Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Naprzeciw tym skrajnym wizjom wychodzi Maciej Wojnicki, który podczas webinaru Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę bierze na warsztat narzędzia oparte na AI, które w ostatnich miesiącach zdobyły ogromną popularność. Przecież w naszą codzienność, również szkolną, weszły jak w masło. Uczennice i uczniowie podchwycili nowinki z entuzjazmem, wśród nauczycieli natomiast opinie pozostają mieszane – tu chociażby niepokój o samodzielność wykonania pracy domowej, tam z kolei pozytywne zaskoczenie wobec nowych pomysłów na zajęcia szkolne.

Poczekaj z oceną

Nic tak nie pomaga oswoić nowego jak… bezpośrednia styczność. Najlepiej przecież samodzielnie przekonać się, czym nowość "się je", co pozytywnie w niej zaskakuje, a co okazuje się nieudane. Dzięki temu poruszanie się między opiniami i dyskusjami staje się mniej abstrakcyjne, a uczucie bezradności może być zastąpione twórczym działaniem. Tak też jest z narzędziami AI – czemu by z nich nie skorzystać i nie zobaczyć, jak działają? Skoro uczniowie i uczennice odważnie z nich korzystają, poznanie ich przez nauczyciela/nauczycielkę pomoże w zbudowaniu komunikacyjnego pomostu. Ale nie tylko o to chodzi – zwyczajnie warto przekonać się, czy i jaki potencjał edukacyjny może w ów narzędziach drzemać i jak wykorzystać go podczas zajęć lekcyjnych.

Czy faktycznie trzeba się bać?

Według Macieja Wojnickiego, który nie od dziś zajmuje się sztuczną inteligencją w edukacji (sprawdź projekt Fundacji Orange #BurzaMózgów), nie czas na panikę – przeciwnie, technologię trzeba oswajać, by swobodniej poruszać się w cyfrowej rzeczywistości. Trudno się nie zgodzić – narzędzia są na wyciągnięcie ręki, często bezpłatne, więc aż żal nie skorzystać z możliwości ich poznania w bezpiecznym środowisku. Właśnie takie warunki zapewnia superkoderski webinar – to doskonały start dla wszystkich osób, które jeszcze nie rozeznały się w temacie, a chciałyby postawić w nim wreszcie pierwsze kroki.

Podczas webinaru dowiesz się m.in.:

  • czy chat GPT ma odpowiedź na wszystko,
  • jakie są jego mocne strony, a z czym nie radzi sobie zbyt dobrze;
  • jak za pomocą programów opartych na AI tworzyć niestworzone obrazy.

A ponadto znajdziesz czas na refleksję nad edukacyjnym potencjałem tych narzędzi. Polecamy! Zapraszamy na nagranie z webinaru:

 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie