozytorium kodu. W ten sposób nauczyciel/mentor miał wgląd w ich prace nad kodem danego projektu „na żywo”. Należy również wspomnieć o takim narzędziu Code by Vivani. Jest ono dostępne w Microsoft Teams i jest bardzo pomocne przy nauce programowania – umożliwia współpracę, a nauczyciel widzi na bieżąco zmiany w tworzonym kodzie. Z kolei Szkolny Festiwal Explory również w całości odbył się przy wykorzystaniu Microsoft Teams ponieważ w tym roku musiał przyjąć formę online.

Ale trzeba podkreślić, że metoda projektu jest możliwa i wartościowa na każdym poziomie edukacyjnym. Jak zauważyła Iwona Cugier, w szkole podstawowej może to być krótszy lub dłuższy projekt – od kilku jednostek lekcyjnych do całego semestru. Im dłuższy, tym uczniowie mają więcej czasu, aby wykorzystać i uporządkować wiedzę z różnych źródeł, korzystają przy tym z wielu urządzeń i aplikacji. Otwierają się im oczy – że technologia pomaga też zdobywać wiedzę!.

Iwona Cugier opowiedziała o dwóch projektach, które realizowała ze swoimi uczniami. Pierwszy – „Tropiciele murali” (projekt eTwinning wymyślony przez Joannę Krzemińską i Joannę Waszkowską), w którym uczniowie poszukiwali w swoim mieście murali i zbierali o nich informacje. Następnie nagrali filmik z wykorzystaniem Flipgrid, zaznaczali lokalizację murali na mapie projektu, dodawali przy nich quizy, a nawet zorganizowali happening (ze streamingiem prostu do sieci). Wykorzystali w tym projekcie wiele narzędzi Microsoft, m.in. Word, Flipgrid, OneNote, Sway, Excel i oczywiście Microsoft Teams.

Taki projekt daje też możliwość łączenia wiedzy z różnych przedmiotów – edukacji polonistycznej z matematyką, geografią, informatyką, historią. Daje dużo pozytywnych emocji – a wiedza łatwo wchodzi do głowy – mówiła nauczycielka. Jeśli mowa o projektach i współpracy, oczywiście nie mogło też zabraknąć Minecraft: Education Edition. W tym wypadku uczniowie wzięli udział w konkursie „Wymarzona szkoła” – powstały niesamowite projekty budynków, w których uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i… wiedzą.

Zachęcamy do posłuchania inspirującej rozmowy – znajdą w niej Państwo wiele inspirujących podpowiedzi i ciekawych zastosowań narzędzi Microsoft w Waszych projektach. Zapraszamy:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie