Odważna, odkrywcza, kreatywna. A przede wszystkim odpowiadająca na potrzeby nauczycielek i nauczycieli uczących w klasach I–III szkoły podstawowej. Taka jest najnowsza publikacja autorstwa trojga miłośników edukacji – Agnieszki Chomickiej-Bosy, Joanny Apanasewicz oraz Krzysztofa Jaworskiego. Do programu autorskiego dołączonych jest aż 90 scenariuszy zajęć (po 30 na każdą klasę 1-3). Program został pozytywnie zaopiniowany metodycznie przez Jolantę Okuniewską.
Skąd pomysł na stworzenie tego materiału edukacyjnego? Kluczową rolę odegrały... relacje i edukacyjne kontakty. Projekty Zaprogramuj Przyszłość dały szansę Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog (lider projektów) oraz Politechnice Łódzkiej (partner) na nawiązanie relacji z ponad 1200 nauczycielkami i nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. To dzięki nim realizatorzy projektowych działań mogli planować poszczególne przedsięwzięcia z wrażliwością na bieżące potrzeby polskiej szkoły, a przede wszystkim zespołów nauczycielskich, dzieci i ich rodziców. Rozmowy z uczestniczkami i uczestnikami Zaprogramuj Przyszłość pokazały, że takiego programu brakuje - zarówno tym osobom, które są już wdrożone np. w nauczanie programowania, jak i tym, którzy jeszcze oswajają ten temat.
Krzysztof Jaworski, jeden z autorów "Cyfrowych wędrówek", opowiada o programie:
Twórcza, proaktywna, interdyscyplinarna edukacja
Cyfrowym wędrówkom przyświecają wartościowe i aktualne idee edukacyjne. Zespół autorski sięgnął po zasady konstrukcjonizmu Seymoura Paperta oraz idee kreatywnego uczenia (się) 4P Mitchela Resnicka – to kierunki w edukacji szczególnie bliskie zarówno twórcom publikacji, jak i Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog. To właśnie one stały się edukacyjną ramą, która spaja program. Ważne jest też to, że koresponduje on z podstawą programową i realiami współczesnej szkoły. Zwłaszcza, że jego podstawowym celem jest wsparcie osób, które uczą w klasach I-III. Materiał ten przybliża specyfikę uczenia informatyki w młodszych klasach, oswaja przydatne narzędzia TIK oraz prezentuje sprawdzone i warte wplatania w praktykę szkolną aktywności.
Ale to nie wszystko. Program ten zaprasza do szerszego patrzenia na technologie. Propozycje w nim zawarte otwierają przestrzeń na naukę na błędach (a wręcz ich doceniania jako ważnego etapu nauki), przestrzeń współpracy i radości z podejmowanych wspólnie działań. Zachęca również do holistycznego postrzegania edukacji, w której poszczególne treści przedmiotowe przenikają się, tym samym odpowiadając codziennym doświadczeniom każdego człowieka. Właśnie taka koncepcja edukacji pozwala na całościową diagnozę i trafnie dobraną strategię działań wobec przeróżnych bieżących i przyszłych problemów XXI wieku – od kwestii bezpieczeństwa po ekologię czy zdrowie.
Chcesz wiedzieć więcej?
Dobre wiadomości są dwie! Publikacja jest darmowa, jej poszczególne części można pobrać tutaj:
- Program nauczania informatyki w klasach 1-3 SP „Cyfrowe wędrówki”
- Scenariusze zajęć dla klasy I. Cyfrowe wędrówki. Autorski program nauczania.
- Scenariusze zajęć dla klasy II. Cyfrowe wędrówki. Autorski program nauczania.
- Scenariusze zajęć dla klasy III. Cyfrowe wędrówki. Autorski program nauczania.
Co więcej, już 26 sierpnia o godz. 18:00 Cyfrowy Dialog zaprasza nauczycielki i nauczycieli klas I–III SP na spotkanie autorskie z Agnieszką Chomicką-Bosy, Joanną Apanasewicz oraz Krzysztofem Jaworskim, czyli z twórcami publikacji "Cyfrowe wędrówki". Podczas spotkania dowiesz się, dlaczego warto sięgnąć po program autorski i dołączone do niego scenariusze, jak korzystać z publikacji i czerpać radość z realizacji zagadnień informatycznych oraz jak łączyć informatykę z innymi treściami przedmiotowymi i dlaczego warto to robić.
Spotkanie odbędzie się tutaj: https://cyfrowydialog.clickmeeting.com/cyfrowydialog.
Publikacja powstała w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość, które są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Autorka tekstu: Joanna Kluz – polonistka oddana dobrym książkom i pisaniu. Przez kilka lat uczyła w szkole podstawowej, z czasów edukacyjnej podróży wciąż wspomina radość z bycia nauczycielką i wychowawczynią. Świat cyfrowy przyjmuje z dziecięcym zachwytem, a przy tym ze świadomością stawianych przez niego wyzwań. Uwielbia twórcze zadania. Każda rzecz wydaje się jej „niezwykła” i „fascynująca”. Na co dzień swoje kreatywne moce wykorzystuje w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog.