Czas spędzony poza szkołą, bez bezpośredniego wsparcia nauczyciela, wcale nie musi być straconym. Wręcz przeciwnie, okazać się może paradoksalnie, że będzie to okazja do tego, aby pozwolić uczniom na kreatywne uczenie się. Zwolnienie ich z ram, w których mieści się lekcja kierowana przez nauczyciela, według wcześniej zaplanowanego scenariusza.
To wspaniale, że Internet daje nam możliwość uczenia się online, wykorzystywania wirtualnych zasobów, ale może pozwólmy też naszym uczniom w tym wolnym od tradycyjnego nauczania czasie odejść od schematów. Tego przecież domagaliśmy się i ubolewaliśmy, że w szkole nie ma miejsca na kreatywność, nie ma czasu na rozwijanie pasji, zainteresowań, nie ma czasu na krytyczne myślenie i działania projektowe.
To jest ten czas! Wykorzystajmy go w pełni. Może właśnie zachęćmy uczniów do pracy projektowej, do poszukiwań, rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. Mają na to czas i Internet, w którym znajduje się mnóstwo informacji i inspiracji. Efekty swojej pracy mogą konsultować z kolegami i koleżankami online. Pliki mogą gromadzić w jenym miejscu i wspólnie nad nimi pracować na dysku Google lub na Teamsach.
Fantastycznym przykładem na takie niesztampowe działania i uczenie się są komiksy. Uczeń w taki kreatywny sposób, bawiąc się, tworząc może się uczyć, przy okazji rozwijać wyobraźnię. Możemy poprosić naszych uczniów, by w ten sposób zrecenzowali przeczytany wiersz, czy lekturę. By opowiedzieli o swoich emocjach, ale też przygodach.
Jeśli jesteście w trakcie realizacji projektu, który nagle został przerwany to wykorzystajcie komiks do tego, aby podsumować już to co udało się zrobić. Uczniowie mogą przedstawić w komiksie te działania, które uważają, za najciekawsze najbardziej efektywne.
Dajmy dzieciakom przestrzeń do działania, lekko odpuśćmy, a z pewnością zadziwią nas swoją kreatywnością.
W przestrzeni internetowej istnieje wiele programów webowych i aplikacji na urządzenia mobilne, które z powodzeniem możemy wykorzystać do stworzenia z naszymi uczniami krótkich komiksów.
Jednym z ulubionych i sprawdzonych narzędzi jest webowa, ale dostępna także na urządzenia mobilne, aplikacja piZap. Jest to bezpłatne narzędzie, które oferuje również dodatkowe możliwości po wykupieniu stosownego abonamentu.
Jak to zrobić? Wystarczy wejść na stronę www.pizap.com lub pobrać aplikację tabletową. Nie trzeba zakładać konta ani się logować, ale musimy pamiętać, żeby przed opuszczeniem strony pobrać wykonany projekt na swój komputer. W przeciwnym razie nasza praca zniknie bez możliwości powrotu do niej i edycji. W aplikacji piZap zdecydowanie najczęściej tworzymy jednak komiksy. Wykorzystujemy w tym celu wybrany szablon do kolażu i do niego wczytujemy wcześniej edytowane zdjęcia czy obrazki. Dodajemy chmurki z niezbędnymi opisami czy hasłami i pobieramy na swój komputer. Taki komiks możemy opublikować w mediach społecznościowych, wydrukować i wkleić do kart pracy, wykorzystać jako materiał poglądowy na konkretnej lekcji albo umieścić na szkolnej gazetce.
Strona z programem piZap znajduje się tutaj. Aplikację na urządzenia mobilne z systemem Android pobierz tutaj. Aplikację na urządzenia mobilne z systemem iOS pobierz tutaj.
Innym narzędziem do tworzenia komiksów jest bezpłatny program Comixify. To świetne, intuicyjne narzędzie, które pozwoli Ci w kilka minut stworzyć niepowtarzalne komiksy, bez konieczności zakładania konta i logowania się. Jak to zrobić?
Wejdź na stronę, a następnie dodaj kilka zdjęć lub plików wideo. Po ich załadowaniu wygeneruje się komiks, który możesz edytować według własnego uznania. Po prawej stronie komiksu znajdują się narzędzia do jego edycji. Możesz nałożyć filtr, który zmieni styl komiksu, następnie dokładamy chmurki tekstowe, a następnie pobieramy komiks na swój komputer, lub udostępniamy w sieci. Pamiętajmy jednak, że stworzony komiks zostaje na portalu.
Takie komiksy możemy opublikować na stronie szkoły, przesłać nauczycielowi, czy innym kolegom.
Przykładem takiego komiksu mogą być np. sławne Polki. Teraz jest czas, aby je poznać bardziej, poszukać cytatów, które są ich autorstwa, czy zapoznać się z ich dziełami.
Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.