STEAM w edukacji wczesnoszkolnej – dlaczego warto?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

STEAM jest to termin, który w ostatnich latach często pojawia się podczas rozmów o nowoczesnej edukacji, o sposobach i atrakcyjnych metodach pracy. Czym jest STEAM? To nie tylko akronim pierwszych liter angielskich słów: S – Science – nauka, T – Technology – technologia, E – Engineering – inżynieria, A – Art – sztuka i M – Math – matematyka, ale przede wszystkim podejście/forma zdobywania wiedzy. Podczas zajęć z młodymi ludźmi wymienione dziedziny nie tylko się przenikają, ale doskonale uzupełniają.

My nauczyciele/edukatorzy jesteśmy inicjatorami, przewodnikami, towarzyszami młodych ludzi w procesie edukacyjnym. Podczas warsztatów STEAMowych istotną rolę odgrywają takie czynniki, jak:

  • zabawa – zachęcamy do doświadczeń i eksperymentowania, zwracamy uwagę na emocje jakie towarzyszą całemu procesowi.
  • współpraca – zwracamy uwagę na to by dzielić się nie tylko materiałami, ale i pomysłami, wiedzą oraz umiejętnościami.
  • cierpliwość – pokazujemy, że nic tak nie uczy jak porażki i błędy, choć początkowo mogą budzić frustrujące
  • sukces – doceniamy pracę młodych ludzi i świętujemy sukcesy
  • czas – pamiętamy, że każdy zdobywa wiedzą w swoim tempie
  • kreatywność – zachęcamy do realizacji własnych pomysłów.

Ze względu na powyższe czynniki, zajęcia STEAMowe świetnie wypadają w grupie najmłodszych uczniów i z powodzeniem może być stosowane na całym etapie wczesnoszkolnym. Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia, autorstwa Joanny Komorek:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Mariola Fik jest byłą bibliotekarką i edukatorką kompetencji cyfrowych, trenerką Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Miłośniczka edukacji w duchu STEAM. W pozornie zwyczajnych rzeczach widzi materiały do eksperymentowania i konstruowania. Bliska jest jej edukacja przez doświadczanie. Z pasją majsterkuje z dziećmi m.in. w Pracowni Młodego Inżyniera w rodzinnej miejscowości.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie