Webinarologia stosowana

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pandemia Covid-19 spowodowała, że praktycznie w ciągu jednego dnia odczuliśmy, jak niewiele wiemy na temat nowoczesnych metod i stosowania technologii na zajęciach. Oczywiście nauczyciele przechodzili różne szkolenia z zakresu TiK i stosowali go podczas swoich zajęć, ale nagle okazało się, że "sieć" stała się jedynym źródłem zdobywania wiedzy i umiejętności. Jak grzyby po deszczu zaczęły tworzyć się grupy wsparcia, a Ci którzy mieli możliwości i odwagę zaczęli prowadzić WEBINARY.

Webinar - jak go definiuje Wikipedia - to rodzaj internetowego seminarium, prowadzonego i realizowanego za pomocą technologii webcast, obejmującą dwustronną komunikację. W założeniu jest to spotkanie na odległość i może być wykorzystane marketingowo lub szkoleniowo.

Jednak w zalewie różnych webinarów w sieci, warto zastanowić się co decyduje o tym, że uznajemy dany webinar za wartościowy.

W - jak wiedza

Żeby uznać, że webinar jest wartościowy, to przede wszystkim musi on zawierać wartościowe treści. Wiedza i doświadczenie prowadzącego jest bardzo ważne, tak samo jak jego umiejętność przekazywania tej wiedzy. Trzeba być praktykiem i ekspertem w danej dziedzinie. Prowadząc takie spotkanie docieramy do znacznie szerszej rzeszy odbiorców i nasza odpowiedzialność za przekazywanie tej wiedzy jest ogromna. Nie można popełniać błędów merytorycznych, nie można uczyć się samemu w trakcie trwania webinaru, ponieważ uczestnicy to bardzo szybko wyczują i uznają że nasz webinar nie jest wartościowy.

E - jak energia

Nie tylko wiedza jest ważna ale także energia prowadzącego, jego umiejętność reagowania na różne sytuacje i prowadzenia dialogu z uczestnikami. Wielokrotnie wartościowa wiedza i umiejętności, w przypadku gdy prowadzący nie potrafił przełamać swoich ograniczeń, potrafiły spowodować, że webinar stawał się bezwartościowy i po prostu nudny. Umiejętność rozmowy z uczestnikami, umiejętność “sprzedania” siebie są wbrew pozorom bardzo ważne i wpływają na subiektywny sposób w jaki odbieramy dane wydarzenie.

B - jak bariera

Właśnie umiejętność przełamania pewnych schematów zachowania, zdanie sobie sprawy, że tak naprawdę stoimy na wielkiej scenie i jesteśmy aktorami w tym wydarzeniu, jest bardzo ważna. Przełamywanie barier takich jak strach przed tym jak się wypadnie, czy da się radę, jest lekcją w życiu, którą warto odrobić. Poznanie swoich słabych stron, przełamanie ich - to jest to, co często blokuje ludzi przed robieniem rzeczy wartościowych i ważnych.

I - jak interakcja

Webinar to spotkanie z uczestnikami - komunikacja i możliwość wymiany poglądów i doświadczeń. W innym wypadku zamiast prowadzić webinar można równie dobrze nagrać film i puścić go swoim odbiorcom. Film w formie tutorialu także jest bardzo wartościowy, ale zostaje odebrana uczestnikom możliwość dopytywania, wymiany doświadczeń, czy też zadawania pytań prowadzącemu podczas transmisji. Interakcja sprawia, że odbiór treści jest atrakcyjny, a uczestnik zaczyna identyfikować się z prowadzącym i stara się nadążyć za przekazem.

N - jak narzędzia

Żeby temu wszystkiemu sprostać należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Zarówno posiadany sprzęt ( kamery, mikrofony, światła) jak i oprogramowanie do streamingu wpływają na jakość webinaru. Pozwalają osiągnąć cele, w zamierzony przez prowadzącego sposób. Tak samo miejsce gdzie będzie odbywał się webinar jest ważne ze względu na możliwość dotarcia do określonej grupy docelowej.

A - jak awaria

Złożoność przedsięwzięcia jakim jest transmisja na żywo powoduje, że zagrożenie awarią podczas webinaru jest bardzo duże. Może to być awaria sprzętowa, niedziałający Internet, czy problemy z oprogramowaniem. Trzeba być świadomym tych zagrożeń ale nie można się ich bać. Umiejętność szybkiego reagowania prowadzącego jest bardzo ważna. Nie ma się co bać - to jest po prostu życie. Ważne jest to, żeby powrócić do nadawania i doprowadzić webinar do końca. Awarie zdarzają się każdemu i nie ma co się ich bać.

R - jak relacja

Te wszystkie czynniki odpowiednio skomponowane pozwalają na nawiązanie dobrej relacji z uczestnikami. Dbałość o jakość oraz merytorykę, odpowiednie poprowadzenie spotkania, oraz przezwyciężenie ewentualnych awarii - powodują że zaczynamy budować społeczność. Społeczność zgromadzoną wg określonego tematu, zagadnienia. Dobra relacja z uczestnikami buduje ich pewność siebie oraz chęć wykorzystania zdobytych umiejętności i wiedzy w praktyce. Jednocześnie powoduje też, że uczestnik będzie wracał na kolejne wydarzenia, które przygotowujemy.

A jak ta cała wiedza przekłada się na nasze życie zawodowe?

Należy zdać sobie sprawę, że nauczyciel tak jak aktor - wychodzi na scenę i ma za zadanie zainteresować swojego odbiorę wiedzą i umiejętnościami, które mogą mu być przydatne, lub wręcz niezbędne do życia.

Zbierając doświadczenia podczas prowadzenia webinarów jesteśmy w stanie przełożyć je na swoje szkolne życie po to, żeby zmienić swój warsztat pracy i metody jakimi pracujemy. Doświadczenia te możemy wykorzystać nagrywając różnego rodzaju materiały edukacyjne dla naszych uczniów, promować szkołę tworząc filmy z imprez szkolnych czy też relacjonować na żywo różne ważne w życiu szkolnym wydarzenia. Możemy odważyć się prowadzić swój własny kanał edukacyjny, dzięki któremu w atrakcyjnej formie przekazujemy treści i przyczyniamy się do rozwoju zainteresować swoich uczniów.

Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie:

Dziękujemy Vitii Hoffmann za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorach: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Certyfikowany trener Google dla Edukacji. Trener i edukator umiejętności ICT. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji i autor popularnej książki: TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019); Dawid Łasiński - nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. Twórca (2017) postaci Pana Belfra (www.panbelfer.pl). Zwycięzca konkursu Twórca Roku w kategorii Edukacja i laureat głównej nagrody Twórca Roku 2021. Laureat nagrody Digital Shaper 2020 – lider cyfryzacji i nowych technologii w Polsce, finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019. Pomysłodawca i współtwórca projektów Nauczycielwsieci.pl i Lekcjewsieci.pl. Obaj należą do społeczności Superbelfrzy RP i MIEE. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie