Kot Scratch na Twoich lekcjach

fot. Scratch.org

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Ze Scratchem bywa różnie – czasem trzeba go nieco oswoić (tak już z kotami bywa), a czasem jest to po prostu miłość od pierwszego wejrzenia. Innymi słowy – absolutnie każdy może zacząć programować z pomarańczowym kotem. Czasem wsiąknie od razu i trudno będzie go/ją oderwać od projektu. Czasem natomiast trzeba będzie odrobiny wsparcia i kilku wskazówek, by wskoczyć w wizualny język programowania i nagle odkryć, że jest to świetny sposób na naukę – nie tylko kompetencji cyfrowych.

Niezależnie od tego, czy już programujesz w Scratchu, czy też dopiero zaczynasz, mamy dla Ciebie przydatny materiał, dzięki któremu scratchowanie będzie jeszcze bardziej zajmujące. Przy okazji zyskasz sporo wskazówek co do organizacji lekcji dla Twoich uczennic i uczniów. Co przygotowaliśmy? O różnych przygodach z pomarańczowym kotem dowiesz się z webinaru prowadzonego przez Joannę Apanasewicz w ramach edycji 2022/2023 programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Nagranie z webinaru “Ukryte zdolności kota Scratcha” to materiał pełen konkretnych propozycji działania z najpopularniejszym wizualnym językiem programowania. Trenerka Joanna Apanasewicz dzieli się własnymi doświadczeniami i pomysłami na aktywności, które mogą stanowić jeden z elementów zajęć lub stać się kanwą całej lekcji. Każdą propozycję szczegółowo omawia i prezentuje jej wykorzystanie, dzięki czemu słuchacz/słuchaczka może już następnego dnia wprowadzić wybrane narzędzia w życie.

Opowiadamy m.in. o tym:

  • czym jest plecak w Scratchu i dlaczego MUSISZ zacząć z niego korzystać,
  • jak uczynić siebie samego/samą częścią scratchowego projektu,
  • czym są karty Scratcha i jak z nimi pracować.

Czemu ten webinar jest dla Ciebie?

Nauka programowania w szkole to wspaniały sposób na rozwijanie szeregu kompetencji – od cyfrowych przez umiejętność pracy w grupie, logiczne myślenie, po kreatywność. Scratch sprzyja budowaniu kompetencji miękkich, w dodatku może pomóc w organizacji ciekawych zajęć w ramach każdego przedmiotu szkolnego (tak, każdego!). Dlatego garść podpowiedzi od Joanny Apanasewicz jest szczególnie warta poznania.

Dzięki webinarowi:

  • zdobędziesz nowe pomysły na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
  • odkryjesz nowe funkcje w Scratchu, które ułatwiają pracę w tym narzędziu,
  • poznasz inne zasoby dostępne w sieci, które z pewnością spodobają się Tobie i dzieciom w klasie.

Podczas webinaru trenerka mówi o przydatnych źródłach – wszystkie zebrała pod tym linkiem. Nic tylko korzystać!

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o prowadzącej webinar: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Autorka scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji dotyczących wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, STEAM, a także kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Trenerka, mentorka i ekspertka edukacyjna w Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog, a także trenerka w Fundacji Szkoła z Klasą. Blogerka, należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie